U nás lidi rostou. Zavolej nám hned teď!

Je tu naše výroční akce z cyklu Marketing obrazem/videem, Instameet Summit 2017. Bude 4. května.

„Kaufland se Čtvrtníčkem ,zesodovatěl‘, ale dá se“

Vánoční spot Kauflandu v režii Petra Čtvrtníčka vyvolal u porotců Reklamní katovny hodně rozpaků, ale zaujal je nejvíc. Propadl vládní klip na Česko – „nudná reklama na Hobitín“.

Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších – samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 1. týden 2017

  1. Feel Concepts: Weihnachten Tour (41 %)
    značka: Kaufland, klient: Kaufland
  2. Geometry Global: Armáda spásy balí (39 %)
    značka: ReShare Store klient: Armáda spásy
  3. Zaraguza: Vidiötesträ (36 %)
    značka: Zaraguza, klient: Zaraguza
  4. Closer: Život je cesta (33 %)
    značka: České dráhy klient: České dráhy
  5. Intuitive Production: Czechia Has Marvellous People (19 %)
    značka: Česká republika klient: Ministerstvo zahraničních věcí ČR

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 7 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1. Kaufland měl vánoce od Čtvrtníčka (41 %)

Obchodní řetězec Kaufland uvedl v neděli 11. prosince na českých televizních obrazovkách svůj speciální vánoční spot, který byl v televizi k vidění pouze v tuto neděli, od 19.00 do 21 hodin před nebo po vysílání především hlavních zpravodajských relací. Režie byla opět dílem Petra Čtvrtníčka, který se coby režisér podepsal i pod loňskou velikonoční reklamu Kauflandu s názvem Schöne Velikonoce. Na scénu se tak vrátila parta německých mladíků, kteří zkoumají české tradiční zvyky: o Velikonocích se zaměřili na zdejší velikonoční tradice, v novém spotu pro změnu studovali naše zvyky vánoční. Velikonoční i vánoční reklamu vytvořil týž tvůrčí tým, který tvoří agentura Feel Concepts a produkce Switchboardfilms.

Petr Čtvrtníček se nezapře a v mnohém tak připomíná pověstného krále Midase – na co sáhne, to mu doslova „zesodovatí“ pod rukama. Sledujeme sodí spřežení, jíme u toho buchtičky se sodó, Santa se zbořil jako Sodoma Gomora… Je toho prostě trochu moc. Ale světlé momenty se v téhle post-devadesátkové taškařici rozhodně najdou, o tom žádná.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Podívejte, Cimrman to není, ale ve třetí cenový se tomu všichni smějeme. Když se pak ráno probudíme, tak se tedy trochu stydíme, ale to přece zas tolik nevadí. Zaujalo mě sto procent pozitivních komentářů pod videem. To se nenajde nikdo, kdo řekne, že je to puberťácký nebo trapný nebo hrubý? Jedině, že by ty negativní komentáře někdo mazal…
Ondřej Souček (Luftballon)

Lidi by při práci prostě neměli brát drogy.
Klára Palmer (McCann)

„Netradiční spot byl k vidění pouze jediný den, a to v neděli 11. prosince 2016 od 19.00 do 21. hodin.“ To, myslím, bylo rozumné rozhodnutí.
Martin Svetlík (Mustard)

Promarněná příležitost. Za podobnej paskvil by se nemusel stydět ani pejsek s kočičkou. A to vůbec neřešim, že to naprosto nesedí ke Kauflandu.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)

Tohle je až škoda okecávat. Kdo jsem já, abych k tomu připojoval byť jedinou větu? Doufám, že to bude celoroční kampaň. Když už se tedy Kaufland nepřejmenuje, jako by měl.
Marek Prchal

2. Armáda spásy balila dárky do oděvů (39 %)

Lidé si mohli během eventu zabalit dárky do použitého oblečení zakoupeného od Armády spásy

Lidé si mohli během eventu zabalit dárky do použitého oblečení zakoupeného od Armády spásy

