Hodnocení jako v Reklamní katovně
Oslovujeme přední české odborníky na maloobchod, instore marketing a retail marketing s tím, aby hodnotili novinky v oboru. Kdo tentokrát přispěl?
- Barbora Krásná - v roce 1991 stála při vzniku výzkumné společnosti Incoma Research, specializované na retail a shopper marketing. Dnes je spolumajitelka společnosti Blue Events, řídí organizaci konferencí Retail Summit, Retal in Detail a Brand Management.
- Monika Hrubalová - zkušenosti s řízením marketingových a obchodních pozic od roku 1997, více než 10 let pracuje pro obor instore marketingu aktivní účastí v radě POPAI CE, vyučuje obor marketingových komunikací.
- Martin Boček - 23 let praxe v marketingu a v marketingovém výzkumu trhu, pracoval ve společnostech ACNielsen, Unilever, Citibank, IPSOS. Věnuje se velmi intenzivně instore problematice a v současné době vede projekt CRS za Global Marketing.
- Václav Loubek - 15 let v reklamě, dříve šéfredaktor časopisu Sign mediální domu Economia a časopisu Signs & Promotion agentury Events & Promotion. Momentálně působí v marketingu a radí zadavatelům, jak správně pracovat s instore aplikacemi.
Nejdříve se podíváme na potraviny ve spotřebním koši.
Z aktuálního spotřebního koše
Tento týden je kilo cukru krystal v Kauflandu za 9,90 Kč.
Teď už maloobchod v tomto týdnu. Respektive před čtvrt stoletím.
Před 25 lety otevřel Ahold první supermarket
Společnost Ahold si letos připomíná jubileum, 25 let od otevření své první pobočky v české zemi. Konkrétně to byl v tehdejším Československu supermarket Mana v Jihlavě, prodávat se začalo od 6. června 1991. „Ačkoli ještě před otevřením v době rekonstrukce lidé zvědavě nakukovali přes výlohu, vůbec jsme netušili, jak budou reagovat a jestli se jim bude úplné nový typ obchodu líbit. Pohled na zástupy lidí hned první den ale mluvil za vše. Myslím, že prostě chtěli nějakou změnu, obchod, ve kterém si koupí to, co potřebují, v příjemném prostředí, s příjemnými a ochotnými zaměstnanci. A přesně to se nám tenkrát povedlo,“ přibližuje atmosféru tehdejší manažer prodejny Martin Hildemann, který pro Ahold pracuje celých 25 let a dnes se stará o oblast bezpečnosti. V roce 1998 následovalo otevření prvního hypermarketu Hypernova v Čestlicích, v roce 1999 Ahold přivedl do Čech dnes dobře známý Albert.
V roce 2005 převzala společnost na českém trhu 57 prodejen společnosti Julius Meinl, před dvěma lety pak došlo k akvizici obchodů řetězce Spar. Aktuálně Ahold provozuje v Česku více než 300 supermarketů a hypermarketů Albert. Právě díky získaným prodejnám Spar si Ahold v Čechách v prvním čtvrtletí 2016 pomohl k meziročnímu 0,4% růstu tržeb (14,3 miliard Kč). Celkově narostl Ahold meziročně o 15 %. Svůj zisk u nás oproti loňskému období ztrojnásobil z 2 milionů eur v roce 2015 na 6 milionů eur (zhruba 162 milionů Kč) letos. V hypermarketech nedávno společnost otevřela kavárenská bistra Coffee & Snack, které za ní bude provozovat Eurest.
Ahold si u této příležitosti nechal ve spolupráci s Českým statistickým úřadem udělat průzkum chování dnešních spotřebitelů versus chování spotřebitelů v 90. letech v supermarketech. Vyšlo najevo, že dnes zákazníci oproti minulé době nejvíc oceňují (ze 74 %) šířku sortimentu, dostupnost zboží (51 %) a možnost výběru platby (45 %). Medializovanou zdravou výživou se při nákupu dnes řídí více než polovina lidí, v 90. letech to byla jen jedna pětina. Co se spotřebního koše týče, největší skok zaznamenaly minerální vody - z 16 litrů v minulosti na 55 litrů v dnešní době.
