Na cestě do vašich schránek je páté číslo tištěného Médiáře. Koupit taky lze hned na Alze.

Holky z VUT u katů vyhrály, Masaryčka propadla

Na opačných koncích spektra hodnocení skončily minulý týden kampaně dvou vysokých škol. Vysoké učení technické v Brně zvítězilo, Masarykova univerzita ale nepřesvědčila.

Barbie v kampani brněnského VUT

Barbie v kampani brněnského VUT

Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších – samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 4. týden 2017

  1. Cinebonbon: Sem patřím / technicky vzato (74 %)
    značka: Vysoké učení technické v Brně, klient: Vysoké učení technické v Brně
  2. Eko-kom: Na svém místě (42 %)
    značka: Samosebou.cz, klient: Eko-kom
  3. Lavmi: Korporátní identita Strany zelených (37 %)
    značka: Strana zelených, klient: Strana zelených
  4. AMI Communications: Z labyrintu násilí (36 %)
    značka: Persefona, klient: Persefona
  5. Aetna: Follow Masaryk (28 %)
    značka: Masarykova univerzita, klient: Masarykova univerzita

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 7 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1. Sem patřím / technicky vzato

Vysoké učení technické v Brně spustilo novou náborovou kampaň na uchazeče, přesněji řečeno uchazečky. Kampaň zaměřilo na nedostatek žen v technických oborech. Chce odradit od stereotypů, že na technické obory dívky nepatří. Pod heslem Sem patřím chce ukázat, že ženy na techniku patří. V hlavním videu šířeném prostřednictvím YouTube hrají hlavně Alena Doláková a Johanka Muchová. Hlavní spot doprovázejí rozhovory, například s šéfkou české pobočky Googlu Taťánou Le Moigne. Všechna videa zahrnuje web Technickyvzato.cz. „Letošní kampaní Sem patřím chceme oslovit uchazečky o studium, ale zároveň bychom rádi otevřeli celospolečenskou diskusi na téma nedostatku žen v technických oborech. Podle odhadů Evropské komise bude v budoucích letech chybět v oblasti informačních a komunikačních technologií až 900.000 pracovníků. Pokud by se nám podařilo získat dostatek žen pro studium technických oborů, výrazně by to pomohlo trhu práce. Samozřejmě ale máme i nadále zájem o kvalitní středoškoláky,“ vysvětlil rektor VUT Petr Štěpánek. Podle evropského výzkumu, na kterém se podílelo i Centrum SIX VUT, je důvodem malého počtu dívek a žen v technických oborech to, že se studia těchto oborů obávají. VUT přichází se sérií videí, které problematiku zpracovává z nejrůznějších úhlů. „Hledali jsme způsob, jakým téma zobrazit, aby od něj náctiletí z generace Z neutekli po pár vteřinách a aby bylo srozumitelné i pro všechny ostatní,“ uvedl kreativec Jiří Fiala. Stejně jako on se na letošní kampani VUT opět podíleli i Karolina Zalabáková a Lukáš Gargulák ze studia Cinebonbon. „Každý se někdy setkal se stereotypizací toho, co ženy mohou dělat. A je na čase, abychom se tím začali seriózně zabývat a připustili si, co všechno znamená žít v 21. století,“ doplnila režisérka Zalabáková. Odvahu by technicky nadaným studentkám měla dodat nejen kampaň, ale i ambasadorky z jednotlivých fakult VUT.

Musím se přiznat, že mě to skoro dojalo. Až tedy na psaní jmen slavných žen s tečkou – ta dřív nazývaná „křestní“ jména jsou taky důležitá – s tečkou se psala v 80. letech. Typo mi připadá neholčičí, neženské. Jinak za mě silně emotivní záležitost.
Marek Prchal

Vy kujóni brněnský, to je špica! Tohle je hlavně o perfektní, ale přitom jednoduchý strategii. Pak se to dělá samo, že jo? Takže dú dy dá da dá, je tu šampión týdne!
Ondřej Souček (Luftballon)

To je tak super! Jupí! Konečne! Sranda, zábava, jasná message, netlačí to na pílu a koho má, toho to osloví! Sex tam je tiež, ale bez urážlivého sexizmu! Bez zbytočných klišé! A nie je to len o jednom silnom videu, ale obsah je roznorodý, a zároveň jednotný! Pozrela som si to všetko a nikto ma nenútil! Nádhera! Asi sa na to VÚT prihlásim! Som nadšená, je to cítiť? (A oslovuje to aj mužov, dnes mi to nezávisle od seba poslali dvaja kolegovia.)
Petra Jankovičová

