Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění Simar a Syndikát novinářů ČR dnes v presscentru na Senovážném náměstí 23 pořádá od 10 do 13 hodin odborný seminář, jak číst a správně interpretovat předvolební výzkumy. Vystupují Daniel Prokop (Median), Václav Hřích (AKO), Jan Tuček (STEM/Mark), Bronislav Kvasnička (TNS Aisa), moderuje a glosuje Jindřich Šídlo.

Louda chce z aut součást integrované dopravy

Auto Louda spustí prostřednictvím sesterské firmy Car4Way v osmi městech sdílení aut.

Vozy Car4Way

Vozy Car4Way mají jednotný branding

Dealer koncernu Volkswagen, společnost Auto Louda, spustí v Praze prostřednictvím své sesterské leasingové firmy Car4Way volný carsharing, tedy zapůjčení vozu za určitou cenu, při němž zákazník nemusí po použití vracet vůz do místa nástupu. Jako alternativu vlastnictví nebo leasingu aut chce Car4Way nabídnout carsharing od příštího roku celkem v osmi českých městech. Podle obchodního ředitele firem Car4Way a Auto Louda Martina Fellera má carsharing potenciál stát se součástí pražské integrované dopravy. „Je to z našeho pohledu a doufejme i z pohledu pražského magistrátu forma moderní ekologické mobility,“ uvedl Feller.

Carsharing má fungovat tak, že zákazník platí pouze cenu za dobu užívání vozu a za ujeté kilometry, náklady na provoz vozu včetně nákladů na pohonné hmoty, pojištění a servis hradí firma. Podle Fellera tak může být carsharing ekonomičtější než operativní leasing.

„Služba se vyplatí lidem, kteří potřebují čas od času něco převézt, vyjet si na výlet nebo něco vyřídit. Oproti vlastnictví vozu je výhodná především pro ty, kteří za rok nenajezdí více než 10 tisíc kilometrů. Auto si lze zapůjčit podle potřeby jen na hodinu nebo třeba na několik kilometrů. Služba je dostupná 24 hodin denně s možností online rezervace vozů přes internet nebo prostřednictvím mobilní aplikace,“ tvrdí Feller. Podle něj může carsharing sloužit jako součást integrované dopravy i jako návazná doprava v cílových destinacích pro vlakové cestující, jak funguje například v Německu. „Obdobné využití vidíme i v rámci administrativních nebo obchodních center či rezidenčních komplexů,“ říká Feller.

Určitým limitem pro větší rozšíření služby je zatím to, že uživatel se musí do systému fyzicky registrovat na některé pobočce Car4Way a zaplatit kauci. V budoucnu chce proto Car4 Way zavést podle Fellera i bezkontaktní online rezervaci, ale ta zatím nebyla spuštěna.

Služba přijde do osmi měst

Podle Fellera disponuje Car4Way v Praze zatím 132 vozy a v Pardubicích 10 vozy, přičemž jde nejčastěji o modely Škoda Citigo, ale také Škoda Rapid. Začátkem roku 2017 plánuje navýšit počet automobilů pro carsharing konkrétně v Praze na necelých 240 a celkem na 300 vozů, nabízených v osmi českých městech, kde má Auto Louda autorizované prodejny (v Poděbradech, v Pardubicích, v Kolíně, Liberci, v Teplicích, Svitavách, v Brně a v Praze).

Stále půjde o značku Škoda, ale portfolio modelů by se mělo ještě rozšířit. „K dispozici bude i osmimístný Volkswagen Transporter, sedmimístný Caddy, užitkový Caddy Maxi v provedení skříň, modely Octavia a Fabia ve variantách Combi, a sportovní model Octavia RS,“ prohlašuje majitel firmy Pavel Louda

V lednu tak podle něj bude mít Car4Way k dispozici 80 aut Citigo, 60 Fabií Combi, 30 Rapidů a Octavií Combi, 10 vozů Caddy Combi, 10 aut Caddy Maxi skříň, pět Volskwagenů Transporter,  dva Volkswageny E-up a jednu sportovní Octavii, která bude jezdit v Praze. 

Konkrétně v některých částech Prahy spouští Car4Way v současnosti takzvaný volný carsharing, který je nyní v pilotním provozu. V praxi to má znamenat, že v městských částech 5, 6 a 8 nebude nutné vracet auto do oblasti místa nástupu, ale kamkoli v rámci těchto čtvrtí. V Praze 5 a 6 už volný carsharing podle Fellera funguje, v Praze 8 by měl být spuštěn začátkem října. Postupně by se měly k volnému carsharingu připojit i další městské části.

V ostatních lokalitách nabídne firma zatím carsharing vázaný, tedy s nutností vrátit auto do určitého místa. Vedle veřejného carsharingu, tedy zapůjčování vozů fyzickým osobám, chce firma nabízet i carsharing firemní.

Carsharing podporují i další firmy

Partnery projektu jsou kromě Škoda Auto i Česká spořitelna, Česká parkovací asociace a Skanska. Podle zástupců České spořitelny odpovídá tato služba jejímu projektu Chytré město. Česká parkovací asociace jej podporuje z důvodu, že podle jejích výzkumů auto přes 90 % svého provozu prostojí a zabírá veřejný prostor, přičemž carsharing dokáže údajně jedním autem nahradit až osm těchto stojících a nejezdících aut. Developer Skanska se stal partnerem projektu podle svých zástupců proto, že chce zlepšit mobilitu u svých developerských projektů. 

Podle Fellera chce Car4Way zpopularizovat službu komunikační a PR kampaní, o jejíž podobě a nasazení se zatím jedná.