V Čestlicích otevře další Ikea
Švédská Ikea otevře po 13 letech další obchodní dům, tentokrát u dálnice D1 v Čestlicích. Deník E15 informoval o tom, že nová Ikea bude součástí nákupního komplexu, který na jihu Prahy vyroste. Pro řetězec to bude pátá prodejna na našem území, dva v Praze a po jednom v Ostravě a v Brně. Původně se plánovaly další výstavby u Hradce Králové, které byly odloženy. Mluvčí Ikea Zdenka Pecková lokalitu v Čestlicích nepotvrdila, prý finální rozhodnutí odtajní v brzké budoucnosti.
KFC rozváží vlastní flotilou Škodovek
Od 1. června zavádí americký fastfood v Čechách novinku v podobě dovážkového servisu, tzv. KFC Rozvoz. V první fázi se do služby zapojí pět oblastí v Praze - Prague Gate, Kačerov, Budějovická, Evropská a Harfa. Druhá fáze odstartuje 6. června a přidá se k ní dalších 6 pražských poboček. Rozvážku bude zajišťovat celkem 27 obrandovaných automobilů Škoda Citygo, které pokryjí oblasti do 8 minut dojezdu od restaurací. Jídlo je možné si objednat každý den od 11 do 21 hodin, doprava je zdarma. Službu doplňuje speciální microsite www.kfcrozvoz.cz, kde si jídlo můžete objednat, stejně jako na telefonním čísle KFC ústředny 277 000 000. Nabídka není úplně totožná s tím, co najdete v kamenných prodejnách, bezedné nápoje jsou nahrazeny plechovkami a v nabídce jsou nové variace kyblíků. Objednávka bude podle společnosti doručena do 30 minut, platit se dá online přes PayU, v hotovosti, stravenkami i kartou. Minimální hodnota objednávky je 200 Kč.
‚Pravá Amerika‘ konečně doráží do našich domácností. Se vším dobrým i špatným, co to obnáší. Poslední zábrany padají - geekové a děti už se nebudou muset zvedat od počítače, aby si zašli na jídlo. A když už s dovážkou domů, tak aspoň kýbl. To bude zase kil nadváhy! I když se přiznávám, že při pohledu na nabídku budu taky zvažovat, jestli někdy večeři nenahradím třeba orientálním menu. Když mi ho přivezou do třiceti minut, doprava nic navíc nestojí a na obrázku to vypadá ‚docela zdravě‘, tak kdo by vařil?
Barbora Krásná (Blue Events)
Jsem k tomuto modelu u fast food konceptů poměrně skeptický. Konkurence je v současné době veliká a fast food vnímám především jako rychlé řešení, když někde jsem fyzicky a mám plán jíst v nějaké provozovně. Je jasné, že si koncept svoji klientelu najde, ale jedná se o menší doplněk k obratu a spíš než významný zisk může generovat povědomí o značce, když se koncept kvalitně nastaví a realizuje.
Martin Boček
Motorizovaná kuřátka si asi někdy vyzkouším. Pizza k nám do kanceláře taky jezdí červenou škodovkou Citigo, tak to nebude tak velká změna. Jen až dovoz spustí všichni fastfoodi, tak nám doprava v Praze asi poněkud zhoustne. A trochu se bojím, aby se kluci a holky z KFC, Dámejídlo a oblíbené pizzerie za volanty svých červených a bílých žihadel na křižovatce na Harfě nepoprali, až k nám do firmy povezou své zásoby.
Václav Loubek
Zlínský videoasistent Livesale začíná na Alze
Komunikační startup ze Zlína Livesale vyvinul videochatovací platformu, která využívá co-browsing, tedy vzájemné procházení stránek klientem a živým operátorem. Oba mohou reagovat vzájemně na své akce, jako kdyby se oba nacházeli ve stejném prodejním prostoru. Platformu není nutné speciálně instalovat, jen integrovat do webu. Livesale by měl firmám zlepšit konverzi a posunout elektronické obchodování na osobnější úroveň. Je to alternativa pro zákazníky, kteří rádi nakupují online, ale zároveň jim chybí v tomto případě asistence nebo rada pracovníka prodejny. Projekt Livesale byl financován z vlastních zdrojů, momentálně autoři domlouvají možnou spolupráci s investory, s jejichž pomocí by chtěli prorazit do zahraničí.
