Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

„Koncept už kanibalizuje sám sebe.“ Na Air Bank přesto nestačili ani Blažek a Mareš

Souboj nových dílů osvědčených reklamních sérií u našich katů dopadl takto: první Air Bank, druhý Leoš Mareš v kampani značky Blažek, třetí „dobročinná“ fota Jiřího Turka.

Kanibal Lejstr v kampani Air Bank

Kanibal Lejstr v kampani Air Bank

Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších – samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 10. týden 2015

  1. Ogilvy & MatherPřestupní karta (66 %)
    klient: Air Bank
  2. Jakub Jahn: Fashion film s Leošem Marešem  (60 %)
    klient: Blažek
  3. Jiří Turek, Nikola Hurychová: Linka pomoci obětem kriminality (41 %)
    klient: Bílý kruh bezpečí
  4. VCCP: Hledá se obchod (38 %)
    klient: ČSOB
  5. Konektor Social, Symblaze: Fidorka – vykutálená rošťárna (25 %)
    klient: Mondelez Czech Republic

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 10 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení (Marek Prchal se ho tentokrát zdržel).

1. Air Bank přitočila další spoty s duem bankéřů (66 %)

Banka Petra Kellnera ve dvou nových televizních spotech ukazuje, že změna banky nemusí být spojena s vyplňováním hromady papírů ani s návštěvou původní banky. Kromě televizních spotů se známým duem bankéřů ve známých kulisách, které poběží na televizních kanálech Primy, Barrandov a Óčko, plánuje Air Bank téma využít i v online reklamě.

Konstantně skvělá práce, není co dodat, ale pokud má dostat stovku jen jeden, má Air Bank v tomto kole prostě smůlu, že se v tradiční reklamní bídě tento týden narodila suverénní hvězda (Blažek).
Jana Kubištová (Budvar)

Asi nebudu sám kdo napíše, že koncept už kanibalizuje sám sebe.
Ondřej Hübl (Saatchi & Saatchi)

U jiných bych to bral jako výborný kus, u Air Bank to vidím jako standard. Sami jste si nasadili laťku vysoko, tak se musíte víc snažit!
Martin Charvát (Konektor)

Na kampani Air Bank kolegové stabilně odvádějí dobrou práci.
Jitka Bret Srbová (Young & Rubicam Labstore)

Kanibal Lejstr je skvělý stejně jako celý koncept. Pokaždé mě pobaví a přitom přesně vím, jaký produkt nebo službu mi Air Bank právě nabízí. Už se těším na pokračování.
Kateřina Bendíková (Made by Vaculik)

Jeden by skoro řekl, že se tenhle formát po čase okouká. Ale zatím mě to pořád baví.
Matouš Fridrich (Triad Advertising)

Air Bank se stále daří držet laťku svojí komunikace poměrně vysoko. Oceňuji, že tvůrci spotu dokázali přirozeně propojit skeč s produktovým sdělením. A navíc, Kanibal Lejstr klientskému centru přirozeně odfiltruje ty, co ho nepochopí, protože ti budou stejně chodit do banky nejraději na poštu.
Jakub Plášek (Cocoon)

Další díl seriálu Air Bank splnil naše očekávání. Byl natočen, doručil a docela pobavil. ‚Kanibal Lejster‘ je hezký textařský počin.
Lucie Drahoňovská (Comtech)

Záporáci jsou prostě lepší než ty nudný vyměklý správňáci. Já chci účet od Ní banky! Jen tak, bude to totiž určitě sranda.
Jan Javornický (Elite Solutions)

2. Blažek zase točil s Marešem (60 %)

Výrobce oděvů Blažek už druhou sezónu spolupracuje s moderátorem Leošem Marešem, teď přicházejí s novým spotem ke kolekci jaro/léto 2015. V klipu, který se kromě webu šíří na televizních kanálech Nova, Nova Cinema a Fanda, účinkuje Mareš po boku topmodelky Nikol Krůželové a opět hraje sám sebe. Vizuály s moderátorem budou používány v newsletterech, tištěné inzerci, na webových stránkách firmy, na oficiálních facebookových stránkách a také na double bigboardech.

