Bude nová arbitráž Novy, respektive jejího majitele CME s českým státem?
V poslední době jsem byl napadán, že jsem vyhrožoval arbitrážemi. Nevyhrožoval jsem, a to ani v parlamentu, jen jsem upozorňoval, že pokud vláda a parlament poruší dohodu ze začátku digitalizace a změní zákon, který dnes zakotvuje ukončení reklamy na České televizi, zahrává si s rizikem arbitráže. Nikdy jsem neříkal, že se do ní chystáme, ale reagovat bychom nějak museli.
V branži se ale má za to, že na arbitráži pracujete, že se na ni připravujete.
Řeknu na rovinu, že v průběhu celého procesu digitalizace – já v něm byl od začátku – jsem měl jako právník Novy za úkol dávat dohromady spis, který bychom v případě, že by stát uhnul ze svých slibů a pravidel, jež zaručil, mohli použít pro arbitráž a vytěžit to. Ten spis existuje, připravení jsme.
Podklady tedy máte, a teď se jen rozhodnete, zda je použít, podle toho, jak dopadne projednávání novely mediálních zákonů ve sněmovně?
Podklady jsou, nějakými arbitrážemi jsem prošel, čili po cestě jsem věděl, co připravovat. Nechtěl jsem teď do věcí vstupovat s tím, že nevěřím státu. Bohužel naše zkušenost v minulosti byla špatná a teď se znovu ukazuje, že někteří lidé mají apetit pořád dokola opakovat tytéž postupy a nedbat, co bylo dohodnuto.
Kdo na změnu zákona tlačí?
Pan ministr kultury – jeho neobviňuju – má těžkou pozici, protože jde o peníze, které plynou na bohulibé účely (z reklamy v ČT se platí fond kinematografie – pozn. red.). Používat Českou televizi místo státního rozpočtu a tahat z ní peníze dál je absolutně nesystémové, je to forma dodatečného zdanění lidí, kteří mají doma televizi a platí koncesionářské poplatky.
Pan ministr má těžkou situaci, protože když se těchto peněz vzdá, bude mu pak někdo říkat „chceš po mě další peníze z rozpočtu, přitom tady ses vzdal půlmiliardy“. To je pro něj velké dilema. Na druhou stranu, jsou tam veliké tlaky od lidí, kteří s reklamou na České televizi obchodují. Jen tak se toho vzdát nechtějí. Společnost Media Master teď vyhrála tendr na další, myslím pětileté období. Přitom jsou podle mého názoru v konfliktu zájmů – prodávají reklamu na televizi Barrandov, které by se vyplatilo, kdyby bylo na trhu víc o půl miliardy víc, a zároveň prodávají reklamní čas České televize, která se těchto peněz má vzdát.
Myslíte tedy, že bitva o zachování reklamy v České televizi se odehrává mezi vámi na Nově a panem Chrenkem, jehož skupině patří Barrandov a který zároveň podle deníku E15 ovládá i společnost Media Master, ze které mu může díky kontraktu s ČT přijít v příštích pěti letech až 195 milionů korun?
V tomto smyslu se o tom mluví a já osobně cítím, že tito lidé v pozadí té hry jsou.
Začátkem roku jste se rozloučili s dlouholetou právničkou Novy Markétou Havlovou, po které hned ráda sáhla Česká televize. Kdo se vám o právní agendu stará teď?
Máme vlastní právní oddělení, paní Havlová se rozhodně nezabývala digitalizací ani arbitrážemi. To bylo dlouhodobě podchyceno jinými právníky, i já jsem na tom pracoval. V případě arbitráže bychom se museli spojit s advokátní kanceláří mezinárodního kalibru, jako v minulosti.
Už jste takovou kontaktovali?
Ne, tak daleko nejsme. Úvodní kroky před arbitráží jsou navíc nákladné, celkově to pak přijde na desítky až stovky milionů korun, do toho se zatím nepouštíme.
Vaši bývalí kolegové z advokátní kanceláře Kotrlík Bourgeault Andruško stále Nově nebo CME dodávají služby?
