Agentura Pleon Impact si s novináři připomněla rok svého Pleon Newsroomu. — Plzeňská firma InMeteo spustila k webu In-počasí novinku VentuSky s daty o klimatu ve vysokém rozlišení.

Kořínek: měřit počet fanoušků je passé

„Důležité je vytvořit obsah, který je vidět,“ říká k marketingu v online prostředí Lukáš Kořínek, majitel agentury Bubble, kterou představuje už ne jako digitální, ale obsahovou.

Lukáš Kořínek u vstupu do své agentury Bubble. Foto: Vojta Herout

Lukáš Kořínek u vstupu do své agentury Bubble. Foto: Vojta Herout

Letos jste prohlásili, že budete znovu chodit do tendrů, ucházet se o nové zakázky. Proč?

De facto celý loňský rok – od ledna do listopadu – jsme se tendrů neúčastnili, rozvíjeli jsme byznys se stávajícími klienty, kterých máme deset. Dosavadní klienty jsme v minulosti nabrali „rychlostí“ jednoho či dvou výběrových řízení za rok, či přímo bez nich. Nicméně loni v prosinci přišlo deset zajímavých poptávek, šest jsme akceptovali. Dvě z toho bylo obhajování současných kontraktů. Hodně to souviselo s tím, že s příchodem Martina Pistulky jsme nastavovali nové fungování obsahového týmu. Také jsme si chtěli potvrdit, že jdeme správnou cestou.

Může z šesti tendrů za měsíc vzejít od vás pro klienty kvalita?

Prakticky na každý tendr jsme měli samostatný tým, zastřešený samozřejmě námi dvěma. Výsledek je, že jsme všechny, do nichž jsme šli, vyhráli a na poslední rozhodnutí čekáme. Byl to Philips, Tchibo v Česku a na Slovensku, obhájili jsme Becherovku, vyhráli jsme i digitál pro Oriflame, kterým jsme v roce 2009 pomáhali ještě pod hlavičkou jiné agentury nastavovat sociální kanály, a také další velký obsahový projekt pro klienta, který ještě není zveřejnitelný.

Vesměs jde ve všech kontraktech o marketing na sociálních sítích?

Je to mix. Startujeme kontinuální spolupráce – přebíráme Instagramy, Facebooky a další kanály, které značky provozují, a zároveň pracujeme na obsahu pro weby, magazíny a microsites. Většinou je to tak, že klient má téma, problém, požaduje řešení, my tedy děláme digitální část, která ale vychází z obsahového konceptu a strategie. Dodáváme veškerý související obsah – články, fotky, videa. U sociálních sítí to často začíná. 

Vědí dnes už klienti, co chtít od digitální agentury?

Lukáš Kořínek. Foto: Vojta Herout

Lukáš Kořínek. Foto: Vojta Herout

Ve srovnání s rokem 2014, kdy jsme se výběrových řízení účastnili naposledy, se to vyvíjí dobře. S kvalitou vyhodnocování i zpětné vazby jsme spokojeni. Cítíme velký posun. Firmy už nechtějí jen vyřešit problém přítomnosti na sociálních sítích, místo toho často hledají přímo partnera, který je provede digitálním světem. Mohli jsme tak řešit celkový přístup, často přímo s vedením firmy, a ne se bezhlavě zavazovat k tomu, že dvakrát denně budeme dávat něco na Facebook. 

Jak firmy přistupují k populárnímu marketingu obsahem, content marketingu, nad rámec toho, že si nechají tvořit původní články, fotky, videa?

Loni jsme pro jednotlivé klienty udržovali celkem asi šedesát obsahových linek. Každého z klientů jsme obešli a spolupráci občerstvili tím, že jsme pro jeho sociální sítě navrhli novou strategii obsahu, nový seriál, nové KPI, úplně nový způsob, jak to dělat. U nás to souviselo se zmíněným příchodem Martina a s postupným rozšiřováním týmu pro obsah. Nám tento přístup dává smysl, přístup z roku 2012, kdy stačilo udělat jen retuš snímků z fotobanky, je dávno pryč. A musím říct, že obsahovým formátům jsou klienti velmi přístupní. Můžeme vymýšlet reality show, magazín, blogy, práci s videem, odjet televizní kampaň na Facebooku. Rozpočty se hodně zvedly a proto je snazší i takové koncepty prodávat. My zároveň máme tříčlenný tým pro nákup médií, můžeme tedy dodat srovnání výkonnosti kampaně na webu a v jiných médiích. Analytika Facebooku či nově Instagramu je výborná, detailní, a i díky tomu jsme se rozhodli vytvořit vlastní ateliér pro tvorbu fotek a videa. 

