Spolu se zpravodajskou redakcí staví česká internetová jednička Seznam.cz také vlastní tým pátracích novinářů, píše deník E15. Na webu uvádí, že na starost to má reportérka Jana Klímová.

„Když spot s hipstery, ať je pořádně zahipstříno“

Kati tento týden jako nejlepší zvolili spot Tchibo, který si utahuje z hipsterské kávové kultury. Rozporuplně působí dojemné Obědy pro děti, retro nápad Granka už tu byl.

Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších – samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 9. týden 2016

  1. Triad Advertising: Chceš kafe (34 %)
    klient: Tchibo Praha
  2. Comtech: Obědy pro děti… Firmy pomáhejte s námi (32 %)
    klient: Women for women
  3. Zonky: Zonkyho premiéra (28 %)
    vlastní tvorba
  4. Scholz & Friends Praha: Zkrátka filmy (23 %)
    klient: iShorts
  5. Triad Advertising: Vraťte se do dětství (18 %)
    klient: Nestlé

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 9 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1. Tchibo ironizuje kávovou kulturu (34 %)

Nápojová firma Tchibo spustila v pátek 26. února v Česku novou online kampaň na kávovary Cafissimo Tuttocaffé. Podobně jako před nedávnem kavárenský řetězec Crosscafe si i Tchibo utahuje z „kávové kultury“ a zdůrazňuje údajnou jednoduchost přípravy kávy. „Je to prostě kafe. Nechceš ho složitě připravovat. Nechceš být otrokem kávovaru. Nechceš si na nic hrát,“ tvrdí kampaň, která zatím zahrnuje čtyři různé exekuce reklamních spotů. Ty ironizují složitou přípravu kávy. Kampaň připravila agentura Triad Advertising, spoty režíroval Adam Vopička v produkci Andflux Creative. Směřována je zejména na Facebook a YouTube, podporují ji i bannery. Její hlavní část poběží do 20. března.

Jako hrdý majitel vacuum potu a několika dalších kávových udělátek bych se mohl cítit být dotčen, ale nejsem, jako reklamní počin se mi to líbí. Je to vtipné, velmi dobře natočené a protože si mainstream ještě nestačil všimnout, že střílet do hipsterů už není cool, bude to i fungovat. Takže palec nahoru. (Promiň, Petře.)
Tomáš Mrkvička

Vydařená reklama postavená na dobrém vhledu, baví mě a dobře funguje.
Jana Kubištová (Budvar)

Chtělo by to větší nadsázku. Běžnému hipsterovi ani nestihne dojít, jestli ho ta reklama adoruje, nebo jestli si z něj dělá legraci.
Martin Charvát (Konektor)

Kluci hipsterský si natočili videjka. Akorát já bych očekával, že správný hipster odmítne komerční kapsle a udělá si kafe podle sebe. Tudíž tomu vůbec nevěřím. Vlastně nevím, co se mi mělo říct. Prostě nic, možná. Ale vždycky někdo musí vyhrát, takže tohle je můj vítěz týdne.
Ondřej Souček (Luftballon)

Příliš popisné, předvídatelné. Na webu ta sdělení fungují skvěle, ve spotu klopýtají za tím, co už divák vidí. Hipsteři – no dobrý, ale je jich tam málo. Když už spot s hipstery, tak ať je pořádně zahipstříno. S tímhle by vás v Bistru 8 nepochválili.
Marek Prchal

Proč ne. Trochu mi akorát nesedí, jak je to cool natočený, a přitom si to z něčeho utahuje.
David Suda (WMC Grey)

Líbí se mi práce Adama Vopičky. Mají švih, ať už je koncept jakýkoli. Na konci jsem se dost těšil na drsoně, který si nasype kafe přímo do pusy a zaleje horkou vodou. A ony kapsle.
Pavel Sobek (Made by Vaculik) 

Postavit se proti davu ‚kafenácků‘ už sice není objevná cesta, ale pořád může být zajímavá, zábavná i provokativní. Tedy přesně taková, jaké tyhle spoty nejsou.
Jan Javornický