Bál jsem se toho, přitom je to vlastně docela pestrý a svěží. Svůj účel tahle taškařice splní.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

I když si myslím, že to téma mohlo přijít i o pár let dřív, je po všech stránkách bezchybně odvedený – co se týče kvality výstupu, tonality, vhodnosti pro formát, architektury kampaně. Dlouhodobě špičková komunikace.
Martin Svetlík (Mustard)

Fandím, strašne moc. Mám rád, keď idú kampane opačným smerom, aj keď sa trebárs len „vezú na módnej vlne feminizmu“. A aj keď je to len opačný extrém toho, čo vidíme bežne, nevadí mi to. Práve preto, že to nie je vidieť často!
Tomáš Hrábek (Symbio)

Vlastně mi přijde sympatický, jak moc je vidět, že na VUT se učí, jak postavit mrakodrap a ještě kolem něj třeba vybetonovat parkoviště, ale herectví se tam rozhodně nestuduje. Občas to bolí, ale je to takový upřímný.
Jan Javornický

2. Samosebou

Autorizovaná obalová společnost Eko‑kom, provozující celorepublikový systém třídění a recyklace průmyslového odpadu, spustila novou kampaň na třídění odpadu, v jejímž centru stojí webové stránky Samosebou. Na nich běží aktuálně spoty, které ilustrují potřebu správného třídění na příslušnících různých profesí, kteří si „prohodí místa“ – například chirurg se ocitne v masně a řezník na operačním sále. Kampaň provází slogan Život dává smysl, když je vše na svém místě.

Já bych se tedy vyhnul těm analogiím a spíš se soustředil na tu samotnou recyklaci. Tam se těch fórů taky najde spousta. Takhle mi ty bláznivý scénky úplně přebíjej sdělení.
Ondřej Souček (Luftballon)

Videá úsmevné a neposobia lacno, cajk. Webík pekný a moderný, cajk. Pokus o content marketing, cajk. No a potom tu máme dva problémiky: 1. som na milión percent cieľovka. Som nonstop online. Nebyť tejto Katovne, tak sa na ten web nedostanem, pretože som kampaň jednoducho nikde nevidela. 2. Poďme si sľúbiť všetci spolu, že súťaže s mechanikou: vyfoť niečo, čo síce sedí s naším headlinom, ale nemá vůbec nič spoločné s naším produktom, službou, či poslaním a daj to na instáč, jednoducho v roku 2017 robiť nebudeme. Dobre?
Petra Jankovičová

Tohle mě pobavilo. Ocenil bych kratší sestřihy, pointa je místy zbytečně roztahaná. Jinak super, dobrá práce!
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Jak by vypadal svět, kdyby (vlož libovolnou absurdní premisu, která nedává vůbec smysl) je obvykle jeden z největších faulů na kreativu. Ale zrovna tady to sedí na hlavní message. A skvěle funguje i to, že chceš vidět tu druhou stranu záměny. Takže nakonec vlastně dobrý!
Martin Svetlík (Mustard)

Vtipné zámeny sú možno až zbytočne dlhým buildupom k pointe. Ale baví ma to strašne!
Tomáš Hrábek (Symbio)

Samosebou pokračuje v nastoupené cestě a ne že bych tuhle cestu chtěl vysloveně vybetonovat, ale tak nějak ve mně hlodá myšlenka, jestli by to na světě nebylo přeci jen o kousek krásnější, kdyby úplně všechno dělaly letušky a spoře oděné tanečnice.
Jan Javornický

3. Z labyrintu násilí

Organizace Persefona, která pomáhá obětem sexuálního násilí, spustila novou kampaň od agentury AMI Communications. Její základ tvoří tři videa, která režíroval Jan Chramosta v produkci Soft Pillow. Videa natočili jejich tvůrci bez honoráře, včetně režiséra. Hlavním záměrem kampaně je zvýšit povědomí o Persefoně, jež se zabývá dlouhodobou pomocí dospělým obětem domácího násilí, sexuálního zneužívání a znásilnění, pomáhá jim řešit jejich životní situaci a poskytuje jim sociální, psychologickou a právní pomoc v rámci poradenských služeb. Chramosta navrhl koncept tří spotů, které se týkají tématu sexuálního násilí, ale liší se délkou, formou, konkrétním sdělením i cílovou skupinou. Spoty mají délku 30, 60 a 120 vteřin. První je zaměřen na ženy mezi 20 a 30 lety, trpícími domácím násilím, druhý na muže mezi 25 a50 lety, trpící psychickým násilím, a třetí na ženy do 25 let, které byly vystaveny sexuálnímu násilí. První spot poběží v televizi, druhé dva v kinech na různých místech v průběhu roku 2017. Všechny tři se objevily na YouTube a na Facebooku. Sdílení videí by měly postupně podpořit i známé osobnosti.