První test už Livesale vyzkoušel u největšího internetového obchodníka v Česku Alza.cz, kde pomáhal s prodejem notebooků Dell. „Byla to pro nás obrovská výzva, spustit pilotní řešení rovnou u největšího hráče na trhu, ale risk je zisk a ve spolupráci dále pokračujeme. Alza si post jedničky právem zaslouží, protože neváhala a Livesale s námi otestovala. Jim i Dellu patří náš velký dík,“ popisuje spolupráci Jan Vlk z Livesale. S využitím platformy se prodalo 8 z 10 notebooků. „Věděli jsme, jak účinný nástroj Livesale je, ale 80% úspěšnost jsme neočekávali ani ve snu,“ dodává Vlk.
Dlouho očekávaný a vítaný krok k personalizaci online prodeje. A kdo jiný by s ním měl přijít než lídr na trhu? Lze předpokládat, že ostatní internetoví obchodníci nezůstanou dlouho pozadu a že to odstartuje novou revoluci v e-commerce.
Barbora Krásná (Blue Events)
Určitě bude mít svoje místo na trhu, tedy hlavně u složitějších nákupů.
Monika Hrubalová
Zajímavý způsob, jak u složitějších konfigurací pomoci zákazníkům s výběrem a následně nákupem. V kombinaci s telefonem to může velmi dobře fungovat. Z marketingových výzkumů vyplývají jako obtížné oblasti nákupu z pohledu konfigurace nákupy aut, bydlení (dispozice domu nebo bytu, kuchyňská linka nebo jednodušší vybavení, zahradní architektura), instalace a používání softwarů.
Martin Boček
Obrat obchodních center loni vzrostl
Průměrný obrat obchodních center u nás se za loňský rok zvedl o 12,5 % (o 6000 Kč za metr čtvereční za rok více). Uvedla to společnost CBRE na základě posledního průzkumu Shopping Centre Indexu, podle kterého se návštěvnost v centrech zvýšila o 3,7 %. Je důležité poznamenat, že se jedná o regionální nákupní centra, obchodní domy v Praze v průzkumu zahrnuty nejsou. „Móda dominuje jak v celkové velikosti 58 %, tak v počtu obchodních jednotek 42 %. Byl to však jediný sektor s poklesem, co se týká počtu jednotek. Nejvyšší nárůst v počtu jednotek, meziročně téměř 10 %, byl v sektoru pro domácnost a ve specializovaných obchodech, a dále meziročně přes 4 % v sektoru prodeje potravin a služeb,“ dodává k úspěšnosti jednotlivých sektorů Klára Bejblová, Head of Research & Consultancy společnosti CBRE.
Obratově nejrychleji mezi všemi rostl po třech letech poklesů obratu gastronomický segment, meziročně o 15 %. Následoval růst v sektoru domácnosti, zábavy a specializovaných obchodech. V sektoru služeb byly zaznamenány dvě markantní změny oproti předchozím trendům. Po dvou letech výrazných poklesů zaznamenaly lékárny meziroční zvýšení obratů o 25 %. Podobně se situace změnila u cestovních agentur, kde došlo po třech předchozích letech poklesu k meziročnímu nárůstu o 9 %, což souviselo s pozitivní náladou ve společnosti.
Díky vysokým obratům se zvýšil průměrný obsah spotřebního koše o 9,1 % a dosáhl tak svého historického maxima. Chování zákazníků, co se týká návštěv obchodních center během roku, zůstalo relativně stabilní. V roce 2015 poklesla měsíční návštěvnost pouze v lednu a srpnu. Ostatní měsíce roku 2015 zaznamenaly nárůst, který se meziročně pohyboval mezi 3 % až téměř 9 %.
Přes všechny útoky na nemorálnost trávení volného času v shopping centrech si Češi tyto nákupy a zábavu hojnou měrou svobodně užívají, a asi to tak má být. Návštěvy center už nejsou jen o nákupech potravin či ‚hadrů‘ v akcích, ale zlepšuje se variabilita nabídky menších specializovaných prodejen. Nárůstu obratů za stravování nahrává proměna nabídky gastronomických jednotek - končí nadvláda amerických nebo čínských fastfoodů a stále populárnější jsou kvalitnější a hlavně zdravější restaurace. A to je určitě dobrá zpráva.