Aktivační agentura Geometry Global realizovala v prosinci event na podporu nově otevřených butikových obchodů s použitým oblečením ReShare Store, které provozuje nezisková orgnizace Armáda Spásy. Tržby z těchto obchodů tvoří příjem organizace. Agentura proto navrhla balit vánoční dárky do oblečení Armády Spásy a instalovala v sobotu 17. prosince 2016 v pražském Obchodním centru Nový Smíchov pop-up stánek s vánočním „balicím servisem“, při němž mohli lidé zabalit své dárky do oblečení z ReShare Store. Inspirací přitom byla japonská balicí technika furoshiki, která umí cokoliv zabalit do kusu látky ve čtvercovém formátu. Projekt měl upozornit na to, že pro začlenění bezdomovců zpět do běžného života nestačí Armádě Spásy darované oblečení, ale důležitý je také jeho prodej. Na stánek v přízemí Obchodního centra Nový Smíchov přišlo během sobotní akce podle Richarda Valouška z Geometry Global zabalit vánoční dárek do použitého oblečení sedmkrát víc nakupujících než v běžný den do ReShare Store, i výtěžek byl údajně sedmkrát vyšší.

Tohle je křeč. V Indii prý nemají desítky milionů lidí elektrifikovanou domácnost – budeme tedy napříště na pop-up stánku do náhodných kolemjdoucích pouštět elektrický proud?
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

A to je hezký a sympatický. Asi nejlepší mi na tom přijde samotný proces zabalování, kdy se prodavač může bavit se zákazníkem o furikoshiki nebo o Armádě spásy anebo třeba o počasí. Tohle je pro mě velkej vítěz tohohle týdne.
Ondřej Souček (Luftballon)

I když je explikace ve videu dost krkolomná a vlastně nijak neformuluje myšlenku, nápad se mi moc líbí.
Klára Palmer (McCann)

„Bohužel nevíme, kolik přesně je těch „6x tolik prodaných kusů“, ale při nějakým očekávatelným zásahu jednodenního pop-up eventu to nejspíš nebude moc. Pevně věřím, že kolem toho byla udělaná dobrá aktivace. Pak to mohlo mít smysl jako awareness kampaň.
Martin Svetlík (Mustard)

Vůbec tomu nerozumim. Myšlenka je zabalená asi hodně hluboko v řídkejch teplákách.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)

3. Zaraguza simulovala obrazovku mobilu (36 %)

Vidiötesträ

Vidiötesträ

Agentura Zaraguza zparodovala chyby internetových videí rozdáváním krytu na počítačový monitor, který působí jako produkt z nábytkářského řetězce Ikea. Příslušenství, které pojmenovala Vidiötesträ, má coby simulátor uživatelského pohledu kontrolovat online videa a připomínat marketérům, že více než 50 % všech videí si lidé přehrávají na mobilních zařízeních, přičemž tento podíl se bude zvyšovat. „Klienti a agentury pracují s videi na velkých monitorech. Uživatelé si je ale prohlížejí na mobilech a tabletech. Proto obsahují mnoho chyb – nečitelné texty, příliš malé grafické prvky  a podobně. Často také zapomínají na to, že například uživatelé Snapchatu se na vertikální reklamu dodívají do konce devětkrát častěji, než na tu horizontální. A konečně, víc než 85 % videí na Facebooku si uživatelé přehrají bez zvuku,“ uvádí Zaraguza. Vidiötesträ coby „real screen size cover“ zobrazuje podle agentury video tak, jak ho uvidí uživatel ve svém mobilním feedu. Po nasazení na monitor počítače se obrazovka promění v simulátor uživatelského pohledu. S daným krytem si tedy marketéři mohou údajně otestovat funkčnost videí dřív, než je zveřejní. Součástí balení je také velký plakát připomínající, co všechno je třeba na internetovém videu zkontrolovat.

Parodie, neparodie – bojím se, že tohle do konce týdne skončí v koši. Potisknutý kartón s dírou… chudák strom.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Jako vánoční dárek je to OK, i když bych se o Vánocích chtěl smát o něco víc.
Ondřej Souček (Luftballon)

Konečně zase něco, co má nápad i vtip. Díky.
Klára Palmer (McCann)

Vtipné.
Ivana Šedivá (McDonald‘s)

Extrémně aktuální, relativně nápaditý a správně na brand, takže fungovat to bude. V nevděčný kategorii „PF & Self-promo“ vcelku elegantní řešení.
Martin Svetlík (Mustard)

Ještě, že mně to nepřišlo. Protože mně to nedošlo.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)

Ačkoliv je to sdělení přímo pro mě, tak efekt nula.
Marek Prchal

4. Dráhy představily své nejstarší cestující (33 %)

České dráhy spojily pro svůj vánoční spot síly s agenturou Closer, která je současným projektem někdejšího zakladatele pražské pobočky Young & Rubicam Jiřího Kratěny. Přímo na Štědrý den, 24. prosince 2016, pak nasadily na své facebookové stránky spot, který Kratěna režíroval ve spolupráci s kameramanem F. A. Brabcem. Ve spotu vystupují někteří z nejstarších zákazníků Českých drah, kteří upozorňují na to, že každý den v životě stojí za to a život je cesta.  