Klasik reklamy by zde viděl jedinej silnej insight „Děti se učí od nás“. Zbytek by poručil hodit do koše.
Ondřej Souček (Luftballon)

Téma je ťažká a je doležité o nej hovoriť. Ak má byť ale cieľom zvýšiť povedomie o organizácií, ktorá može obetiam násilia pomocť, bolo by podľa mňa predsa len efektívnejšie, keby videá, ktoré tvoria jednu kampaň, aj vyzerala ako jedna kampaň. Takto sú to síce (takmer pro bono), relatívne silné, ale stále len režisérske experimenty a nie zmysluplný nástroj marketingu. Zároveň by som očakávala masívnu PR podporu vo forme príbehov, rád, rozhovorov, jasnejšiu komunikáciu kontaktov. Zdieľanie videí známymi osobnosťami je pekné plus, ale je škoda obmedzovať silu ich podpory len na to.
Petra Jankovičová

Z prvního a třetího spotu mám trochu smíšené pocity, nicméně elektrizující scénka s dětmi šlape na jedničku, skvělý casting.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Tři naprosto odlišný spoty, který nemají originální insight, jasnou myšlenku ani dobrý zpracování – a ve výsledku nebudou mít ani efekt. Zvlášť jestli cílem bylo vybudovat awareness pro značku Persefona.
Martin Svetlík (Mustard)

Funguje to tak pol na pol, exekúciu od exekúcie. Ako u všetkých „awarenessových“ kampaní moc neviem, čo s tým ďalej, a práve u tejto kampane mi to príde celkom škoda.
Tomáš Hrábek (Symbio)

4. Nová korporátní identita Strany zelených

Strana zelených představila své nové logo a vizuální identitu. Nové logo představuje velké zelené písmeno Zet. Vytvořila je grafická designérka Babeta Ondrová, která spolu s Janem Slovákem vlastní značku designových tapet a interiérových doplňků Lavmi. Slovák také nové logo prezentoval ve videu, které Strana Zelených k novému logu připravila. „Svět je tak plný informací, že když chceš na něco upozornit, musíš to udělat jednoduše až ikonicky,“ uvedl ve videu Slovák. Podle stranického předsedy Matěje Stropnického odkazuje jedno písmeno ve spojení se zelenou barvou k tomu, že „je tu síla, která chce změnu“. „Potřebujeme více rozkročenou identitu, která není jen environmentální a umí vypadat nepoliticky,“ uvedl k novému logu volební manažer Strany zelených Lukáš Otevřel. „Minimalistická proporce nové značky dává ve skutečnosti maximalistické možnosti využití, reinterpretaci, vytváření hry tvarů, asociací s písmenem Z. Změna, začátek, země, zodpovědnost. To všechno může být naše nové Z,“ tvrdí Otevřel. Nová značka podle něj „vysvětluje na konkrétních srozumitelných tématech zelené myšlenky stávajícím voličům i těm, kdo o Straně zelených zatím uvažovali jen okrajově“.

Divná hudba, nejsou tam žádný ženský, přestože Zelení mají asi nejhezčí. Dvě a půl minuty o jednom logu. Logo není špatný, chybí mi tam ale tagline, protože jestli je jí hashtag, tak je to nesmysl.
Marek Prchal

Mě vlastně moc nezajímá nová vizuální identita ani claim. To je pro mě za mě ok. Jako správnýmu voličovi mi jde o obsah. A když Stropnický říká, že Zelení chtějí velkou změnu, tak konstatuji, že nic takovýho nevidim. Zelený se důsledně vyhejbaj velkejm tématům a tady se to potvrdilo. Vydávaj se svou vyzkoušenou cestičkou, na který si jenom trochu zametli.
Ondřej Souček (Luftballon)

Vizuálne veľký krok vpred. Jednoduché, rozpoznateľné, privlastniteľné. Len sa trochu bojím, aby si to niekto nepoplietol s Triadom. To by som nerada.
Petra Jankovičová

