Koupíte si už všechno, placené tweety jsou ale zatím příliš levné

Nedávno mi přistál ve schránce e-mail s první nabídkou na placený reklamní tweet. Tuto službu zakládal před časem můj bývalý kolega z Et netery, ale jak jsem si před pár dny povšiml, změnila majitele. Už zakladatel Míra Pancíř čelil při startu vlně kritiky, dnešní nabídka za 30 Kč nebyla výjimkou. Na Twitteru rozčísla poklidné páteční dopoledne.

Není se co divit. Česká twitsféra je poměrně malá a osobitá. Lidé, které můžeme označit slovem influencer, tedy ti, jejichž tweety mají značný dosah, si svého léta budovaného statusu váží a i když nejsou principiálně proti možnosti reklamních tweetů, nabídka 30 Kč za jeden se jim jeví opravdu spíš jako výsměch, ne jako něco, o čem by vážně uvažovali.

Martin Malý se ve svých tweetech nevyhnul srovnání se službou PlaCla, kde si můžete kupovat články za velmi nízké částky.

@necodymiconer Mohu prosím znát prapůvod tohodle? Kdo nabízí za tweet 30 Kč? Nalézt a znectít dřív, než vznikne nějaká PlaTwa, ASAP!

@michalkubicek já bych si, s dovolením, zaextrapoloval podle vývoje PlaCla. Bude se to točit okolo 30 Kč pro niemandy za pitomé tweety.

PlaCla je poměrně úspěšný český systém, kterému však – kvůli posledním aktualizacím Google – věštím temnou budoucnost. Obvykle na něm naleznete výrazně podhodnocené nabídky, cena za článek často nepřesáhne 150 Kč, a to je přece nesmysl!

Kvalitním autorům záleží na tom, aby texty, které vytvoří, byly přínosné zejména pro čtenáře a aby web, pro nějž jsou určené, neztratil na hodnotě. Napsat takový text ovšem netrvá pár minut, ale spíše několik hodin. Jeho cena by tedy měla být adekvátní autorově úsilí a kvalitě výsledku. A podívejme se na to také z pohledu inzerenta.

Jestliže inzerent zadá poptávku a vidí, kdo se mu ozývá, může si všimnout, že většinou jde o weby s nekvalitním obsahem, které plácají jedno přes druhé, bez kvality a přidané hodnoty (čest výjimkám). Proč? Za tak malé peníze se nikomu nevyplatí psát dobré články. Ve firmách a agenturách mají pocit, že je to lepší než nic. Pragmaticky vzato mají pravdu – vznikne článek, který aspoň trochu pomůže zpětným odkazům, navíc za pár šupů.

A tady se nám začíná roztáčet začarovaný kruh. Inzerenti nebudou ochotni platit víc a zadávat výživnější témata, dokud se spektrum poskytovatelů bude omezovat na stránky vytvořené kvůli reklamě (tzv. MFA weby). Na druhou stranu se v takovém systému nebudou objevovat zajímavější blogy, do té doby, než inzerenti přijdou s lukrativnější nabídkou.

Tím se trochu oklikou dostáváme zpět k dnešní třicetikorunové nabídce za tweet. Klidně bych napsal reklamní tweet. V zásadě s tím opravdu nemám problém a jsem přesvědčen, že velká část české twitsféry také ne. Nicméně ta nabídka, na kterou bych kývnul, by musela splnit určité předpoklady.

Z čistě marketingového hlediska mohou být reklamní tweety od tzv. influencerů oboru velmi efektivní. Musíme si však najít ty správné ovlivňovače, kteří mají dostatečný dosah. Měli bychom jim nabídnout něco, čím se zabývají na svém Twitteru, a pochopitelně odpovídající finanční ohodnocení, podle jejich vlivu.

Díky tomu, že česká komunita na Twitteru je opravdu poměrně specifická, nemůžeme s úspěchem cílit na každý obor. Určitě zde najdeme programátory, lidi motající se okolo internetu, marketéry, podnikatele, novináře. Z tohoto faktu musí vzejít i adekvátní poptávka.

Věřím tomu, že reklamní tweety na konference, mobilní aplikace, software, počítače, tablety, mobily nebo licence softwaru by si našly své místo, pokud by byly užívány v rozumné formě a frekvenci. Rozhodně by mohlo být zajímavé měření konverzního poměru z takového přesně zacíleného reklamního sdělení od influencera oboru. V Česku zatím tuto zkušenost nemáme.

Z tohoto úhlu pohledu je zcela jasné, že už zmíněná nabídka na tweet o vysněném adrenalinovém zážitku za 30 Kč není nic, o čem bychom mohli byť sekundu vážně uvažovat. Ano, opravdu si můžeme koupit všechno, ale kvalita nabídky a její cena rozhoduje o našem úspěchu. V online marketingu se věci dějí mnohem rychleji, vyvíjejí se velmi dynamicky. A proto tady, více než kde jinde, musí platit, že nikdo z nás není tak bohatý, aby si mohl dovolit kupovat levné věci.