Tak jinak. Strategie/E15 včera napsala, že spolu se zpravodajskou redakcí staví česká internetová jednička Seznam.cz vlastní tým pátracích novinářů a že se toho účastní Jana Klímová s Jankem Kroupou. Pak redakce stáhla jedno jméno, nato druhé a teď už na webu není ani původní článek.

Kampaň Movember letos podporují Pokondři, Viewegh i Čtvrtníček

Čeští muži opět začínají pěstovat listopadové kníry, aby upozornili na vážnou nemoc a vybrali peníze na její léčbu.

Úterní setkání ambasadorů a dalších sympatizantů Movemberu při zahajovací akci v observatoři Žižkovské věže

Úterní setkání ambasadorů a dalších sympatizantů Movemberu při zahajovací akci v Žižkovské věži. Po stranách transparentu chlapci z Těžkýho Pokondra, vpravo od Michala Viewegha šéfredaktor Médiáře, vpravo od něj hlava českých aktivit Movemberu Marek Rejman. Druhý zleva Ondřej Hercík, držící kalendář mladoboleslavských Movember Boys, vpravo od něj Jan Řeřicha a fotograf kalendáře Jaroslav Soukup. S největším knírem vedle Michala Viewegha Jiří Hlávka. Kliknutím zvětšíte

Posedmé se Česko zapojuje do celosvětové kampaně za mužské zdraví v rámci hnutí Movember. Za účasti a podpory padesátky známých lidí nechávají čeští kluci a páni opět růst své kníry, aby upozornili na riziko rakoviny prostaty a varlat, masivní problém v životě dnešních mužů. „Každý šestý chlapec, který se v České republice narodí, má genetické předpoklady onemocnět rakovinou prostaty, nebo varlat,“ uvádí hnutí.

V letošní kampani jsou ambasadory Miloš Pokorný a Roman Ondráček, známí jako Těžkej Pokondr. Ti pro kampaň natočili v režii Štěpána Vodrážky čerstvý klip ke skladbě Kníra mám, remake Night Fever od Bee Gees, přetextovaný Romanem Ondráčkem. V klipu, který bude zveřejněn v pondělí 3. listopadu, hraje mimo jiné Karel Gott, celkem pak 49 známých mužů české kulturní a sportovní scény.

Mezi těmi, kdo letošní snažení podporují, jsou spisovatel Michal Viewegh, srandista Petr Čtvrtníček, horolezec Radek Jaroš, fotbalista Antonín Panenka, hokejista Jiří Hrdina nebo třeba olympijská vítězka ve snowboardcrossu Eva Samková, známá svým malovaným knírem.

Miloš Pokorný, Roman Ondráček a Michal Viewegh na úterní zahajovací party

Miloš Pokorný, Roman Ondráček a Michal Viewegh na úterní zahajovací party

Petr Čtvrtníček na úterní zahajovací party

Petr Čtvrtníček na úterní zahajovací party

Radek Jaroš na úterní zahajovací party

Radek Jaroš na úterní zahajovací party

Karel Gott při natáčení klipu Těžkýho Pokondra

Karel Gott při natáčení klipu Těžkýho Pokondra

Eva Samková při natáčení klipu Těžkýho Pokondra

Eva Samková při natáčení klipu Těžkýho Pokondra

„Když jsem v roce 2008 oslovil kamarády, freestyle motokrosové jezdce, aby podpořili Movember pěstováním kníru, byla to pro nás spíše recese. Dnes bereme mužské zdraví velmi vážně,“ říká Marek Rejman, iniciátor aktivit hnutí Movember v Česku. Každý rok se počet lidí registrovaných do kampaně zdvojnásobuje, stejně jako vybraná suma peněz.

V roce 2013 se v Česku do hnutí Movember zaregistrovalo 13.700 lidí, kteří vybrali 3,7 milionu Kč. Tyto prostředky putují do nadačního fondu Muži proti rakovině. Celková částka ve všech 21 zemích, kde kampaň Movember každoročně probíhá, přesáhla 2,3 miliardy Kč.

„Nejvíc mě těší, že muži konečně začínají mluvit o svém zdraví, chodí na preventivní prohlídky a tím snižují riziko nekontrolovatelného vývoje onemocnění. Movember zachraňuje životy. Bohužel počet mužů, u kterých je rakovina prostaty, či varlat každoročně diagnostikována, neklesá. Naopak. Proto je velmi důležitá prevence,“ zdůraznil Marek Rejman.

Rakovinou prostaty onemocní v České republice každoročně přes 6.500 mužů, víc než 1.800 zemře. Trend je stále horší, pro srovnání – v roce 2010 onemocnělo zmíněnou chorobou 5.500 mužů.

V ČEM SPOČÍVÁ KAMPAŇ MOVEMBER

Anglické slangové slovo mo pro moustache/knír a november, anglické slovo pro listopad, se každý rok spojují v charitativním projektu Movember. Movember vyzývá muže k tomu, aby změnili pomocí kníru svůj vzhled a tím celkově tvář mužského zdraví. Pravidla jsou jednoduchá: začít 1. listopadu s čistě oholenou tváří a nechat si po dobu jednoho měsíce růst knír. Knír se stává stuhou mužského zdraví, prostředkem, kterým se získává povědomí a fondy pro ovlivňování mužského zdraví. Podobně, jako když se někdo oddává charitativnímu běhu nebo chůzi, se muži Movemberu zavážou k tomu, si nechat narůst knír po dobu třiceti dnů.

Nápad založit Movember vznikl v roce 2003 u piva v Melbourne v Austrálii. Plán to byl jednoduchý – vrátit zpět na scénu knír, spíš jako žert a přitom udělat něco pro mužské zdraví. V roce 2003 se nevybraly žádné peníze, ale chlapi, kteří stáli za mo, zjistili, jaký potenciál má knír k tomu, aby vyprovokoval rozhovor o mužském zdraví. Inspirováni ženami, které je obklopovaly a které již učinily mnoho pro boj s rakovinou prsu, se Mo Bros rozhodli vytvořit globální hnutí za mužské zdraví.

V roce 2004 se kampaň vyvinula a zaměřila na zvýšení povědomí a prostředků na boj s rakovinou, která nejvíce postihuje muže – rakovinu prostaty. Tehdy se 432 Mo Bros přidalo k hnutí a vybrali 55.000 dolarů pro Prostate Cancer Foundation of Australia, což reprezentovalo jediný největší příspěvek vcelku, který kdy obdrželi.

Od roku 2003 podporují hnutí víc než 4 miliony lidí.

Pořádající Movember Foundation je nezisková, charitativní organizace. Peníze, které budou vybrané v rámci Movemberu, postoupí do několika světových a inovativně vzdělávacích projektů, do podpory, výzkumu a povědomí podněcujících iniciativ.


Dnes pořádá Movember Foundation oficiální kampaně v těchto 21 zemích: Austrálii, na Novém Zélandě, ve Velké Británii, v Irsku, USA, Kanadě, Holandsku, ve Finsku, v Rakousku, ve Francii, v Německu, ve Švédsku, Švýcarsku, v Hong Kongu, Singapuru, Jihoafrické republice, ve Španělsku, v Česku, Norsku, Dánsku a Belgii.

Zadejte i poštovní adresu, pošleme vám tištěný Médiář zdarma
Přihlásit odběr