Spolu se zpravodajskou redakcí staví česká internetová jednička Seznam.cz také vlastní tým pátracích novinářů, píše deník E15. Na webu uvádí, že na starost to má reportérka Jana Klímová.

Jak proplout expertními názory zejména ekonomů

Ekonomové se podle všeho zamilovali do archetypu lodě.

V jednom z prvních sloupků pro Médiář jsem psal o archetypech a jejich použití v komunikaci. Poslední dobou se jeden z archetypů rozmáhá až nad míru – hlavně pokud jde o ekonomické komentáře.

Ekonomie v dnešní době nahrazuje svým způsobem magii, na kterou přece již nikdo z moderních lidí nevěří. Ekonomům věříme nebo se tak alespoň tváříme. Prognózy z vržených makroekonomických kostí a zaklínání burzovních indexů na nás chrastí jak šamanovo zápěstí z leckterého mediálního koutku.

Ekonomové se podle všeho zamilovali do archetypu lodě. Jednoho z nejstarších a nejpůsobivějších. Vydat se na moře je přece dobrodružství, před rozbouřeným mořem se krčí i největší z největších, všichni ztrácí vůli a bez vlastního úsudku poslouchají svého kapitána.

Snažil se do něj stylizovat například Nicolas Sarkozy při obhajobě svého úřadu. České dluhopisy jsou bezpečným přístavem a americký dolar se stává lodí, která nabírá nový kurz píše Saxo Bank. Lodní symboliku oblibuje i Tomáš Sedláček ve svých komentářích. Jemu to ale tak nějak věřím. Je to přece jen šaman filozof.

Na moře jsem se vydal poprvé před devíti lety a od té doby jsem již něco naplul. Jako kapitán i jako člen posádky. Naučil jsem na moři několik věcí:

  • Nikdy nevěřte předpovědi (zejména francouzské), sledujte moře i nebe sami.
  • Sebelepší kapitán bez posádky neobstojí.
  • Když přichází silný vítr a moře se zvedá, uberte plachty, rychlost postupu k cíli není důležitá.
  • Proti větru nekřižujte za každou cenu, nechte se s ním klidně svézt, zanese vás na místa, která byste ani nečekali.
  • Na lodi udržujte pořádek.
  • Po bouři se vždy vyčasí.
Zadejte i poštovní adresu, pošleme vám tištěný Médiář zdarma
Přihlásit odběr