Skuteční milovníci kávy její přípravě čas věnují rádi, takže tohle srovnání nestaví kávovar do nejlepšího světla. A hlavně, koho dneska ještě zajímají hipsteři?
Troy Palmer

2. Obědy pro děti oslovují firmy (32 %)

Jaroslava Obermaierová, Václav Neužil, Ondřej Malý a Filip Kaňkovský jsou protagonisty nového spotu projektu Obědy pro děti obecně prospěšné společnosti Women for women. Spot režíroval Jiří Mádl v produkci Funny Bunny Films. Celá kampaň je tentokrát pojata jako B2B a cílí na firmy, ale i na jejich zaměstnance. Poběží na internetu, konkrétně na YouTube, facebookové stránce projektu a formou direct e-mailu. Cílem celého projektu je pomoci ženám, popřípadě mužům s dětmi, které se ocitly v tíživé životní situaci, v důsledku čehož nemohou například hradit dětem školní obědy. Potřebným dětem, které vytipovávají ředitelé škol za spolupráce pedagogů, mohou být z příspěvků projektu uhrazeny obědy do konce školního roku. Pomoc je podle Women for women poskytována výhradně prostřednictvím základních škol, popřípadě školních jídelen, které jsou samostatné příspěvkové organizace, na základě darovací smlouvy tak, aby se obědy dostaly opravdu k dětem a pomoc nemohla být zneužita. Přímo rodinám dětí příspěvky nejdou. Projekt je celorepublikový a může se do něj přihlásit jakákoli základní škola z Česka. Novou kampaň připravila agentura Comtech. 

Skvělé téma, skvělá, potřebná kampaň. A k tomu dobře natočený, dobře vymyšlený spot. Co víc si přát? Je to významný posun oproti loňsku, kdy se nás snažili přesvědčit, že na školním obědě potká člověk hlavně přátelství a lásku.
Tomáš Mrkvička

Začátek je zbytečně dlouhý a funkčně zbytečná je i neotesanost kuchaře, jinak ale úderný spot. Fakta šokují, spot funguje. Ještě tak vymyslet pokračovací kampaň pro rodiče, kteří nedovolí dětem tuto pomoc přijmout.
Jana Kubištová (Budvar)

Bohulibá činnost, ale… YouTube a Facebook jako B2B kanál? No, nevím nevím.
Martin Charvát (Konektor)

To je scéna jak z Ženy za pultem. Úplně se v tom ztrácí naléhavost problému a navíc je to kolektivně příšerně zahrané.
Ondřej Souček (Luftballon)

Tohle muselo mít minutu? Utrpení, ale ani ne pořádné.
Marek Prchal

Seriálová komedie se vzkazem, že každé desáté dítě se nenají, mi trochu nejde dohromady.
David Suda (WMC Grey)

Na začátku jsem si fakt hrozně přál, ať je to super. Ať mě rozsekají. Protože děcka by bez oběda být neměla. Reklamě možná lajk nedáte, ale třeba přispějete, až tohle dočtete. A vo to tu de.
Pavel Sobek (Made by Vaculik)

Ne že by úmysl nebyl chvályhodný. Dožvýkal jsem jelení klobásu, pustil si to znovu a furt nějak nevím…
Jan Javornický

Hodně komplikovaný způsob, jak doručit jednoduché sdělení. Pokud se někomu takovéhle přirovnání zdá jako dobré řešení, má diváky pravděpodobně za hlupáky.
Troy Palmer

3. Zonky startuje na obrazovkách (28 %)

Půjčkový crowfunding Zonky uvádí svou první televizní reklamu. Spot, ve kterém si paní Magda chce půjčit na karavan od lidí, režíroval Ben Tuček v produkci Zdeňka JanáčkaZonky byl na trh uveden loni v červnu, jeho klíčovou osobností je bývalá šéfredaktorka iHned.cz Lucie Tvarůžková

