Jan Dražan, zástupce šéfredaktora Echa, a Jan Pergler, někdejší novinář, teď manažer v ČSOB, vydávají ve vlastním Nakladatelství Zeď druhou knihu. První byla série rozhovorů Náš Václav Havel, druhou je román Ferdinanda Peroutky Oblak a valčík. První pokřtili 17. listopadu, druhou pak 7. prosince a úspěšně na ni vybírali na Hithitu. Obě je možné běžně koupit, i přes internet.

Kolonial.cz i Rohlik.cz se šíří do dalších měst

Online supermarkety po Praze, Brně a Plzni začnou zavážet Hradec Králové, Pardubice či Mladou Boleslav. Kolonial si pomáhá vlastním časopisem, Rohlik nabízí individuální slevy.

Hned dva provozovatelé e-shopů hlavně s potravinami přistupují k další expanzi mimo Prahu, kde začínali. Kolonial.cz rozšiřuje v dubnu závoz do Hradce Králové, Pardubic, Chrudimi a Mladé Boleslavi, od loňska je už také v Plzni. Konkurenční Rohlik.cz dnes slíbil začít Plzeň zavážet v květnu, později rovněž Hradec Králové a Pardubice. Už loni v červenci expandoval do Brna a letos oznámil, že jeho cílem ke konci roku je poskytovat své služby „ve všech městech nad 30.000 obyvatel“. Kolonial.cz letos hodlá zacílit na menší sídla, jejichž obyvatelé jsou zvyklí dělat pravidelně velké nákupy. Celkem už zasahuje milion domácností, respektive 2,4 milionu obyvatel, tedy čtvrtinu lidí v Česku.

Aktuální dosah závozů služby Kolonial.cz

Aktuální dosah závozů služby Kolonial.cz, duben 2016

Kolonial.cz momentálně udává, že vyřizuje řádově stovky objednávek denně, Rohlik.cz „okolo 2.000 objednávek“ za den.

Kolonial.cz: předzásobení už i přes web

Příručí Kolonialu v malé obci

Příručí Kolonialu v malé obci

„Oproti zažitým představám, že cílovou skupinu tvoří především singles z generace X a Y, službu stále víc využívají osoby pečující o domácnost,“ říká šéf Kolonialu Petr Vyhnálek. Od příručích Kolonialu údajně přebírají nákupy nejčastěji ženy a jde často o velké rodinné nákupy. Průměrný nákup přes Kolonial.cz je ale o něco nižší, podle Vyhnálka zejména kvůli prvním testovacím nákupům v nových oblastech, které bývají menší.

V nových oblastech Kolonial.cz nechystá plošnou kampaň, místo toho se zaměří na klasický akviziční marketing. Pracovat tak bude s nástroji jako první závoz zdarma, akční slevy či třeba propagační magazín. S tím přišel loni před Vánocemi, třetí jarní číslo teď tiskl v nákladu 50.000 kopií a kromě vkládky do časopisů Apetit a Blesk Magazín, vlaků Leo Express, pekáren Kabát a showroomech Eta jej nechal neadresně roznášet v pražských satelitních obcích a středočeských městech Beroun, Brandýs na Labem-Stará Boleslav, Mníšek pod Brdy nebo Nové Strašecí. „Dlouhodobě se snažíme oslovit domácnosti, které zatím nemají s online nákupem potravin zkušenost. Tištěný magazín je dobrý způsob, jak u prvouživatelů odbourávat řadu bariér, které jim brání e-shop s potravinami vyzkoušet,“ uvádí Michala Langerová, brand manažerka Kolonialu.

Loni v listopadu Kolonial překročil hranici 7.000 položek v sortimentu (i díky rozšíření o ovoce, zeleninu a maso včetně ryb), letos v březnu pak 10.000. „Online zákazník chce novinky, módní a trendové výrobky, nakupuje zdravěji než v kamenné prodejně, což ukazuje například podíl ovoce a zeleniny v nákupních košících, kde víc než 60 % položek představují výrobky s nějakým podílem ovoce a zeleniny,“ přibližuje šéf Kolonialu Vyhnálek.

Domácnosti si podle něj začínají na e-shop zvykat jako na pravidelné nakupování a „definitivně naučily využívat e-shopy k předzásobení“. U Kolonialu se to ukázalo poprvé před letošními Velikonocemi: „Průměrná cena nákupu stoupla o zhruba pětinu. Byla vyprodána například celá zásoba jehněčího masa, výrazně se zvýšil prodej drůbeže a vajec. Zájem byl i o čerstvé byliny včetně kopřiv. Prodejní růst zaznamenal také alkohol.“

„Trh se mění velmi rychle, pro představu roste měsíčně o desítky procent oproti jednomu až dvěma procentům u retailu,“ podotkl Vyhnálek. O prodeji přes internet mluví také stále víc klasických maloobchodníků (třeba Lidl nabírá zaměstnance pro e-shop). Přesto u české veřejnosti stále převažuje zvyk nakupovat potraviny přímo v kamenných prodejnách. Ty tak podle Vyhnálka představují pro službu online rozvozů hlavní konkurenci.

Rohlik.cz: slevy ano, ale každému jeho

Rohlíky od Rohlik.cz

Rohlíky od Rohlik.cz

Rohlik.cz dnes uvedl nabídku založenou na slevách, ty ale personalizuje, zákazníci si je mohou zvolit. Konkrétně to funguje následovně: ti, kteří u Rohliku nakoupili aspoň třikrát, si mohou vybrat nejvýš pět produktů, které chtějí nakupovat za sníženou cenu, garantovanou na tři měsíce. Slevy se pohybují mezi 15 a 35 %. Na výběr je přitom zhruba z 80 % sortimentu.

„Zatímco v supermarketech se v akcích prodá až 60 % zboží, u nás je to do 10 % a tento podíl nenavyšujeme. Nemohli jsme je ale na startu úplně opomenout, protože zákazníci jsou na ně zvyklí,” prohlásil zakladatel a šéf Rohliku Tomáš Čupr. „Každý zákazník je jiný, proto chceme do budoucna nabízet jen personalizované slevy. V tom, že je můžeme poskytnout, spočívá ohromná výhoda internetu proti kamenným obchodům, které tuto možnost nemají nebo s ní neumí pracovat,“ tvrdí Čupr.

Jím řízený online supermarket za rok 2015, první celý rok provozu (služba startovala v září 2014), vykázal obrat přes 300 milionů Kč. Letos plánuje 1,25 miliardy Kč, z toho kolem 750 milionů v Praze a Brně, 500 milionů ve zmíněných nových lokalitách. K tomu má k dispozici lednových 50 milionů Kč od investorů.