Bývalí kolegové pořád pracují pro společnost, prakticky od roku 1999.
Ještě letos v lednu, kdy jste se objevil na semináři v parlamentu poprvé veřejně v roli generálního ředitele CET 21 a použil tam slovo „arbitráž“, pro vás bylo neměnné, že by jakékoli množství reklamy na ČT zůstalo. Proč jste najednou obrátil a v červnu začal prosazovat, že by mohla zůstat na ČT2 a ČT4?
Nechci se dostat k soudu se státem, cítím ale velké tlaky a proto jsme připravení ustoupit. Zároveň ale nechci přistoupit na přechodné období dalších dvou let, po které by měla reklama v ČT zůstat, protože pak bychom celou tuto diskusi vedli znova.
Začátkem června jste plánoval se sejít s předsedou vlády Nečasem. Podle toho, jak rychle se věci kolem novely mediálního zákona začaly hýbat, soudím, že jste se potkali.
S panem premiérem jsem se sešel. Ocenil jsem jeho konstruktivní přístup - velmi dbal o to, aby se neválcovalo, co bylo před lety dohodnuto.
Není mi jasné, proč byste se se státem soudili. Razili jste zásadu tři P – programu, penetrace a pokrytí. Program: bonusové licence jste dostali. Penetrace: informační kampaň proběhla solidně. Pokrytí: až na Zlínsko, sever Moravy a Pardubicko máte Českou republiku pokrytou digitálním signálem líp než jste měli analogovým, a přesto zároveň pořád vysíláte analogově pro 76 % Česka. Proč nešetříte?
Všechno, co můžeme podle technického plánu přechodu na digitální vysílání vypnout, jsme vypnuli. Dokonce teď analogové frekvence hromadně odevzdáváme. Ustoupili jsme z obranné strategie, začali jsme kmitočty odevzdávat. Možná ale kdybych celou analogovou sadu pořád držel, diskuse se státem by vypadala jinak.
K 11. 11. 2011, kdy se má přechod z analogové televize na digitální završit, jaké budete mít pokrytí analogem? Nula procent?
V listopadu 2011 se má podle plánu vypnout veškerý analog všude kromě Jesenicka a Zlínska, ze všech hlavních vysílačů i v sekundární a terciární síti stanovišť. To vše vypneme, kromě oněch dvou oblastí.
Pokud zmizí klasická reklama z České televize, kolik z oněch 369 milionů, které dokáže ročně na reklamních příjmech generovat (údaj za rok 2010), připadne vám? Barrandov a zadavatelé reklamy argumentují, že vznikne duopol a s Primou si vezmete až 95 %.
Jedna premisa je, že se peníze rozprostřou podle současných tržních podílů (podle dat CME pro investory měla na celkových reklamních investicích do televize v 1. kvartálu 2011 kanály Novy podíl 68 %, Primy 22 %, ČT 7 %, ostatní malé televize 3 % - pozn. red.). Není ale zcela jisté, že zůstanou všechny na trhu televizní reklamy, možná uplynou do jiných mediatypů, print, rádio, internet.
Vaši kolegové – a ostatně i Prima – nepokrytě prohlašují, že peníze z České televize potřebují na nové kanály, které chtějí co nevidět spouštět.
Určitě. Nové kanály máme připravené a peníze, které se na trh uvolní ukončením reklamy na ČT, se hodit budou. Doufejme, že z toho dostaneme co nejvyšší podíl, třeba právě kvůli novým programům.
Které to budou, pořád nechcete říct. Kdy se rozhodnete, že je spustíte? Co bude impuls?
Musíme si hlavně zhodnotit, co očekáváme od podzimu, zda bude na trhu poptávka po dodatečném množství reklamního prostoru. Ten jsme pak schopni dodat právě i prostřednictvím nového kanálu.
Kolik kanálů máte připravených?
Nejdřív jeden, později několik.
Ten první je neplacený?
Ano.
