Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

Slovenské HN a Sme zpoplatňují weby

  • ČTK
  • 14. 05. 2014 05:45

Vydavatelé slovenského tisku rozbíhají vlastní systém zpoplatnění internetového obsahu nebo zcela opustili projekt společného předplatného Piano Media, do kterého se v zemi v minulosti zapojilo vícero medií a internetových portálů.

Nejnověji s vlastní nabídkou předplatného pro přístup k části webového obsahu listu Hospodárske noviny (HN) přišlo vydavatelství Ecopress, které vlastní skupina Agrofert Holding českého ministra financí Andreje Babiše. Ecopress, které kromě zmiňovaného listu vydává i další tituly, vystoupilo z Piana loni v prosinci.

Od středy si noví předplatitelé listu budou moci vybrat placený přístup pouze k portálu HNonline.sk, nebo kombinaci s předplatným tištěného vydání deníku. Ceny budou ovšem mnohem vyšší, než je tomu v případě Piana. Desetidenní přístup ke zpoplatněnému obsahu portálu ekonomického deníku přijde na 9,90 eur (270 korun); Piano za tento poplatek nabízí až tříměsíční předplatné.

„HNkonto je nová příležitost pro předplatitele HN, kteří mají zájem o exkluzivní a ověřené informace v souvislostech. Chceme, aby se kvalita obsahu zvyšovala,“ uvedla zástupkyně šéfredaktora listu Andrea Szőcsová. Zpoplatněn nebude celý obsah portálu, ale pouze některé vlastní materiály listu, jako například analýzy, rozhovory a komentáře.

Kromě HN opustily Piano také týdeník Trend spolu s přidruženým portálem Medialne.sk, jakož i list Pravda, který od začátku května celý svůj obsah na svém portálu Pravda.sk zpřístupnil bezplatně.

List Sme sice zůstal v projektu Piano, prostřednictvím tohoto systému ale umožnil zájemcům předplatit si pouze přístup ke svému portálu Sme.sk. „V redakci jsme rádi, že každý měsíc stoupá počet lidí, kteří jsou ochotni platit za naše texty. Nyní se mění jen to, že přidáváme nabídku pro ty, kteří chtějí platit pouze za obsah Sme, a ušetřit tak euro měsíčně,“ poznamenal šéfredaktor listu Matúš Kostolný. Měsíční předplatné pro všechny portály zapojené do Piana přijde na 3,90 eura.

Společnost Piano Media už dříve uvedla, že se neobává většího úbytku zákazníků v důsledku odchodu některých médií ze systému. Tvrdila rovněž, že chce do systému zapojit další portály. Piano kromě Slovenska provozuje národní systémy ve Slovinsku a Polsku a nabízí také několik individuálních přístupů, jako například placení elektronického předplatného pro čtenáře amerického časopisu Newsweek.