Naprostá pecka, už léta jsem neviděla tak skvělou reklamu, chce se mi to pouštět znovu a znovu a zažívám reklamní nirvánu. Bože, dej, ať jsou značky a agentury častěji osvíceny! Nestává se často, že se podělím o zážitek z reklamy, ale tentokrát jsem to udělala a protože výsledek je daleko nejblíž tomu, co má o téhle reklamě zaznít, odcituji reakci kolegy Aleše Edera, brand manažera značky Budweiser Budvar, snad mi to promine: „Vynikající!! Šmarjá, v jednom spotu ospravedlnit cenu, polidštit Mareše, vystavět kolem něj uvěřitelnej a zábavnej příběh, jehož pointou je značka! Smekám! Konkurence si vezme Vernera a řekne ‚když nemáš co na maturák, obleč se jak Verner. Dnes 10% sleva‘. Skvělý!“ Skutečně trefa, smekám též. A kolegovi dík, líp se to říct nedá.
Jana Kubištová (Budvar)

Leoše Mareše můžete mít rádi, můžete ho nenávidět, ale rozhodně ho nepřehlédnete. A navíc je fajn, když se chlapi oblíkaj jako chlapi a ne jako puberťáci. Reklama jistě dobrá, jen ty látky a materiály, Blažku! Méně polyesteru a více vlny prosím!
Ondřej Hübl (Saatchi & Saatchi)

Pro značku Blažek nezvyklý způsob komunikace, který je o několik tříd výše, než jejich předešlé reklamní počiny. Výborně vybraná osobnost, lehce a s nadhledem podaný její příběh. Snad jen trochu ubrat na rychlosti, místy Leoš až příliš brebentí.
Martin Charvát (Konektor)

Místo elegance spousta laciných vtípků a k tomu mizerná artikulace. Vážně, pane Blažku?
Jitka Bret Srbová (Young & Rubicam Labstore)

Pokud je v závěru videa něco třeskutě vtipného nebo zajímavého, tak se omlouvám za podprůměrné hodnocení. Po třetí kapitole jsem to ale musela vypnout, abych si nerozbila hlavu bušením o monitor.
Kateřina Bendíková (Made by Vaculik)

Spolupráce Blažka s Marešem je jednoduchá a chytrá. Takhle si představuju reklamu v roce 2015.
Matouš Fridrich (Triad Advertising)

Tak určitě, Leoš Mareš je v našich končinách supersymbol a jeho angažmá byl od Blažka velmi chytrý tah. Na rozdíl od Jágra v kvádru v nedávné kampani na ani-za-boha-si-nevybavím-jaký produkt je tohle výborná práce s celebritou. Mareš v interakci se značkou/produktem neplní roli paňáci-poutače, ale působí věrohodně; možná i díky té jemné sebeironii. A ti, co ho považují za zpovykaného hejska, mají krejčího v Londýně nebo loví módní perly ve fancy sekáči.
Jakub Plášek (Cocoon)

Šok. To jsme nečekali! Myslíme v dobrém. Leoš – přirozený, pohotový, hrající! Ona hezká. Blažek obleky vycházejí jako značka, kterou chceš nosit. Prostřihy z natáčení dělají film osobním a uvěřitelným.
Lucie Drahoňovská (Comtech)

Na několikátý pokus už je to dobře. A to je dobře!
Jan Javornický (Elite Solutions)

3. Turek opět fotografoval pro Bílý kruh bezpečí (41 %)

Spolek Bílý kruh bezpečí zprovoznil pod číslem 116 006 grátis a nonstop telefonickou krizovou pomoc pro oběti kriminality a domácího násilí, vznik linky podpořily Norské fondy a Open Society Fund. O čísle veřejnost informuje rozsáhlá kampaň. V té budou zobrazovány tři situace ohrožení: domácí násilí, loupežné přepadení a stalking. Na plakátech je doplňují motivy znásilnění, nebezpečného vyhrožování a dopravních nehod s prvky agresivního chování řidičů. Mediálními partnery Bílého kruhu bezpečí jsou Česká televize, Český rozhlas a JCDecaux. Autorem vizuální podoby kampaně je Jiří Turek. V roce 2001 vytvořil pro Bílý kruh bezpečí kampaň s tematikou domácího násilí, letošní kampaň nafotil bez nároku na honorář.