Tyhle ‚startupové‘ reklamy jsou specifické tím, že v nich prostě musíte strávit většinu času vysvětlováním produktu a vytvářením důvěry. Tady se to daří a není to nudné ani blbé. Magda sice trochu vypadá, jakože patří k Vesmírným lidem, a obešel bych se i bez těch koz, zadků a kotníků, ale v principu ok. Nenadchne, ale ok.
Tomáš Mrkvička

Skvělý nápad, bezvadný slogan. Spot sám v začátku trochu fádní, pak už to jde. Zebra na konci je naprosto mimo, i když chápu záměr, v exekuci to skřípe. Víc než spot zaujme samotná myšlenka.
Jana Kubištová (Budvar)

Další demo neboli demonstrace produktu. Nic proti demu, když je udělané dobře. Ale toto?
Martin Charvát (Konektor)

Ukažte mi příběh. Opravdový příběh o ženě, která toužila po karavanu a pořád ho nemohla získat. Tu jí do toho vlezlo těhotenství, tady pohřeb, pořád něco. V bance na ní kašlali, až jednou potkala… Ne prosím, tu opilou zebru vyřadit z příběhu. Potkala chlapa, který ten karavan už měl. A když nikoho z karavanem nepotkáte, jděte si půjčit do Zonky atd atd atd. Prostě příběh.
Ondřej Souček (Luftballon)

Zonky podle mě ve spotu skvěle vybralo karavan jako produkt, který nutně nepotřebujete, je to trochu luxus, ale užitečný. S výběrem produktu tahle půjčka stojí a padá. Ale dal bych tam víc těch dětí, je to totiž hlavně pro ně. Tu chodící zebru bych dal definitivně do ***, protože to není charakter, ke kterému by si člověk byl schopen vytvořit vztah – nemá totiž žádné vlastnosti.
Marek Prchal

Produktové demo u nového produktu je celkem logické. Co říkáte na top shot herečky ve vaně?
David Suda (WMC Grey)

Zonky štěstí slyším zpívat v každém z nás… Lidi udělali reklamu pro lidi. Je jaká je. Jít do agentury by jim asi přišlo jako jít do banky.
Pavel Sobek (Made by Vaculik)

Paní Magdě se podařilo vybrat na karavan, gratulujeme! A držíme palce Zonky, ať se podaří vysvětlit potenciálním dlužníkům i věřitelům, že je to bezva věc a že by obě strany měly umožnit té třetí na nich něco vydělat. Třeba už příště.
Jan Javornický

Existuje nespočet způsobů, jak tuhle službu zajímavě představit. Tohle není ani jeden z nich.
Troy Palmer

4. Zkrátka krátké filmy iShorts (23 %)

Agentura Scholz & Friends i letos připravila kampaně pro večery krátkých filmů iShorts. Každá projekce měla svůj venkovní plakát, tiskovou inzerci, animovanou upoutávku pro kina a silnou podporu na sociálních médiích. Hlavní aktivitou iShorts jsou pravidelné projekce nejzajímavějších zahraničních a českých krátkých filmů, které probíhají v několika městech v Česku a na Slovensku. Program každé projekce je sestaven na určité téma. V podzimní a zimní sezóně se představily nejlepší české, evropské a mexické „kraťasy“, filmy zamilované, hororové i sci-fi. Většina projekcí byla vyprodána.

Plakát ke kampani pro krátké filmy iShorts

Plakát ke kampani pro krátké filmy iShorts

To ale už bylo, ne? Ale pěkné to je.
Tomáš Mrkvička

Vizuálně sympatické, čistá práce, ale kopírování nápadů nepodporovat. Co na to řekne režisér posledního budvarského spotu Honza Bubeníček?
Jana Kubištová (Budvar)

Výtvarná hříčka ve stylu československých filmových plakátů šedesátých a sedmdesátých let. Myšlenka nula.
Martin Charvát (Konektor)

Když máte festival krátkých filmů, očekával bych vyloženě ulítlou kreativu. Krátké kalhoty, srdce, hlava, na který se promítá nějaká mapa… To je ono? Že ne.
Ondřej Souček (Luftballon)

