V hale C na pražské Balabence se v úterý na konferenci Retail in Detail mluvilo o inovacích v maloobchodě, viz Twitter. Jak se ovlivňuje restaurační byznys a retail, přiblížil pro náš Retailek Martin Dlouhý z Uga. Jaké inovace chystá prodejní portál Aukro, nám řekl jeho šéf Václav Liška.

Hudební služba MusicJet má přes 250.000 uživatelů

Na Slovensku je služba úspěšnější, díky dohodě s operátorem Orange. V Česku ji podporoval Seznam.cz, záhy ale přestal.

Předseda představenstva OSA Roman Strejček na mikrokonferenci Médiáře. Foto: Vojta Herout

Předseda představenstva OSA Roman Strejček na mikrokonferenci Médiáře. Foto: Vojta Herout

Česká online hudební služba MusicJet nasbírala za dva a čtvrt roku svého provozu přes čtvrt milionu uživatelů. Na konferenci Placený obsah v českých médiích pořádané Médiářem to v úterý řekl Roman Strejček, předseda představenstva Ochranného svazu autorského (OSA). Platících není ani pětina. „Konverze do placeného obsahu byla původně kolem 20 %, s přibývajícím počtem uživatelů se rozmělňuje,“ doplnil Strejček.

Růst uživatelů se přitom postupně zpomalil – službu spuštěnou v říjnu 2011 začalo v prvních deseti dnech užívat 30.000 lidí, za první měsíc 45.000 lidí, mety 100.000 dosáhla až po pěti měsících, nasbírat dalších 150.000 jí trvalo bez jednoho měsíce dva roky.

Služba přístupná v počítačích i přenosných zařízeních (mobilech a tabletech, s operačními systémy Android, iOS, Windows Phone a Symbian) je k dispozici buď zdarma, anebo bez reklam a s výhodami za 75 Kč (bez reklam) nebo 149 Kč (bez reklam a i s možností poslechu offline) měsíčně. Předplatných v únoru 2012 hlásila služba 16.000 (tedy 16 %), nyní jich podle Strejčkových slov bude nižší procento. Z toho plyne, že služba generuje tržby v řádu milionů korun měsíčně.

Nejaktivnější uživatelé jsou přitom ti, kteří si službu předplácejí z vlastního zájmu – 9 z 10 z nich ji pak využívá aktivně. Z těch, kteří dostanou placený přístup v rámci balíčku operátora, ji naopak využije jen asi 15 %. Z těch, kdo dostanou bezplatnou poukázku (voucher), pak jen 10 %.

MusicJet funguje v Česku a na Slovensku, tuzemský provoz ale utrpěl, když půl roku po startu přišel o silného partnera, internetovou jedničku Seznam.cz. „Na Slovensku je služba výrazně úspěšnější, protože se tam podařilo sehnat silného partnera, operátora Orange,“ potvrdil Roman Strejček „S tím se teď podařilo prodloužit smlouvu,“ informoval. A naznačil, že v Česku by se dalo dohodnout třeba s Telefónikou: „Věříme, že při změně vlastnické struktury některých operátorů je šance.“

Myšlenka na český projekt MusicJet inspirovaný populárními streamingovými službami ze zahraničí vznikla podle Strejčka na přelomu let 2009 a 2010. Zhmotnila se do podoby firmy, v níž mají po 5 % OSA a gramofirmy Universal Music a Supraphon a většinu 85 % drží technologická firma Bald Brothers Michala Horáka a Petra Litoše.

MusicJet a iTunes od amerického Applu byly na podzim 2011 službami, které v českém online prostředí zahájily éru pohodlnější digitální distribuce skladeb.

ONLINE HUDEBNÍ SLUŽBY FUNGUJÍCÍ V ČESKU
služba provozovatel typ start v Česku
iTunes Apple download 29. 9. 2011
MusicJet MusicJet stream 3. 10. 2011
Supraphonline.cz Supraphon download 24. 11. 2011
Deezer Blogmusik stream 23. 1. 2012
Rara Rara Media stream 1. 10. 2012
7digital 7digital download/stream 1. 3. 2013
Google Play Google download/stream 1. 4. 2013
Rdio Rdio stream 11. 7. 2013
Spotify Spotify stream 12. 12. 2013
Zdroj: Ochranný svaz autorský