Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

„I Brno může být pro někoho západ.“ Hrubý a spol. bodují s kampaní pro VUT

Čeští reklamní kati vydávají pravidelný verdikt: nejvýraznější tuzemskou kampaní týdne je ta pro brněnskou techniku, jež po love songu a vlkovi z Wall Streetu využívá kung-fu.

Po polském pašerákovi od T-Mobilu je VUT FU další kampaní, v níž se vyskytuje kot packowy (pozlacený v pozadí)

Po polském pašerákovi od T-Mobilu je VUT FU další kampaní, v níž se vyskytuje kot packowy (pozlacený v pozadí)

Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších – samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 5. týden 2015

  1. Adam Hrubý a spol.: VUT FU (57 %)
    klient: Vysoké učení technické v Brně
  2. Kaspen/Jung von Matt: Jak bydlet útulně, a přitom úsporně? (42 %)
    klient: Ikea
  3. Kaspen/Jung von Matt: Chuť patentovaná přírodou (40 %)
    klient: Rajec
  4. WMC/Grey: PUDr. a KIng. (36 %)
    klient: Metropolitní univerzita Praha
  5. VCCP: Na cestě grálu (26 %)
    klient: Krušovice

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 12 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1. Třetí Hrubého koncept pro brněnské Vé Ú Té využil kung-fu (57 %)

Brněnská technika uvedla novou internetovou kampaň pro nábor studentů inženýrského cyklu. Tvůrčí tým v čele s Adamem Hrubým ji pojal jako humornou variaci na učení techniky kung fu. Do „tajemného údolí šalin“ se vydává mnich Lobsing, ústřední postava kampaně. VUT FU je dalším konceptem, jímž se brněnská vysoká škola prezentuje formou originálních videospotů. Předcházely mu kampaně Miluji tě, mé VUT! a variace na Vlka z Wall Street od studia Epicture.

Touchpointem nové kampaně je web vutfu.cz. Poutají na něj čtyři internetové videospoty s čínským dabingem, které budou postupně zveřejňovány, a to VUT FU: Zakázané učení technické, Technika nudlí: Jak na kolejích neumřít hlady, Technika kočky: Jak překonat odpor v týmu a Technika nekonečna: Jak poznat vlastní limity (zveřejněna byla zatím první dvě). Na webu kampaně si pak uchazeč může vybrat osm cest, tedy z osmi fakult VUT (ve skutečnosti je jich prý devět, ta tajná bonusová je Ústav soudního inženýrství, uvádí tvůrce kampaně Hrubý). Součástí kampaně jsou další výstupy, jako třeba rozdávání propagačních instantních nudlí Vutvut či geekhistické hlášky ve stylu internetových memů, viz Národní galerie reklamy.

 

Občas trochu politicky nekorektní, ale pro nerdy a wannabe Sheldony přesně na cíl. Zatím nejzajímavější věc, co jsme v Katovně měli.
Pavel Fuksa

Moc dobré, hodně dobré, nadstandardně dobré. Akorát předchozí kampaně byly lepší v tom, že měly perfektně zvládnutou formu. Tohle by si zasloužilo zfilmovat s velkým rozpočtem a skutečnou filmovou hvězdou.
Marek Prchal

Je skvělé zjistit, že Brno může být pro někoho „západ“.
Iva Bízová (Loosers)

Kvalit minulé zvučky brněnské techniky to sice nedosahuje (ta by měla 100 %), ale i tak vidím po dlouhé době sérku, kde mne zajímá každá vteřina stopáže. Vtipná kamera jakoby vykazuje školu Honzy Velického, což je jedině ku prospěchu.
Vladimír Bystrov (Bison & Rose)

Vtipné jako Krušovice, ale naštěstí za to nevyhodili tolik peněz.
Tomáš Belko

Po Krušovicích ještě jeden šaolinský příběh. Promiňte, kolegové z VUT, ale tentokrát je to kravina.
Petr Vlasák (Comtech)

