Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

Jak na firemní online prezentaci bez webu

Mapy Google, Firmy.cz, stránky na Facebook, na Foursquare: co z toho si pro byznys vybrat

Vytvořit jednoduchou firemní prezentaci může být dnes otázka minut. Existují online publikační systémy online bez nutnosti odborné práce se serverem, najdeme i další služby. Často takové firemní prezentace můžete najít jako součást nabídky sociálních sítí (Facebook, Foursquare, Google+ se zatím připravuje) nebo jako součást nabídky firem spravující vyhledávače Seznam.cz nebo Google.

Tyto jednoduché prezentace určitě nemohou plnohodnotně nahradit profesonální webovou, ale mohou ji účinně doplňovat nebo pomoci překlenout období, kdy se nový web připravujeme. Ano, je zde řeč o zápisech na Mapách Google, na Firmy.cz, o stránkách na Facebooku nebo na Foursquare.

Všechny tyto zápisy mají svůj specifický význam a mohou nastat situace, kdy je využijeme a kdy naopak vůbec ne.

Firmy.cz

Jeden z nejsilnějších katalogových zápisů, který má v České republice opravdu význam. Velmi dobře se umisťuje v SERP Seznamu i Google. Má formu jak placeného, tak neplaceného zápisu. Placený zápis umožňuje editovat a umístit do zápisu mnohem více informací. Umožní vám tak mít v zápisu například logo, URL vašeho webu a mapu. Příklad si můžete prohlédnout třeba u zápisu H1.cz. Navíc v SERP se u vašeho webu pak zobrazuje odkaz na vaše umístění na Mapy.cz.

Zápisy jsou vhodné zejména pro ty, kdo nepotřebují prezentaci a nechtějí veřejně reagovat na reakce potenciálních, současných nebo bývalých zákazníků. Zápis není interaktivní. Zápis můžete mít na základě jakéhokoliv IČ a schvalují ho administrátoři Firmy.cz.

Adresář míst (Google Places)

Zápis v Google Places zjednodušeně řečeno umožňuje to samé, co zápis na Firmách od Seznamu, ale zápis je zadarmo a má pár vylepšení navíc. Můžete se podívat, jak například vypadá zápis třeba H1.cz. A co ta vylepšení? Každý zápis může například obsahovat vaše obrázky,videa, můžete publikovat novinky, a to nejdůležitější: máte statistiky návštěv, což je taková hodně odlehčená verze Google Analytics.

Statistiky Google Places

Statistiky Google Places

Zápis je ověřován, podle mě to výhoda je, ale pro někoho z vás možná ne. Reálně to znamená, že si váš zápis nemůže přivlastnit konkurence či nějaký jiný spekulant. A zápis v Google Places má i sociální aspekt: lidé mohou vaši firmu, firemní zápis hodnotit a psát recenze.

Tady už je riziko: pokud víte, že se může vyskytnou větší problém s nespokojenými klienty, pozor na tento zápis. Může vám to vaši online reputaci poškodit rychleji, než bez zápisu v Google Places. Na druhou stranu, můžete na stížnosti odpovídat jako verifikovaný majitel. Nevýhodou zápisu je, že ověření trvá relativně dlouho, asi 3 týdny.

A co je nejzajímavější: zápisy se objevují jak ve vyhledávání na Mapách Google, ale i v SERP přirozeného hledání.

Výsledek hledání

Výsledek hledání

Stránky na Facebooku

Stránky na Facebooku mají hlavní výhodu – možná i nevýhodu – v tom, že dokáží efektivně informovat své fanoušky o tom, co jim jako firma chcete sdělit. Z toho plyne, že musíte chtít být v aktivní interakci s fanoušky své stránky a musíte mít čas a možnosti s nimi komunikovat jak v dobrém, tak ve zlém. Pokud toto neumíte nebo nemáte na stránku na Facebooku čas, raději si ji nepořizujte. Typickým příkladem selhání komunikace vůči nespokojeným zákazníkům je epic failpizzerie Trattoria Laura:

Epic fail pizzerie Trattoria

"Epic fail" pizzerie Trattoria Laura

V takovém případě vám stránka na Facebooku může přinést medvědí službu a fanoušky spíš odradit. Naopak informovat o drobném problému dopředu může jen pomoct. Což například u webhostingových služeb kvitují klienti s povděkem a z dlouhodobého hlediska aktivní a upřímná komunikace vytváří dobrý dojem. Stránky na Facebooku se nijak neschvalují, podléhají jen pravidlům Facebooku, mohou být propojeny s mapami Bing či upravovány oproti původnímu designu Facebooku, jak můžete vidět třeba na záložce produkty u Facebook stránky Ataxa.

Stránky na Foursquare

Služba Foursquare není v České republice příliš rozšířená, ani uživatelské rozhraní zatím nemá v češtině, nicméně do budoucna budou stránky na Foursquare stále významnější. Foursquare je původně hravá sociální sít s využitím geolokace. Díky své rostoucí popularitě ale dokazuje, že mnohem širší využití. A tím, že byly spuštěny i Foursquare stránky, které díky poslední změně nepotřebují autorizaci, ale pouze váš účet na Foursquare a aktivní účet na Twitteru.

Foursquare je hodně specická sociální síť, tudíž vaše stránky nebudou vypadat úplně typicky. Základem je velký banner, krátký popisek, pár odkazů, a to nejdůležitější: tipy na různá místa a seznam míst, který může být skládán do seznamů.

Výsledná stránka může vypadat třeba takto:

Místo na Foursquare

Místo na Foursquare

Ano, je vidět, že profil na Foursquare není vhodný pro všechny příležitosti a neumožňuje toho příliš, navzdory tomu se například ve výsledcích přirozeného vyhledávání může umisťovat výše než stránka na Facebooku. Pokud obor vašeho podnikání závisí na různých místech, pobočkách či jste cestovní agentura a podobně, je stránka na Foursquare dobrým řešením právě pro vás.

Co vybrat

Pokud máte pevné nervy, zkušenosti a zájem komunikovat s lidmi interaktivně, pořiďte si stránku na Facebooku nebo zápis v Google Place. Ideálně obojí.

Pokud jen chcete být vidět a nestarat se o nic jiného, zřiďte si jen zápis na Firmy.cz.

Pokud podnikáte ve specifickém oboru souvisejícím s různými místy (pobočkami nebo hodně cestujete), pořiďte si stránku na Foursquare.

A pokud to myslíte se svým byznysem opravdu vážně, měli byste mít vše zmíněné.

Samozřejmě zápisy a stránky, o kterých jsme mluvili, nejsou samospásné, jsou jen podporou pro vaši pečlivě připravenou online strategii a rozhodně by neměly být primárním nástrojem, spíš doplňkem nebo krátkodobým překlenovacím řešením.