Prohřešky proti zákonům nejen ekonomickým provázejí konec Public TV, těžce zadlužené lifestylové stanice podnikatele Luďka Vinše, která včera přestala vysílat. V týž den s ní rada pro vysílání začala řešit několik sporných případů, kdy v programu dostatečně neoddělila reklamu od redakčního obsahu.
Výtky rady se týkají sponzorských vzkazů vydavatelství Fragment na časopis pro děti Báječná školka. Ten Public vysílal letos 1. března po deváté ranní a zopakoval jej v průběhu měsíce čtyřiapadesátkrát. Druhá mutace sponzorského vzkazu šla šestkrát, po tři dny počínaje 28. březnem.
U obou radním vadilo, že sponzorský vzkaz je ve skutečnosti reklamním spotem. To v minulosti hojně dělala Česká televize, která má čas na reklamu omezený, a tak využívala času na sponzoring. Na nepřípustné zaměňování obou forem propagace je proto rada pro vysílání už déle citlivá a opakovaně je postihuje.
„Odvysílání premiéry, ani žádné z repríz ve vysílání nebylo zřetelně zvukově, obrazově nebo zvukově-obrazově nebo prostorovými prostředky odděleno od ostatních částí vysílání,“ tvrdí rada v aktuálním případu.
Konkrétně obchodní sdělení Fragmentu „zahrnovalo pobídku ke koupi (‚v časopise najdete...‘) a následné detailní seznámení s obsahem časopisu doprovázené listováním. Prezentace měla formu výčtu, co vše v časopise můžeme najít (příběhy Matýska a Majdalenky, omalovánky, pexesa, hádanky atd.),“ zjistili radní.
„Obchodní sdělení tedy naplňuje definiční znaky reklamy. Na základě monitoringu obchodních sdělení v televizním vysílání bylo zjištěno, že odvysílání premiéry, ani žádné z repríz ve vysílání nebylo zřetelně zvukově, obrazově nebo zvukově-obrazově nebo prostorovými prostředky odděleno od ostatních částí vysílání,“ vadí regulátorovi.
Tentýž problém byl i se sponzory Mavin - účetnictví a daně (55 sdělení v průběhu března), Farma rodiny Němcovy (26), Sykora (7) a Interier point (7).
Sdělení podniku Mavin – účetnictví a daně obsahovalo mnoho reklamních parametrů. „V obchodním sdělení nalezneme přímou nabídku v kombinaci s oslovením diváků (‚rádi Vám zpracujeme daňová přiznání a mzdy‘), kontaktní informace a dokonce pobídku k využití telefonického kontaktu (‚nebo volejte 312 241 754‘).“
Spoty na Farmu rodiny Němcovy propagovaly výrobky dané farmy: „V obchodním sdělení zaznělo, kde přesně v Praze je možné tyto konkrétní produkty zakoupit (‚...najdete ve farmářských prodejnách v Praze, ve Vodičkově 18 a Milady Horákové 29‘) s dodatkem ‚mají otevřeno i v sobotu‘. Setkáme se zde s kvalitativním hodnocením (‚kvalitní a čerstvé‘) a s přímou výzvou divákům (‚těší se na Vás František Němec‘). Obchodní sdělení jako celek je obohaceno o prvky podporující prodej, které jsou charakteristické pro reklamu.“
Výrobce kuchyní Sykora nabádal diváky ke koupi, jednak přímou výzvou („navštivte nás“), uvedením rozsahu a působnosti daných služeb/ produktů („ve více než šedesáti kuchyňských studiích po celé České republice“) a dále kvalitativním parametrem („partnerem pořadu je společnost Sykora, kuchyně nejvyšší kvality“). „Rovněž slogan (‚kuchyně nejvyšší kvality‘), který je součástí loga společnosti Sykora, pozitivně a kvalitativně hodnotí,“ vadí radě.
Sdělení Interier pointu podobně obsahovalo oslovení diváků a nabídku („my vám ho pomůžeme zrealizovat“) a dále výzvu ke kontaktování („Nebojte se a zavolejte nebo napište“): „Obchodní sdělení působilo jako přímá podpora prodeje, což je doménou reklamy.“
Radní proto chtějí do 20 dní vidět obchodní smlouvy se sponzorem, pak rozhodnou, jestli Public TV skutečně porušila zákon.