U takových věcí je cítit, že vznikají bez tlaku, odlehčeně a s nadšením. Lidi to poznají a ocení.
David Suda (WMC/Grey)

Osviežujúce a super. Na takúto školu by som chcel chodiť.
Jaro Zacko, Triad Advertising

Brno. Takže je to třikrát delší než potřeba.
Vilém Rubeš (Elite Solutions)

Větší než maximální nuda (viz Krušovice).
Ivo Laurin (Outbreak)

Technika života – super claim. Brňákům na rozdíl od Krušovic tu nadsázku věřím. Není to sice nějaká extra bomba, ale nás šprty pár hlášek pobaví. Třeba ta o diskrétnosti.
Jakub Plášek (Cocoon)

2. Ikea zútulňuje a navíc šetří (42 %)

Čechy oblíbený obchodní dům s nábytkem přináší, co se od něj tak nějak čeká: variabilitu a úspory. V novém spotu od Kaspenu.

Hezky se na to kouká, ale jinak je to šílená nuda, klišé za klišé. Všechny kolonky „naší cílovky“ odškrtnuté.
Pavel Fuksa

Ikea mě neurazila. A to není málo.
Marek Prchal

No jasně, chápu. A to bylo na kočičí žrádlo, penzijní spoření, nebo na levnější elektřinu… ?!?
Vladimír Bystrov (Bison & Rose)

Klasika hrající na rodinnou příjemnost okořeněná lechtivě-roztomilou scénou. Na to, aby fungoval produkt jako mlčící hrdina příběhu je pro mě ale trochu málo lidský, chybí mi tam nějaká hra, která by ho více personifikovala, a já se mohl s lampičkou ztotožnit. Do slavné reklamy Ikea s manželským párem užívajícím si sexuální hrátky s farmářskou tématikou to má daleko.
Adam Hrubý

Sterilní, omyvatelné, hraje si to na život, ale jen hraje.
Tomáš Belko

Rád se na Ikeu koukám, rád do ní i chodím. Tu žárovku jsme tam s manželkou koupili, ale koberec jsme pořídili jinde. Znáte to. Vždycky, když k někomu přijdete, hned víte, co je z Ikey. A zvlášť po takové reklamě by mě zajímalo, kolik koberců s tímto vzorem se prodá. Je sice krásnej, ale chcete mít doma něco, o čem tušíte, že bude mít každý druhý?
Petr Vlasák (Comtech)

Ikea šetrná. Zajímavý strategický pohled na komunikaci nábytku. Na první pohled mi to přijde bizarní jako si namazat vánočku kečupem. Ale ve finále to dává smysl.
David Suda (WMC/Grey)

Veľmi pekný nápad. Hodí sa k IKEA, hodí sa aj pre naše krajiny.
Jaro Zacko, Triad Advertising

Nuda. Nebýt záběru, kde tatíček vyhrožuje houpajícímu se roběti, usnuly by u toho nohy.
Vilém Rubeš (Elite Solutions)

Teplo i bez obřích účtů za topení díky soliternímu koberci?! Snad i desítka o masokoulích by těch koberců atd. prodala víc.
Ivo Laurin (Outbreak)

Taková tuctová reklama… Neříkají nic jiného než, co chce většina lidí slyšet, ale nějak se mi z toho vytrácí Ikea samotná.
Jakub Plášek (Cocoon)

3. Rajec zase máchá medvěda (40 %)

Agentura Kaspen/Jung von Matt nedělá s klientem Kofolou a její značkou pramenité vody Rajec žádné prudké pohyby. Opět panenská příroda, opět zvířata, co k nám promlouvají.