Čím dnes klienti digitální kampaně měří hlavně? Jaká je nejběžnější metrika, s níž se setkáváte?

Často klient přijde s tím, že KPI má navrhnout sama agentura, univerzální hodnotou nicméně bývá reach, dosah, zásah požadovaných skupin, a také jeho frekvence. Mít jako metriku počet fanoušků je passé, když totiž nevidí obsah, který tvoříme, je to špatně. Důležité je vytvořit obsah, který je vidět. A že když se sečtou náklady na tvorbu obsahu a jeho propagaci a využití médií, kterými se doručuje, že se to z pohledu ceny za zhlédnutí vyplatí. Kromě zásahu jde i o interakci. Kolik lidí reaguje, komentuje, proklikne.

Když je řeč o obsahu, který má sloužit marketingu, zůstávají značky v pozadí, anebo po vás chtějí tvrdé konverze či přímo prodávat? 

Lukáš Kořínek. Foto: Vojta Herout

Lukáš Kořínek. Foto: Vojta Herout

Vždy záleží na konkrétní potřebě klienta. Obecně samozřejmě nechtějí jet pouze image. Třeba pro klienta z prostředí designu jsme tak třeba řešili, že má stánek na akci v Dubaji či New Yorku a musíme tam lidi nejen dostat, ale také s nimi v podstatě předdomluvit kontakt a obchodní schůzku. Vždycky jde o to, vejít ve známost na správných místech, vybrat si pro daný účel odpovídající síť a kontext. Třeba architekty oslovit přes Pinterest. Samozřejmě děláme i klasickou servisní komunikaci, že pro Sazku vyřizujeme dva tisíce dotazů měsíčně. Škála je široká, vždycky záleží na tom, co klient chce – image kampaň, prodávat, zlepšovat vztah se zákazníky nebo vyprávět příběh.

Čili i když jde o tvrdý prodej, firmy dnes dbají i na kreativu? Aby vše nějak vypadalo a taky zapadalo do dlouhodobějšího kontextu?

Ano. Jen se jich musíme dobře ptát. Když nevíme, co za problém máme řešit, nevíme, jaký obsah vytvořit a kam ho pustit. Když přijde poptávka, která nedává smysl, buď ji nevezmeme, anebo se snažíme s klientem diskutovat o smysluplnější variantě. Často tak dojdeme k něčemu jinému, co skutečně splní pravou potřebu klienta. 

Cenné jsou samozřejmě databáze. Leady, kontakty na možné zákazníky. Chtějí firmy pořád shromažďovat vlastní data, když už se digitální marketing odehrává na platformách, sociálních sítích, které jim nepatří?

Donedávna se soutěžní aplikace na Facebooku dělaly v podstatě s jediným cílem – sbírat emaily. Tahle doba je pryč. Nejde už jen o co nejvyšší konverze z Facebooku. Jsou tu nové možnosti jako Leads Ads, nebo Canvas Pages, mikrostránky přímo na Facebooku, kde se všechno odehrává v rámci sítě. Obecně ovšem – digitální svět se neustále mění, pokud chce tedy někdo s daty pracovat dlouhodobě správně, měl by průběžně udržovat bázi kontaktů nehledě na to, kde ta zrovna funguje nejlíp. Dosah a interakce je třeba budovat denně. Udržet se přitom nahoře neustále je těžké a bez mediálního plánování to dlouhodobě nejde.

Kolik vás vlastně v agentuře je a jak vyděláváte? V obchodním rejstříku to neuvádíte.

V roce 2012 jsme byli čtyři, teď začátkem roku 2016 jsme se rozrostli na 32 lidí, což nebylo cílené. Do roku 2015 jsme počtem lidí i obratem rostli o dvojnásobek, loňský rok jsme zakončili s tržbami 36 milionů korun. Zisk činí kolem sedmi milionů, přičemž rok předtím to byl přes devět milionů. Rok 2015 pro nás byl hodně investiční, rok a půl jsme prakticky najímali řadu lidí, kteří pro nás jsou důležití, abychom mohli dělat to, co chceme. Potřeboval jsem zároveň delegovat obsahovou, projektovou a mediální činnost, mám pocit, že ještě před rokem jsem klikal všechny propagace příspěvků na Facebooku sám.