Kampaň Linky pomoci

Potřebné reklamy mají výhodu pozornosti, a nebála bych se jít klidně víc do extrému soukromí a do hloubi duše, doladit headliny a vytáhnout to nejdůležitější – číslo, kam se obrátit. Tady zoufale zaniká.
Jana Kubištová (Budvar)

Špatně udělané ‚dobro‘ = špatná propaganda. Chybí už jen Žid Süss. Nebo jinak – i Žid Süss měl lepší plakát.
Ondřej Hübl (Saatchi & Saatchi)

Děláte-li kampaň na podobné téma, máte dvě možnosti: buď ‚strašit lidi‘, nebo zkusit přijít s nějakým důmyslnějším řešením. Tato kampaň zůstala u prvoplánového strašení.
Martin Charvát (Konektor)

Pochopit motiv ‚Udelam ti ze zivota peklo ;-)‘ mi dalo práci. Proč paní vypadá jako vosková figurína, mi není jasné dosud. Ostatní exekuce jsou jasnější, ale vizuálně nevyrovnané. Pán za volantem se nepovedl.
Jitka Bret Srbová (Young & Rubicam Labstore)

Část vizuálů je nudně doslovná. V headlinu neříká nic, co by už nesdělovala obrazem. Druhá polovina kampaně se snaží s tématem trochu pracovat, ale pro změnu je matoucí. Prostě je to celé špatně, ať už se zaměřím na jednotlivé vizuály, nebo na kampaň jako celek.
Kateřina Bendíková (Made by Vaculik)

Ach ty stereotypy. Obávám se, že vizuální stránka věci nám uletěla trošku mimo. Já bych nezavolal. Nevolám na filmové plakáty.
Matouš Fridrich (Triad Advertising)

Vizuálně velmi povedené, pěkné fotky zakotvené do kontextu sloganem! Jen ve mně hlodá pochybnost, jestli už to není moc ‚arty‘, když jsem to poprvé letmo zahlédl v citylightu, myslel jsem, že je to plakát zvoucí do divadla. Ale spíš jsem jen zblblý obvyklým reklamním balastem, který vytváří představu standardu.
Jakub Plášek (Cocoon)

Série má výkyvy jak v exekuci, tak ve srozumitelnosti, například stalking jsme nepochopili, ale domácí násilí vzbuzovalo skutečnou emoci.
Lucie Drahoňovská (Comtech)

Nebojím se, nebojím. Místo toho, abych, jak asi bylo zamýšleno, poznal situaci, v níž se ocitají oběti, hodnotím, zda je zpracování a fotky lepší či horší než u jiných a stejných kampaní, které jsem viděl.
Jan Javornický (Elite Solutions)

4. ČSOB nabádá lidi hlásit, kde chybí jaký obchod (38 %)

Československá obchodní banka začala po vzoru mateřské belgické KBC shánět nový byznys tak, že ponouká malé a střední podnikatele k otevření konta prostřednictvím toho, že vyvolá – banka by spíše řekla zdokumentuje – poptávku po chybějících provozovnách a obchodech na konkrétních místech republiky. Hlavním pilířem projektu je speciální web, kde lidé mohou do interaktivní mapy České republiky zapichovat virtuální špendlíky, jež představují jednotlivé typy obchodů a služeb, které by si lidé v konkrétní lokalitě přáli mít. Lidé mohou buď vložit vlastní podnět, nebo lajkovat špendlíky ostatních. Každý, kdo na stránkách zadá svůj podnět nebo dá like jinému obchodu, může soutěžit o jeden z dvaceti telefonů iPhone 6.

Prima, kdyby to nebyla jen kopie, dala bych víc bodů. KBC by si mohla podat zlepšovák na ministerstvo pro místní rozvoj nebo do Bruselu, vidím to na tučný grant.
Jana Kubištová (Budvar)

Probuďte mě, až to skončí.
Ondřej Hübl (Saatchi & Saatchi)

Skvělá kampaň pro bankovní dům, spojující zákazníky s živnostníky a drobnými podnikateli. Na hodnocení ubírám, protože pro český trh se jedná o adaptaci. Jinak bych ještě přitlačil.
Martin Charvát (Konektor)

Nebudeme tady hodnotit kopie dobrých nápadů odjinud, co říkáte.
Jitka Bret Srbová (Young & Rubicam Labstore)

Pokud se podaří web a hlasování opravdu přivézt k životu, bude to hezký projekt. Jsem zvědavá, jak to dopadne.
Kateřina Bendíková (Made by Vaculik)