Takhle by to vypadalo, kdyby National Geographic dostal na starost Zdeněk Troška.
Pavel Fuksa

Obrázky krásné, ale dialogy zvířátek jsou poněkud generické.
Marek Prchal

Tuhle vodu doma pijeme; tenhle spot na tom asi nic nezmění. Ale beztak: opravdu jsou ty obrázky a titulky ze stejný reklamy?
Vladimír Bystrov (Bison & Rose)

Slabý odvar původní známé zvířátkovské reklamy „Patentováno přírodou“. Scénáři chybí jakákoli zápletka, a snaží se vymáčnout ne příliš originální princip „zvířátka mluví“, kde navíc zvířátka nemluví. A ještě mi trochu vadí, že se mi medvěd máchá v produktu.
Adam Hrubý

Už jsem od Rajce viděl lepší.
Tomáš Belko

Rajec samozřejmě nemá zapotřebí měnit svou chuť patentovanou přírodou. Akorát mi nový spot nepřijde ničím nový.
David Suda (WMC/Grey)

Tenhle medvěd je opravdu medvědí služba. Myslím, že už se tímto Rajec dostal do slepé ulice. Bude to potřeba otočit jinam.
Petr Vlasák (Comtech)

Fajn pokračovanie Rajec spotov, ale škoda, že dlhé a nudné. Okrem školskej výpravy diviakov ma tam nič nepotešilo ani nezaujalo.
Jaro Zacko, Triad Advertising

Kdo se ještě nevyráchal v pitné vodě? Kanec?
Vilém Rubeš (Elite Solutions)

Rutina, ale nejspíš funkční.
Ivo Laurin (Outbreak)

Máme roztomilá zvířátka, máme přírodu, tak ještě to víc rozehrát do příběhu a můžeme to pustit. Zbytečná obměna fungujícího spotu.
Jakub Plášek (Cocoon)

4. Pražská Metropolitní univerzita dělá humor s tituly (36 %)

Menší printová kampaň soukromé univerzity z Prahy cílí na lidi s ukončeným bakalářským vzděláním, kteří uvažují o dalším studiu. „Vymezení školy vůči ostatním je jasné: je to škola, kterou si neodsedíte jen kvůli titulu, ale získaného titulu jste opravdu hodni nabytým vzděláním,“ uvádějí tvůrci z agentury WMC/Grey.

K tomu nemám co dodat, plakát je neskutečně příšerný ze všech možných úhlů.
Pavel Fuksa

V univerzitním skladu úklidových potřeb mixnul kolektiv pedagogů Metropolitní univerzity Savo s čistým lihem a vymysleli dvě slovní hříčky, které to ve finále udělaly.
Marek Prchal

Copywriterské koncepty v branži hodně dlouho chybí. I když jsem podobný viděla dokonce už i v české reklamě, je to jednoznačně nejlepší počin ledna.
Iva Bízová (Loosers)

Hříčky se slovíčky (jdou-li k věci) mne baví. A chytrá typografie taky. Obojí tu je.
Vladimír Bystrov (Bison & Rose)

Reklama, ve které se univerzita vysmívá titulům. Jak jen to… Hodnota vysokoškolského titulu sice zažívá inflaci, ale vysmát se hodnostem akademiků, výzkumníků a pedagogů… To u mě důvěryhodnost nabízeného „opravdového vzdělání“ rozhodně nezvedá.
Adam Hrubý

Je to jednoduché a čisté.
Tomáš Belko

King a Pudr. Metropolitní univerzita Praha i její zakladatelka už byly párkrát u soudu za finanční machinace. Přestože ty facebookové posty jsou docela chytré, nemám k té instituci a jejím titulům důvěru.
Petr Vlasák (Comtech)

Pekný insight, ale takéto slovné hračky som už veľakrát videl.
Jaro Zacko, Triad Advertising

Takovej pěknej nápad – a tak promarněnej.
Vilém Rubeš (Elite Solutions)

Parádní střelba do vlastní nohy. Nesoustředěná mysl rozespalého čtenáře Metra těžko zaznamená cokoliv jiného, než že Metropolitní rozdává patituly.
Ivo Laurin (Outbreak)