Barbora Krásná (Blue events)
Více obchodů na jednom místě dává smysl z hlediska úspory času pro zákazníky a nákupní inspirace. V začátcích byly nastaveny vysoko ceny a do center se tlačily především luxusní značky, nyní je to spíše obráceně. Luxusní značky se snaží vymanit z ‚komodit‘ a ‚značkové‘ obchody v centrech již dávno používají cenové slevy k přílákání zákazníků.
Martin Boček
Všimli jste si? Máme nejnižší nezaměstnanost v Evropě, obchodním centrům utěšeně roste byznys a i jinak nám je vcelku fajn. Každé ráno dojíždím vlakem, a i přes tyhle dobré zprávy o tom, jak skvěle se máme, se 99 procent spolucestujících ve vlaku mračí, nadává na počasí, zpoždění, politiku, televizi nebo fotbal. Proč?
Václav Loubek
Dětské oblečení Cool Club otevírá na Chodově
K prvnímu červnu se v nákupním Centru Chodov otevřela historicky první prodejna Cool Club pro chlapce i dívky všech věkových kategorií do 14 let. Aktuální sezónu zahájila společnost dvěma kolekcemi. Jedna symbolizující mořský svět s námořnickými prvky nese název Deep sea. Druhá se inspirovala v prázdninové atmosféře a jmenuje se Print play. Charakteristické jsou pro ni jasné barvy a výrazné potisky a vzory s motivy zvířat, květin, ovoce a vodních sportů. Cool Club představuje také speciální kolekci pro malé fotbalové fanoušky nebo oblečení s motivy populárních animovaných pohádek Disney. Prodejna se nachází v prvním patře vedle obchodu Stefanel.
Magazínová ofenzíva v retailu
Kotva začne od června rozdávat Kotva Style
Obchodní dům Kotva na náměstí Republiky v únoru ohlásil orientaci na čínskou klientelu a změnu majitele, teď začíná vydávat vlastní Kotva Style magazín, určený podle vedení Kotvy pro vyšší střední zákaznický segment. Úkolem magazínu by mělo být zvýšit povědomí o značkách a méně známých službách obchodního domu, inspiraci našli jeho tvůrci v britských magazínech. „Při tvorbě prvního čísla jsme se inspirovali především aktuální podobou britských zákaznických časopisů,“ uvádí Jaroslav Petrů, generální ředitel Kotvy. „Chtěli jsme, aby magazín měl skutečnou přidanou hodnotu. Kromě informací tak přináší i celou řadu jasných zákaznických benefitů, které je možné uplatnit přímo při nákupu.“ Kotva Style bude mít 32 stran, uvažuje se o jeho půlroční sezónní periodicitě. Distribuovat ho Kotva bude zdarma v info stánku v obchodním centru, u jednotlivých prodejců, na webu a prostřednictvím hostesek na náměstí Republiky a na třech nejvytíženějších stanicích metra. První číslo vychází v červnu v nákladu 7000 kusů.
Je zajímavé, že na jednu stranu se vše digitalizuje, na druhou stranu opravdová přidaná hodnota pro zákazníka a opravdové příběhy si vyžadují papír. Kvalitní magazíny proto čtenáře (a spotřebitele) pořád baví. S trochou nadsázky lze říct, že čtenáři věří kvalitním časopisům často více než jejich vydavatelé. Vzniká tak zajímavá tržní mezera, poptávku po inovativních magazínech tak často zaplňují výtvory z dílny značek, výrobců i obchodníků.Kotva Style by má potenciál patřit mezi ty úspěšné.
Barbora Krásná (Blue events)
Hornbach vydává podruhé Machra
Společnost Hornbach vydává druhý díl lifestylového hobby magazínu Machr, který vychází jako občasník ve formátu A5 za 29 Kč. K dostání bude ve všech prodejnách Hornbach. „Hlavní myšlenkou celého projektu je především inspirovat zákazníky skutečnými příběhy opravdových ‚Machrů‘ k realizaci vlastních nápadů. Obsahově časopis odráží reálné možnosti, které zákazníkovi náš široký sortiment zboží a služeb nabízí,“ upřesňuje David Kolář, ředitel marketingu společnosti Hornbach. Magazín obsahuje kutilské projekty z celého světa, rady, tipy, recepty a návody na realizaci projektů. Časopis vychází jako občasník.