Ta myšlenka asi není špatná, ale chtělo by to nějak nakopnout, dotáhnout… A proč je tam proboha zase soutěž o iPhone 6?
Matouš Fridrich (Triad Advertising)

Sto procent za myšlenku; hned jsem si k nám přidal jedno pekařství. Takhle si představuju kvalitní marketing – značka posiluje svou relevanci skrze něco skutečně potřebného (tedy naplňujícího reálné potřeby). Ovšem 25 % dolů za uživatelskou zkušenost – microsite, konkrétně instruktážní videa bez mluveného komentáře, těžkopádná interaktivní mapa, která si nechává pro sebe, o co mají sousedi zájem, pokud se tedy vůbec prozvětšuju do našeho města. Jsem každopádně zvědavý, jak ČSOB s tímhle svým závazkem naloží.
Jakub Plášek (Cocoon)

Milujeme ideu. Proč? Protože vytváří platformu pro propojení občanské komunity s tou obchodní. A přináší život a diskuzi do každého městečka. To, o čem se lidé baví na nárožích, teď může být vyslyšeno. Že je nápad z Belgie, je nám fuk.
Lucie Drahoňovská (Comtech)

Tohle vypadá opravdu dobře, pěkný všecko. A smysl? Asi jako když si nádherná holka zkouší olíznout loket. (Zkuste to a uvidíte.)
Jan Javornický (Elite Solutions)

5. Další rošťárny Fidorky propagují pro Mondelez komici (25 %)

Na podporu značky Fidorka odstartovala začátkem března microsite, na níž se v první polovině měsíce měla postupně objevovat videa ze světa, následovat mají vtípky natočené Čechy, konkrétně Barborou Polákovou či Lukášem Pavláskem, studenty Filmové akademie Miroslava Ondříčka a youtubery. V průběhu března se budou také sbírat nápady na rošťárny od soutěžících, z nichž nakonec porota vybere tři nejlepší a ty obdaruje věcnou cenou.

Microsite Fidorky

Na Fidorku musím být přísná, za sebe má na víc. Když už se mám jen řehtat, chci se řehtat značkově a česky.
Jana Kubištová (Budvar)

Posbírat cizí vtipná videa na internetu, hodit to do layoutu a nechat si za to zaplatit. Připomíná mi to scénku z filmu Vrchní, prchni! ‚Cinzano? Kdepak, českej vermut. Musíš ho podávat podchlazenej a s citronem. Chuťovej rozdíl minimální, cenovej značnej.‘ Aspoň už víme, proč je v digitálu tolik peněz.
Ondřej Hübl (Saatchi & Saatchi)

Nápad na microsite sedí k současné kampani Fidorky, ale sama microsite na mě zatím působí dost bezradně. Postahované nápady odjinud a k tomu ‚soutěžní rošťárny‘ převážně typu zoufalost, hmmm, tohle asi nikdo houfně sdílet nebude.
Jitka Bret Srbová (Young & Rubicam Labstore)

Neváhej a toč! Škoda, že v porotě není taky Eduard Hrubeš. Chci se zabít.
Matouš Fridrich (Triad Advertising)

Mám stejný pocit, jako když je na talíři voňavá opečená flákota hovězího, a pak do toho kousnu, a je to tvrdý jak podešev. Super nápad na aktivaci značky a vtažení lidí do jejího světa, ale pekelně trapná exekuce. Na microsite visí pár videí z různých á la ‚just kidding‘ pořadů, lajků poskrovnu, komentáře nevidím a důvod, proč se zapojit, taky ne. Na facebookové stránce korporátně kožené výzvy. Možná je deset dní málo, možná to lidi takhle vůbec nechtějí… Hrozná doba, když si spotřebitel dělá, co chce.
Jakub Plášek (Cocoon)

Češi konzumují i vytváří pranky rádi. Takže Pavlásek s Polákovou budou mít z čeho vybírat. Je to v lince s idejí vykutálené rošťárny. Nebude to lamač Louskáčků, ale věříme, že celebrity to na závěr ještě okoření. I když právě Pavlásek ‚patří‘ jiné značce!
Lucie Drahoňovská (Comtech)

Není to apríl, ale ani jako apríl by to nebylo zábavný.
Jan Javornický (Elite Solutions)

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.