To je nějaký metavtip ze základní školy, ne? Já to nepochopil, asi protože nemám vystudovanou MUP…
Jakub Plášek (Cocoon)

5. VCCP vyslala Krušovice pro skleněný grál (26 %)

„Krušovice vyhrávají jednu pivní soutěž za druhou. Nutně proto potřebují i sklo stejné kvality. Potřebují grál. Nalezením grálu byl pověřen král českých designérů, aby svůj úkol splnil, musí nejdřív projít výcvikem u mistra – krušovického krále všedních dnů. Jen on vládne znalostmi potřebnými k nalezení grálu.“ To je zřejmě třeba vědět, než se jeden pustí do série spotů od agentury VCCP.

Sha-la-nda? Maxim Velčovský? Krušovické království v Bhůtánu? Rýmovaná sdělení na konci? Škoda, že tvůrci nedokázali ani jednoduchou parodii napsat a natočit s lehkostí nebo respektem k původnímu řemeslu.
Pavel Fuksa

To je sen. Ne, to je noční můra. Nefunkční využití žánru, nesrozumitelné a na závěr příšerné nečeské slovo „balanc“.
Marek Prchal

S touto kampaní je to podobné jako s mileneckým párem, který spolu sedm let pouze chodí – je to přechozené a překombinované.
Iva Bízová (Loosers)

Well, když mnichy z kláštera na skále dal do reklamy pivovar Amstel, nevypadalo to jako od Bořivoje Zemana, rok výroky 1955. Ale proč ne. Je to hlína a to je osvěžující. Jen ty slogany na konci drhnou jak mouka na vále…
Vladimír Bystrov (Bison & Rose)

Podobnost konceptu s kampaní VUT FU pro Vysoké učení technické v Brně je naprosto bizarní náhoda. Koncept kampaně pro VUT jsme připravili už v květnu 2014, opisování je mimo hru. Výstupy jsou různé: online miniseriál vs. klasický spot, geek jokes vs. beer jokes. Propojení studia kung fu s pivem (a tématem Krále) mi přijde trochu šroubovanější než propojení se studiem vysoké školy. Dávám body za ujetost.
Adam Hrubý

Nějak jsem to nepochopil, anebo hůř, pochopil.
Tomáš Belko

Udělat „úlet“ není zaručeným klíčem k tomu, aby se věc začala lavinově šířit po internetu. Musí to být uvěřitelné a relevantní. Skvělé srovnání s VUT, která se stejným tématem válcuje Krušovice ve všech směrech.
David Suda (WMC/Grey)

Nemám dnes moc času, ale na Krušovickou šaolinskou sérii jsem se těšil. V osmi dílech se designér Maxim Velčovský dopracuje k novému půllitru Rudolf. První klip vás namlsá, ale v dalších dílech to padá dolů, jak Pavel Ploc v Harrachově. Scénárista to bohužel zazdil. Nebo kdo? Du si pustit Kill Billa.
Petr Vlasák (Comtech)

Hľadám v tom vtip/zmysel a neviem ho nájsť. Chápem asi slovnú hračku Grál vs Kráľ ale stále nič. Kráľ vs. Tomáš Řepka ma bavil oveľa viac.
Jaro Zacko, Triad Advertising

Zoufalí lidé dělají zoufalé věci. Značky taky.
Vilém Rubeš (Elite Solutions)

Maximální nuda.
Ivo Laurin (Outbreak)

Krále je nahý! Pro mě nepochopitelný úlet do šaolinu… Tak silnou ikonu Krušovice ještě nevybudovaly, aby ustála takovou změnu kontextu. Křečovitou sérii apoň trochu zachraňuje shrnující cvičení v křeči. Ale značku v tom přinejlepším snaze nevidím ani necítím. Krušovice holt ždímou loni úspěšného „krále“, co to jde.
Jakub Plášek (Cocoon)

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.