Stejná story jako u Kotvy, podle mne dokonce ještě s větší šancí na úspěch. Hornbach je důvěryhodný partner ‚machrů‘ a má tak asi dokonce i větší šanci si získat jejich pozornost než běžná vydavatelství časopisů pro zahrádkáře a kutily. Zajímavé je i to, že se Hornbach nebojí za magazín inkasovat peníze – kvalitní věci mají svoji cenu.
Barbora Krásná (Blue events)
Hornbachu a jeho kampaním moc fandím. Je to dle mého názoru jedna z nejemotivnějších kampaní (nejenom TV spoty, ale i outdoor). První díl jsem neměla šanci vidět, ale věřím, že je tak zdařilý jak jejich komunikace v poslední době.
Monika Hrubalová
Takový ‚Přemek Podlaha‘ v papírové formě. Český národ je pořád národem kutilů, i když je pravda, že většina nastupující generace neumí ani sešroubovat stůl z Ikei.
Martin Boček
RegioJet začne vydávat Žlutík pro děti
RegioJet se rozhodl na základě zvyšujícího počtu pasažérů-dětí vydávat od června časopis Žlutík určený právě pro nejmenší cestující. Skupina Student Agency, pod kterou RegioJet spadá, má s tvorbou interního časopisu zkušenosti, od roku 2005 vydává lifestylový časopis o cestování pojmenovaný Žlutý. Nový Žlutík svým zábavným obsahem cílí na děti od 3 do 10 let, pojmenovaný je po maskotovi žirafě Žlutíkovi, která se narodila bez typických hnědých skvrn. „Nejmenší pasažéři jsou důležitou skupinou cestujících a neustále se snažíme služby pro ně rozvíjet. Dosud měly děti možnost sledovat pohádky nebo dětské pořady v zábavním portálu ve vlacích i v autobusech nebo si hrát v dětském kupé ve vlaku. Dětský časopis Žlutík nabídku palubní zábavy pro nejmenší logicky doplňuje,“ říká šéfredaktorka Radka Šťávová, která má na starosti oba časopisy skupiny Student Agency. V každém čísle budou omalovánky, křížovky, doplňovačky, tipy na výlet s rodiči, hry v angličtině nebo soutěže. Vycházet bude čtvrtletně, další číslo tedy vyjde v září 2016. K dostání je Žlutík zdarma na palubě vlaků a busů RegioJet nebo Student Agency. První číslo vychází v nákladu 50 000 kusů v češtině a slovenštině.
Dárek pro děti je tutovka, extrémně důležitý faktor úspěchu (novočesky: silný pozitivní ‚driver customer experience‘). Letecké společnosti to kdysi věděly, ale pak začaly šetřit a udělaly z cestování s dětmi namísto radosti trauma.
Barbora Krásná (Blue events)
No poté, co děti odloží chytrý telefon a tablet, tak pár minut jistě zbyde na Žlutíka.
Martin Boček
Pro nás, co je živí polygrafie, výborná zpráva. Před pár týdny jsem obhajoval diplomku na téma přesunu tištěného obsahu do tabletů, a stejně jako retaileři jsem došel k závěru, že čas na ně zdaleka ještě nenastal. Naše Heidelbergy si to myslí taky. Jen u té Kotvy vidím trochu rozpor v proklamacích o zásahu vyšší střední třídy, a způsobem distribuce formou hostesek. U těch se dá předpokládat, že dají každému (žádné dvojsmysly, prosím!) a nebudou se ptát, k jaké socio skupině patří, hlavně, když budou mít splněno.
