Jan Dražan, zástupce šéfredaktora Echa, a Jan Pergler, někdejší novinář, teď manažer v ČSOB, vydávají ve vlastním Nakladatelství Zeď druhou knihu. První byla série rozhovorů Náš Václav Havel, druhou je román Ferdinanda Peroutky Oblak a valčík. První pokřtili 17. listopadu, druhou pak 7. prosince a úspěšně na ni vybírali na Hithitu. Obě je možné běžně koupit, i přes internet.

Hra Sea Hero od T-Mobile bojuje proti demenci

Mobilní hra od londýnské pobočky Saatchi & Saatchi poslouží lékařskému výzkumu.

Hra uvádí uživatele do světa mořeplavby a testuje jejich paměť a prostorovou orientaci

Hra uvádí uživatele do světa mořeplavby a testuje jejich postřeh a prostorovou orientaci

Deutsche Telekom a v Česku T-Mobile jako jeho dceřiná společnost uvádějí na trh mobilní hru Sea Hero, která má umožnit vědcům získat celosvětově nejrozsáhlejší soubor dat, která jim následně pomohou při výzkumu a léčbě demence. Operátor podpoří tento projekt i velkou reklamní kampaní, která by měla být podle jeho zástupců dosud největší kampaní na mobilní hru, jakou kdy realizoval. Součástí kampaně je i mezinárodně nasazované dvouminutové animované video, které běží na internetu. Komentář k jeho české verzi namluvil Ivan Trojan, jenž je dlouhodobě tváří kampaní T-Mobile. 

„Celá kampaň startuje mezinárodně 4. května, kdy Deustche Telekom uvádí hru na všech zúčastněných trzích. Její těžiště bude na internetu, cílíme hlavně na dvě skupiny. Jednou z nich jsou gameři, druhou lidé, kteří se zajímají o zdravý životní styl, a navíc chtějí pomáhat svému okolí. Předpokládáme, že mezi hráči najdeme víc mužů, a v druhé cílové skupině budou naopak spíš ženy,“ uvedla ředitelka komunikace T-Mobile Martina Kemrová.

Vlastní hra byla vytvořena ve spolupráci s Alzheimer’s Research, University College London, University of East Anglia a herním vývojářským studiem Glitchers. Její vývoj probíhal pod taktovkou londýnské agentury Saatchi & Saatchi, která navrhla celý kreativní koncept. Hra probíhá celoevropsky, v Česku by měla být ode dneška k dispozici zdarma v lokalizované verzi na Google Play a Apple Store. Zájemci si ji mohou stáhnout do chytrých telefonů a tabletů s operačním systémem Android nebo iOS. 

„Hraním her tráví lidé zhruba tři miliardy hodin týdně. Rozhodli jsme se tento čas využít k prospěšnému účelu,“ uvedl generální ředitel T-Mobile Milan Vašina.

Hra by měla fungovat tak, že její hráči coby mořeplavci brázdí vody moří a oceánů a fotí jejich obyvatele. Při tom by měli uplatnit zejména svůj postřeh a smysl pro orientaci. Právě zhoršení schopnosti prostorové orientace je jedním z průvodních jevů Alzheimerovy choroby, která je nejčastější příčinou demence. „Hraním hry lidé vědcům pomohou tomuto procesu lépe porozumět a rozlišit, kdy je zhoršení schopnosti orientace přirozeným důsledkem stárnutí a kdy už symptomem nemoci. Na základě toho pak bude možné vyvinout nové a mnohem přesnější diagnostické testy na demenci a pokročit v její léčbě,“ zaznělo na tiskové konferenci.

Veškerá data zaznamenaná během hry totiž budou anonymizována a automaticky odeslána na zabezpečený server Deutsche Telekomu. „Hráči nemusí zadávat žádné osobní údaje, pouze mohou uvést informace o svém pohlaví, věku a zemi, pokud budou chtít zvýšit vědeckou hodnotu dat. Shromážděná herní data bude následně analyzovat výzkumný ústav University College London. Úspora času v porovnání s klasickým výzkumem je obrovská. Bude-li Sea Hero hrát 1.752 lidí, každý aspoň dvě minuty, získají lékaři data odpovídající jednomu roku klasického výzkumu. Kdyby si Sea Hero po stejnou dobu zahrálo 100.000 hráčů, vědci získají tolik dat jako za 57 let klasického výzkumu,“ řekl Vašina. 

Lokálním partnerem projektu Sea Hero v Česku je Alzheimer nadační fond zaměřený na podporu výzkumu Alzheimerovy choroby a dalších onemocnění mozku, která vedou k poruchám kognitivních funkcí a demenci.