Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

Hrajte domácí hudbu, žádají Rakušané

Část zábavního průmyslu se snaží s pomocí politiků vylepšit si pozici vůči konkurenci, bez ohledu na kvalitu své produkce.

Nejčerstvějším mezinárodním úspěchem rakouské populární hudby je Conchita Wurst alias transvestita Tom Neuwirth, vítěz letošní Ceny Eurovize. Foto: Profimedia.cz

Nejčerstvějším mezinárodním úspěchem rakouské populární hudby je Conchita Wurst alias transvestita Tom Neuwirth, vítěz letošní Ceny Eurovize. Foto: Profimedia.cz

Není to pro nás nic neznámého – debata o tom, jakou populární hudbu má vysílat veřejnoprávní rozhlas, vzplane čas od času i v Česku. Teď v Rakousku vznášejí vůči rádiu a televizi veřejné služby ORF požadavek hrát domácí hudbu zástupci rakouského hudebního průmyslu a chtějí od politiků, aby přinutili ORF k jasnému závazku.

Není to ostatně poprvé, podobná debata proběhla naposledy před pěti lety. Rozdíl oproti Česku je v tom, že se producenti nezaštiťují primárně požadavky posluchačů ani odkazy na „národní dědictví“, ale obavami z ekonomického ohrožení rakouského hudebního průmyslu, kterému se vedle masivní produkce z Německa a anglicky mluvících zemí žije dost těžce.

Z diskuse na toto téma, která se konala v polovině května v rakouském parlamentu, iniciované poslankyní Elisabeth Hakelovou, expertkou sociální demokracie na kulturní otázky, vzešly celkem čtyři požadavky vůči ORF:

  1. ORF má jako veřejnoprávní vysílatel financovaný z koncesionářských poplatků plnit úkol, podporovat a přiměřeným způsobem prezentovat rakouskou populární hudbu.
  2. Čísla ukazují, že do konce roku 2014 platná Hudební charta, podepsaná ORF a hudebníky, není dodržována. Pokud se situace nezlepší, by měly být z této skutečnosti vyvozeny následky vůči ORF.
  3. Poté, co prokazatelně selhala možnost dobrovolného závazku, je třeba přijmout závaznou kvótu s evropským průměrem 40 % domácí produkce.
  4. ORF musí plnit kulturní a vzdělávací poslání u každé své stanice. Požadavek na adekvátní prezentaci rakouské hudby nesmí ohrožovat redakční nezávislost.

V diskusi zaznělo, že až do konce letošního roku platná Hudební charta, která byla přijata před pěti lety, nesplnila očekávání a objevily se i výtky, že ji ORF nedodržuje vědomě. Kritika se snesla především na stanici Ö3 určenou mladým posluchačům, kde podle šéfa Universal Music Österreich Hannese Edera v současnosti hrají tak málo rakouské populární hudby jako nikdy předtím.

Ředitel rozhlasových stanic ORF Karl Amon ve vyjádření pro internetový deník Der Standard.at prohlásil, že Ö3 hrála v minulosti kolem 10 % rakouských písniček, v současnosti je procentuální podíl o něco menší. Nějakou závaznou kvótu označil za nesmyslnou.

Politici v současnosti zkoumají, zda požadavek obecně stanovené kvóty neodporuje základním svobodám Evropské unie. Hakelová je zastánkyní kvót a v jejím požadavku ji podporují také kulturní svazy, jež dle agentury APA ve zmenšování prostoru pro rakouskou hudbu ve vysílání vidí masivní problém, spojený s celkově slabou prezentací rakouské kultury v médiích.

Diskuse bude bezpochyby pokračovat a místy nabere zřejmě i dramatičtější tón – jako se stalo před nedávnem, kdy rakouská hudební scéna reagovala nevraživě na kritiku moderátorky stanice Ö3, která kvalitu produkce domácích skupin a interpretů komentovala s despektem a posměchem.

Rakouská diskuse je dobrým příkladem toho, jak se část nejen hudebního průmyslu snaží s pomocí politiků využít veřejnoprávních médií, aby si zajistila lepší pozici vůči konkurenci, aniž by přitom musela dbát na vyšší kvalitu svých obsahů. O té totiž ve zmíněné debatě řeč nebyla. Možná by si měli přečíst diskuse pod články na toto téma v rakouských online médiích. Většina příspěvků hodnotí rakouskou populární hudbu mírně řečeno nelichotivě, snad s výjimkou vítěze Eurovize Conchity Wurst.