Václav Loubek
Březňák vyzývá k oslavám Dne otců
V neděli 19. června se bude konat Den otců a pivovar Velké Březno se svým Březňákem chystá pro tuto příležitost několik speciálních akcí. První z nich se jmenuje Vezmi tátu na Březňáka a řekni mu, že je tvůj hrdina. Ta poběží od začátku června v sedmdesáti hospodách po celém Česku a spočívá v tom, že pivo zdarma dostane každý otec, který dorazí do zařízení se svým potomkem, a společně si objednají pivo. Podmínkou získání piva zdarma je vyplnění jmen na připravených kartičkách, otcové pak jako dárek dostanou speciální otcovský podtácek. Akce doplňuje microsite www.denotcu.cz. Druhá možností, jak popřát tátovi ke Dni otců, je napsání věnování na zadní stranu lahví Březňák v rámci limitované edice. Vzkaz je možné vyplnit do formuláře na výše uvedené microsite. Nejlepších 500 věnování bude vytištěno na etiketu a spolu s podtáckem a půllitrem budou zaslány otcům na konkrétní adresu v druhé polovině června. V rámci svátku otevře společnost od 9. - 19. června dočasnou restauraci v Praze na Letné přímo pod kyvadlem. Zaměření se na otce není v případě Březňáka náhodou, koncept navazuje na letošní kampaň Váš táta je hrdina.
Věnování otci na etiketě lahve je pěkný hravý marketingový nápad, jít s tátou do hospody zní jako ta pravá chlapská sounáležitost! Jen ten hrdinský patos mi k tomu pivu tak úplně nesedí. Ale vnímám to pozitivně – konečně důkaz, že nejsem chlap.
Barbora Krásná (Blue events)
Jde o velmi zajímavou značku, komunikace se podle mě povedla a vytvořila také mimo jiné nový trend využívání sémiotiky pro lepší pochopení a nastavení podstaty komunikace značky.
Martin Boček
Eurest bude provozovat Aholdu Coffee & Snack
Na konci února se v hypermarketech Albert otevřely bistra Coffee & Snack, které nabízí cukrárensko-kavárenský sortiment jako zákusky, kávu nebo chlebíčky. Do současnosti je Ahold provozoval sám, nově podepsal smlouvu s gastronomickou společností Eurest, která více než 20 prodejen Coffee & Snack převezme. Oficiálně k přeměně provozovatele dojde 1. července, pro zaměstnance to žádnou změnu nepředstavuje. Za Eurest se k dohodě vyjadřuje Edin Sose, generální ředitel společnosti pro Čechy a Slovensko: „Je nám potěšením, že se bude Eurest podílet na rozvoji gastronomických služeb v restauracích Coffee & Snack. Můžeme zde naplno využít zázemí naší mateřské společnosti Compass Group, která je celosvětově největší gastronomickou skupinou působící v padesáti zemích světa, a čerpat ze zkušeností získaných během 25 let našeho působení na českém trhu. Věříme v úspěšnost této spolupráce a těšíme se na ni, neboť plně koresponduje se směrem našeho rozvoje a stejně tak plně odpovídá naší vizi stát se komplexním dodavatelem moderních gastronomických služeb nejen pro oblast závodního stravování.“
Outsourcováním těchto služeb Ahold signalizuje, že gastronomie není v Česku jeho ‚core business‘. Řada jiných retailerů (třeba Globus) na to má zcela opačný názor a já jim dávám za pravdu, že naopak mohou z restaurací kvalitně provozovaných ve vlastní režii vytěžit body i pro své specializované výrobny – pekařství, řeznictví, apod.. Hranice mezi gastronomií a retailem se sbližují a vzniká tak nová velmi zajímavá tržní příležitost. Bude to ostatně jedno s témat, na které se koncem ledna 2017 zaměříme na Retail Summitu 2017.
Barbora Krásná (Blue Events)
Je dobré, když se této oblasti ujme společnost, která má zkušenosti s gastronomií.
Martin Boček
Wrigley u nás navýší objem produkce sladkostí
Společnost Wrigley, která patří do skupiny Mars Incorporated, rozšíří výrobní závod v Poříčí nad Sázavou a navýší tak možnosti objemu produkce cukrovinek, které vyrábí - žvýkačky Orbit, Doublemint,5 a Extra nebo sladkosti značky Skittles a Starbust. Na zvětšení závodu půjde historicky největší investice firmy v regionu, a to dvě miliardy Kč. Produkce sladkostí se navýší ročně o 16.500 tun, spuštění nové linky se plánuje v třetím čtvrtletí roku 2018. Celkově se tak bude roční výroba pohybovat v 70.000 tun cukrovinek. Společnost při výstavbě počítá s technologie šetrnými k životnímu prostředí, například LED osvětlení bude řízené počítačem pro zajištění nejvyšší úspory, ale i efektivity pro firmu. Do budoucna (přesněji do roku 2020) počítá Wrigley s dalšími investicemi do rozvoje tohoto závodů, protože kromě českého trhu se v něm vyrábí i pro další evropské země.