Mně se hrozně líbí ten brýlatý pán – takhle nějak bych chtěl za 68 let vypadat. Nápad dobrý, ale proč zase ta výtahová hudba? Napříště bych zapracoval na střihu, lapá to po dechu a jsou tam hluchá místa.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Jestli chtěly ČD docílit toho, že si budou mladý zase dělat ze seniorů srandu, tak se jim to povedlo. Působí to na mě, že to všichni chtěli mít rychle z krku. Zadavatel i tvůrce. Splníme povinnost a jdem od toho.
Ondřej Souček (Luftballon)

Ti, kdo vlakem nejezdí, s tím zcela jistě po této reklamě nezačnou. Ti, kdo vlakem jezdí, s tím zcela jistě nepřestanou, takže vlastně jako by se nic nestalo.
Klára Palmer (McCann)

Jednoduchej nápad, slušně natočenej, emoce tam taky maličko proskočej. Milý.
Martin Svetlík (Mustard)

Hezké a dojemné. Jen se nemůžu zbavit pocitu, že ty lidi tam zestárli, když čekali na vlak. Kterej jim nakonec ujede.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)

Opět, naprosto nezajímavě, standardně natočené, ani jeden nápad navíc.
Marek Prchal

5. Česko propaguje nový vládní klip (19 %)

Český premiér Bohuslav Sobotka a ministr zahraničních věcí Lubomír Zaorálek představili před vánoci nový videospot Czechia Has Marvellous People. Videospot má sloužit k propagaci Česka v zahraničí. Celkové náklady na jeho výrobu byly zhruba jeden milion Kč, zaplatilo je ministerstvo zahraničních věcí. Spot vytvořila společnost Intuitive Production Petra Štulíře, jeho vznik podpořili i zástupci Hospodářské komory a Svazu průmyslu a dopravy. V klipu se objevují jednak současné české osobnosti z řady oblastí, jako například Jaromír JágrPetra Kvitová, Jan Saudek a další, jednak české kulturní a přírodní památky, dále místní folklórní zvyky a slavnosti a také záběry z různých průmyslových a dalších profesních odvětví, v nichž je Česko úspěšné. Videospot se má promítat například na podnikatelských seminářích, které jsou součástí cest ministrů i dalších představitelů českého státu do zahraničí. Bude možné ho využít i v rámci recepcí a kulturních akcí, na kterých se podílejí české zastupitelské úřady v zahraničí. 

Těžkopádná reklama na „Hobitín“. Těch pár hezkých výjevů to nezachrání – sedí to na zadku, hudba je k uzoufání monotónní a nereaguje na obraz. Tohle má být nejvyšší liga, proto bych čekal mnohem, mnohem víc. Na české Koyaanisqatsi si holt budeme muset ještě chvíli počkat.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Mně to smrdí. Já nevěřim, že může někdo bez skrytých úmyslů akceptovat nápad „Třicet vinět podbarvených klavírní etudou.“ Pokud se pletu a je to všechno čistý, musím panu ministrovi Zaorálkovi s politováním oznámit, že hraje na úplně jiným hřišti než současní byznysmani. Co by na tohle asi řekli pánové Musk a Zuckerberg?
Ondřej Souček (Luftballon)

Alespoň dáme světu najevo, že jsme národ boháčů, když jen tak vyhodíme mega oknem.
Klára Palmer (McCann)

Pejsek a kočička vařili dort? Nuda, nemoderno, nuda, pro koho vlastně, co tím chtěli říct? Škoda peněz, přátelé.
Ivana Šedivá (McDonald‘s)

Koncept je plochej jako lipenská hladina, a tím pádem logicky nebylo moc co vyprávět. Výsledek je dlouhá stock footage o Česku. A za jedny peníze si všechno, co v ní vidíte, můžete rovnou i přečíst.
Martin Svetlík (Mustard)

Jestli se chcete unudit k smrti, přijeďte k nám.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)

Je to udělané zaměnitelným, ničím nezajímavým způsobem. Předpokládal bych, že každá taková věc musí být revolucí už vzhledem k tomu, jak významná je. Tohle je klasický marketing, odšktávací. Máme video? Ano, máme. Super, jedeme dál.
Marek Prchal

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.