Když v březnu 2009 americký Time Warner koupil 31 % akcií CME, oznámil vlastník Novy, že v evropských zemích, kde působí, bude v partnerství se studiem Warner Bros. spouštět a provozovat kanály právě pod značkou Warner Bros. To bude případ už chystaného kanálu, o kterém mluvíme?
Ne, ten bude určitě pod značkou Nova.
Kam ho dáte?
Třeba v multiplexu 3 místa jsou.
Jaký očekáváte meziroční vývoj v reklamě?
Trh televizní reklamy bude mírně růst, v jednotkách procent.
Neušetřili byste, kdybyste se bývali zbavili zpravodajské agentury Mediafax? Tu jste začátkem loňska koupili od svého superšéfa Adriana Sarbu za 1 euro, přičemž ztráta je už druhý rok kolem sta milionů korun.
Rozhodli jsme se integrovat Mediafax přímo do CET 21, probíhá fúze. Chceme synergii využít pro expanzi našeho zpravodajství. Vytváříme tzv. multichannel desk, virtuální stůl, na němž se scházejí veškeré zpravodajské informace, jež se pak posílají do jednotlivých zpravodajských kanálů – televize, internet, tisková agentura. Dokážeme Mediafax využít tak, aby investice byla zisková.
Zatím je vysoce ztrátová.
To proto, že dosud nebyli úplně integrováni do systému.
Integrujete už rok a půl, už byste mohli mít hotovo.
Minulost nechci komentovat, jsem tu od 1. ledna, ale teď k cíli směřujeme rychle.
Bude chodit do státního fondu kinematografie aspoň 150 milionů korun ročně, které dosud z reklamních příjmů odváděla Česká televize?
Panu ministrovi kultury jsem před projednáváním zákona řekl, že tam půjde 150 až 200 milionů korun ročně z reklamních výnosů soukromých televizí, a není to časově omezené. S tzv. poplatkem z reklamy také počítá pozměňovací návrh, který v polovině června projednala sněmovna. Pokud by byl problém nakonec odvody do legislativy prosadit – všichni provozovatelé televizního vysílání s tímto plánem nesouhlasí –, jsme připraveni se přihlásit k tomu smluvně. Nepodmiňuju to tím, že se k příspěvkům přihlásí všechny televize, budeme přispívat i proporcionálně.
Budete tlačit, aby na český film šly peníze ještě z jiných zdrojů, než z prodaných lístků od kina a nově z reklamních výnosů komerčních televizí?
Nepodmiňujeme to zatím. Připravuje se nový zákon o kinematografii, tam je třeba dát pozor, aby se peníze rozdělovaly férově a průhledně. Jinak si neklademe žádné další podmínky.
Budete chtít o penězích, které budete na filmy posílat, také rozhodovat?
Bude si o tom rozhodovat fond kinematografie, ten má svou svébytnou strukturu. Nerad bych se dostal do konfliktu zájmů, to bude jediná má podmínka. Pokud tam ovšem ostatní hráči na trhu budou mít své zástupce, budeme to chtít taky.
*
Jan Andruško (*1971), rodák z Varnsdorfu, absolvoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze. Jako právník a advokát od roku 1999 úzce spolupracoval se CME. Od roku 2005 v pozici společníka advokátní kanceláře Kotrlík Bourgeault Andruško jako hlavní externí právní poradce CET 21 s vlivem na řadu strategických rozhodnutí firmy úzce spolupracoval s jednateli a managementem CET 21. S účinností od 1. ledna 2011 byl jmenován generálním ředitelem CET 21, společnosti vlastnící vysílací licence televizních kanálů Nova, Nova Cinema, Nova Sport a MTV. „Hrával závodně fotbal, košíkovou, dnes si občas zahraje hokej nebo si kondičně zaboxuje v tělocvičně. Pan ředitel má rád knihy Gustava Meyrinka, film Na samotě u lesa a také třeba rád vaří,“ nechal se krátce po svém nástupu do funkce představit v Televizních novinách.
*
Rozhovor psán pro týdeník Euro, vyšel v pondělí 4. července.