Proti ekonomickému růstu Poříčí nad Sázavou, okresu i kraje nelze rozhodně nic namítat. A je pozitivní, že Wrigley je jedna z mála mezinárodních potravinářských firem, která nestěhuje výrobu pryč z Česka. Jen když si představuji ty tuny barevných Skittles a Starbust, doufám, že většina bude směřovat na vývoz, a co nejdále od mých dětí.
Barbora Krásná (Blue events)
Asijské země začínají být drahé a nikdo jim pořáně nerozumí, tak proč né východní blok a proč né ‚zlaté české ruce‘.
Martin Boček
Prvním franchisorem roku je CrossCafe
Ve čtvrtek 26. května proběhl první ročník soutěže Franchisa roku, jejímž hlavním úkolem je zviditelnit a zatraktivit franchisové podnikání. Historicky prvním vítězem v kategorii Franchisor roku se stal český kavárenský řetězec CrossCafe, ve finále porazil konkurenty jako Bageterie Boulevard, Ugo ovocné šťávy, síť obchodů s kávou a čajem Oxalis a Novodobou sanitka, která zajišťuje převoz nemocných lidí do nemocnic. V posledním kole se soutěžilo rozhovorem s porotci soutěže, kteří přihlíželi na hospodářské výsledky sítí a jejich na příběh, který za jejich vznikem stojí. Kromě titulu získalo vítězné CrossCafe i členství v České asociaci franchisingu, která soutěž pořádá, zdarma. Soutěžilo se i v dalších kategoriích, Skokanem roku (jejímž kritériem je počet úspěšné otevřených franchisových poboček) se stala společnost Extéria, která poskytuje poradenství v oblasti bezpečnosti práce a požární ochrany, loni otevřela 15 poboček. Udělovaná byla rovněž Cena za podporu a rozvoj franchisingu, ta náleží franšízovému konceptu nebo jinému subjektu, který se významně zasloužil o přínos v oblasti franšízingu pro odbornou i laickou veřejnost. Držitelem tohoto ocenění se stal projekt Škola franchisingu. „Jsme rádi, že ve finále soutěže Franchisa roku, která si klade za cíl zviditelnění franchisingu jako jedné z možných, prosperujících a solidních forem podnikání, se o titul utkaly původem české franšízové koncepty. Dokazuje to, že tuzemský franšízový trh pomalu, ale jistě dozrává, což potvrzují i aktuální data z trhu a že popularita českých sítí roste,“ říká prezident České asociace franchisingu Jan Gonda. Gonda také ohlásil, že po úspěchu prvního ročníku už asociace připravuje na další rok druhý ročník.
Franchising je skvělá věc, lapidárně řečeno: zabíjí dvě mouchy jednou ranou. ‚Mouchy‘, které si neradi přiznáváme. Nízký podíl malých firem v ekonomice a zoufalý nedostatek know-how v oblasti podnikání. Vítězi gratuluji, jen doufám, že osvědčí i schopnost diferencovat se v drsném konkurenčním poli. Kavárenský trh se už pomalu mění v krvavý oceán přesycený konkurencí a vyniknout a uspět bude stále těžší. V tomto kontextu daleko více chápu ocenění pro Extérii./a>
Barbora Krásná (Blue events)
Obor dlouhodobě sleduji a jsem ráda, že se po několikaletých diskusích podařilo tuto myšlenku zrealizovat. Vítězům gratuluji, CrossCafe si cenu opravdu zaslouží, expandoval a inovoval.
Monika Hrubalová
Fandím franchisingu a to především v gastronomii, protože se jedná o rozšiřování odzkoušeného a nemusíme tak jako zákazníci zakoušet ‚pokus a omyl‘ spoluobčanů, kteří si myslí, že když už je nebaví chodit do práce, tak si zařídí svoji ‚hospodu‘.
Martin Boček
Zpravodajství z retailu a spotřební koš podporuje společnost Global Marketing a její nový projekt