Zelení teď mají vlastní televizi? Ne, vážně, ten zpravodajský odér bych upozadil. Jinak klasický simplifikační přeleštič, proč ne. V pohodě.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Když zapomenu všechno, co vím o Zelených a jejich politice, tak jejich nová vizuální identita je brilantní. Jednoduchá a kompaktní, ale přitom výrazná a pestrá. V politickým marketingu o to záslužnější počin. Jeden ze dvou vítězů týdne.
Martin Svetlík (Mustard)

Vizuál tak „čistý“ a „jednoduchý“, až je absolútne indiferentný. Viac toho nestihnem napísať, musím do telky.
Tomáš Hrábek (Symbio)

Zelení poslední dobou berou na svá bedra další a další těžká břemena. nejenže za nás bojují proti všem, kteří by nám to tu chtěli vybetonovat, ale zvládají i bavit ty internety a obohacovat české slovník neologismů. Tohle snad nová identita nepřeřve.
Jan Javornický 

5. Follow Masaryk

Podobizna prvního československého prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka se stala symbolem letošní kampaně brněnské Masarykovy univerzity, zaměřené na uchazeče. Ta zve mladé lidi ke studiu prostřednictvím facebookových statusů, hashtagů, pohyblivých gifů nebo krátkých animovaných videí. Kampaň poběží šest týdnů, jejím hlavním sloganem se stalo motto Následuj Masaryka, tedy v řeči sociálních sítí #followmasaryk. Kampaň připravila brněnská strategicko-kreativní agentura Aetna, která vyhrála podzimní výběrové řízení na kreativní koncept. Agentura navrhla konfrontovat dnešní generaci s hodnotami, které prosazovala historická osobnost, jež se zasadila o vznik brněnské univerzity a jejíž jméno proto univerzita nese v názvu. Kreativní styl kampaně navrhl Adam Puchar, videa animoval Martin Kusák a voice over namluvil moderátor Evropy 2 Ondřej Urban. „Lákala nás představa, že uděláme z Masaryka někoho současného a hravou formou ho konfrontovat s dnešní generací,“ uvedl new business developer agentury Michal Rožek. Kampaň má podle něj stavět především na word-of-mouth a sociální interakci samotných uživatelů. Jednotlivé prvky kampaně, určené ke sdílení na sociálních sítích, jako je Facebook, Instagram nebo YouTube (gify, memy, emotikony, citáty, krátká videa), budou k dispozici na microsite nazvané Follow Masaryk. Odtud je budou moci studenti a uchazeči volně stahovat a využívat na svých vlastních kanálech na internetu. Využita bude i displejová reklama na Google.

Tak jo. Samozřejmě, že hrozně láká toho Masaryka využít naplno, ale gify s nim teda přeposílat nebudu. Jinak bych si přál, aby u nás existoval spolehlivý a oficiální žebříček univerzit, podle kterého poznám, jakou má škola skuečnou reputaci. Reklama může bejt sebelepší (sebeblbější) a nepoznám nic.
Ondřej Souček (Luftballon)

Cítim sa strašne stará, keď si spomeniem na to, ako jediné informácie o vysokých školách, keď som si ja vyberala boli v akejsi divnej brožúre a na internete boli neprehľadné hrozné weby s informáciami z roku 1995. Dosť ale bolo nostalgie. Video je síce lowcost, celá kampaň sa snaží byť trošku až gýčovito cool a mladá, ale cením snahu o zrozumiteľnosť, prehľadnosť informácií a pokus o dialóg. Samozrejme za predpokladu, že na to skutočne nebol rozumný budget. Ak by bol, tak by to bolo fakt málo.
Petra Jankovičová

Přijde mi, že se to tu všechno nějak tluče – Masaryk, hudba, barvy, speaker… Tu krkolomnou hlášku s vousem jsem si nezapamatoval ani po pátém přehrání.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

#followmasaryk je fajn nápad, ale… Když už chci jít cestou gifů a memes, tak to musí bejt daleko, daleko odvážnější a vtipnější. Tohle je sice aspoň chytrý, ale to je na ten formát bohužel málo.
Martin Svetlík (Mustard)

Keďže ide o moju alma mater, nemôžem nehodnotiť i z pozície srdiečka. Vhodnejší emblém, než samotného Masaryka, by Masaryčka zvolila len ťažko. Páči sa mi snaha posunúť ho do súčasných kontextov, ale mám pocit, že to drhne. Vizuálna hra s tatíčkom je prvoplánová, občas, hlavne vizuálne, celkom mimo. Koncept na sociali moc nefunguje, alebo funguje, len tú aktivitu nevidím, lebo na mňa nie je cielená. Z hashtagov sa mi už automaticky robia vyrážky. #zmiesanepocity
Tomáš Hrábek (Symbio)