Krása, ale v té angličtině je to proč? Kvůli Zlínu, Olomouci anebo Jablonci? Ach ano, jistě to bude Jablonec! Tam si na to potrpí.
Marek Prchal

Na filmový festival krátkých filmů bych očekával větší odvaz.
David Suda (WMC Grey)

Nezaměřit se na komunikaci toho, že jsou filmy krátké, mi přijde fajn. Arťáka v agentuře to určitě bavilo. Silnou inspirací byl nejspíš obchod se starými filmovými plakáty Terryho ponožky.
Pavel Sobek (Made by Vaculik)

Plakáty vcelku fajné, ač lovím v dávných vzpomínkách, že snad bývávalo lépe. Ale tak trochu je rozhýbat mi přijde málo a u filmařů i škoda.
Jan Javornický

5. Granko připomíná retro časy (18 %)

Česká značka instantního kakaa Granko a reklamní agentura Triad Advertising spustily digitální kampaň s názvem Vraťte se do dětství. Agentura propaguje retro obaly Granka, které budou k dostání v obchodní síti Ahold, krátkými stop motion videi, ve kterých se objevují hračky ze 70. a 80. let. Triad Advertising celou digitální kampaň vytvořil ve své inhouse produkci s původní kreativou. Kampaň v průběhu následujících týdnů poběží na Facebooku a Instagramu v Česku i na Slovensku. „Naše interní produkce zapracovala původní kreativu a technika stop motion nám připomíná časy, kdy reklamě kraloval pan Vajíčko,“ tvrdí Petra Jankovičová, managing director Triad Advertising.

Když s retro výrobky přišel Lidl, tak to bylo zajímavé. Podruhé už to zas tak zajímavé není. Reklama samotná je fór pro lidi z branže. Já to ocením, ale pochybuji, že by ten metahumor nějak významně fungoval na normální spotřebitele.
Tomáš Mrkvička

Sentiment, to je, oč tu běží. Nic o produktu a po sté čirá retro mánie. Netvrdím, že mě jako pamětníka nebere pohled na baculaté miminko z mého dětství. Ale kakao určené výhradně pro dospělé pamětníky? Ale dětem pamětníků je dvacet a víc, kupují ještě kakao? Body navíc za rozpočtovou úspornost spotu.
Jana Kubištová (Budvar)

To fakt nebyly peníze na něco lepšího? Nebo aspoň nápad?
Martin Charvát (Konektor)

To Granko vypadá jako zemina a zeminu já jíst nebudu. Navíc mi přijde podezřelá strategie. Já bych chtěl vidět Granko v nové roli, jak se vypořádalo s dnešním světem. V týhle reklamě se jenom srabácky vrací tam, kde se nic nedalo zkazit. Mimochodem jsem cílovka.
Ondřej Souček (Luftballon)

Tohle se líbí i mojí ženě, nevím, co dodat. Asi řeknou ostatní kolegové spousty svých pravd, tak ani nemusím. Snad jen, že se mi povedlo koupit v Supraphonu dévédéčko s 80 minutami starých reklam. Běžte si tam pro to.
Marek Prchal

‚Vraťte se do dětství‘ ke Granku sedí. Ale jestli to není málo, jenom to postaru exekuovat.
David Suda (WMC Grey)

Vzpomněl jsem si, jak jsme jezdili s tatrovkou po pískovišti a pak měli plnou pusu písku. Nostalgie po dětství by mohla mít větší grankogrády.
Pavel Sobek (Made By Vaculik)

Pan Vajíčko by možná byl spokojen… Někdo další?
Jan Javornický

Retro je to dokonalé, ale ti, kdo ho ocení, si už Granko pravděpodobně nějaký ten pátek kupují. Je nostalgie vážně to jediné, co stojí za zmínku?
Troy Palmer

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.

Zadejte i poštovní adresu, pošleme vám tištěný Médiář zdarma
Přihlásit odběr