Opakovaně padlo jméno Martina Pistulky, jednoho z klíčových lidí, který od roku 2009 vedl z agentury Boomerang Publishing internetovou verzi Čilichili, firemního časopisu mobilního operátora Vodafone. Ten do Bubble přišel loni v září, na pozici šéfa obsahové části. Jak se k vám dostal?

Martin Pistulka

Martin Pistulka

Říkala mi o něm před časem kolegyně, která začala psát externě pro Čilichili. Byla nadšená, jakou od Martina dostala zpětnou vazbu, že se díky ní jako copywriter posunula o hodně dál. Od té doby jsem Martina začal kontaktovat, nahánět, zhruba před rokem přišel na částečný úvazek, pak na celý a už tu vede patnáctičlenný obsahový tým. Pro mě to je splněný sen. Podobně se to opakovalo s šéfem designérů Jirkou Martínkem. Jen jediného člověka jsme vzali přes inzerát, jinak šlo o doporučení nebo osobní kontakty našich lidí. V najímání lidí jsem přitom velmi pomalý, s každým klíčovým člověkem se chci scházet, intenzivně se s ním bavit a připravit všechno dopředu. 

Co se týče počtu lidí, Martin Pistulka má pod sebou polovinu agentury. Stane se z něj spolumajitel Bubblu?

Může se to stát. Ještě jsme se o tom nebavili, ale je to cesta, kterou se třeba v budoucnu dáme. Že lidi, na kterých bude firma v dalších třech pěti letech stát, získají určité podíly. To je reálná situace.

Letos jste jednak otevřeli vlastní ateliér, jednak spustili platformu Bsnap. Ta propojuje značky a tvůrce obsahu, prakticky jde o vámi manažované tržiště fotek a videí. Proč jste ji založili?

Jakub Mařík. Foto: Vojta Herout

Platformu Bsnap vede Jakub Mařík. Foto: Vojta Herout

Vždycky jsme hodně pracovali s externisty, kteří mají svůj vlastní styl. Na sociální sítích jako Vine, Instagram, Pinterest, Facebook nebo na blozích je spousta tvůrců zajímavého obsahu. Cíl je jediný – umožnit jim dělat na našich projektech pro komerční klienty. Jen je zaštítit, dodat jim zadání, myšlenku a zakázku zprocesovat. A ať na tom, co nakreslí, nafotí nebo natočí, klidně stojí celá kampaň, když bude mít dobrý koncept, strategii a bude fungovat. Zatím máme kolem čtyřiceti lidí v dosahu a objem kampaní, kterých se dotknou, je zatím kolem dvou milionů korun.

Koho z digitálních agentur v Česku považujete za nejlepší konkurenci?

To záleží. Kdybych chtěl super web, půjdu za Symbiem. Pokud bych hledal prvotřídní myšlenku na kampaň, na které se bude stavět, bude to Zaraguza. Kdybych chtěl obsah pro online, nevím za kým bych šel. Přijde mi, že v Česku se hodně při tvorbě digitálu točíme ve formě microsite-bannery-kampaň, pořád dokola. Firmy specializované na sociální sítě jsou malé, někdo přitom dělá jen Facebook, někdo jen Instagram, je to nikové, často roztříštěné. Není tu příliš hráčů, kteří by obsáhli všechno – myšlenku, obsah, provedení, nákup médií. I proto jsme se do toho pustili, proto se představujeme jako obsahová agentura. Tvorba obsahu vždycky dělala 70 až 80 procent našeho obratu, jen jsme špatně komunikovali – říkali jsme, že jsme digitální agentura.

Jak to vypadá v kancelářích Bubble

Agentura Lukáše Kořínka sídlí v ulici Františka Křížka na pražské Letné. Podívejte se do čerstvě upravených prostor.

Interiér agentury Bubble

Interiér agentury Bubble

 

Interiér agentury Bubble

Interiér agentury Bubble

 

Interiér agentury Bubble

Interiér agentury Bubble

 

Interiér agentury Bubble

Interiér agentury Bubble

 

Interiér agentury Bubble

Interiér agentury Bubble

 

Interiér agentury Bubble

Interiér agentury Bubble

 

Interiér agentury Bubble

Interiér agentury Bubble

 

Interiér agentury Bubble

Interiér agentury Bubble

 

Interiér agentury Bubble

Interiér agentury Bubble

Zadejte i poštovní adresu, pošleme vám tištěný Médiář zdarma
Přihlásit odběr