Už příští pondělí proběhne soutěžní přehlídka mobilních aplikací AppParade. Vyhrajte Apple Watch.

Lukačovič nechce na Seznamu „cenzurovat“ weby

Ivo Lukačovič. Foto: Profimedia.cz

Zakladatel a jediný vlastník Seznamu Ivo Lukačovič. Foto: Profimedia.cz

Majitel největšího tuzemského webu Seznam.cz, který provozuje i vlastní zpravodajství Novinky.cz a Seznam Zprávy, Ivo Lukačovič zavrhl plán zpřísnit pravidla pro propagaci zpravodajských webů ve svém reklamním systému Sklik a přímo na svém portálu. „Dozvěděl jsem se, že nové obchodní podmínky mohou dopadnout i na weby, které mají ‚pouze‘ jiný politický názor. Tak jsem tu cenzuru zrušil,“ oznámil dnes Lukačovič na Twitteru (tweet „obsahující urážlivé a politické komentáře“, jak napsal, později smazal a svůj účet učinil soukromým, následně jej smazal, nakonec „jen“ promazal a nechal jen pár tweetů).

Vyjádření Ivo Lukačoviče na Twitteru. Už nejsou volně dostupná

Vyjádření Ivo Lukačoviče na Twitteru. Už nejsou volně dostupná

Obrat v postoji majitele i vedení Seznamu přišel ani ne týden poté, co mluvčí Seznamu Táňa Lálová potvrdila online deníku Aktuálně.cz, že největší český web bude v reklamním systému i přímo na svém webu eliminovat dezinformační, klamavé, konspirační i anonymní weby. To bylo v sobotu 5. srpna, ve středu 9. srpna už výkonný ředitel firmy Michal Feix tvrdil, že vedení Seznamu v čele s Lukačovičem o záměru nevědělo. A to přesto, že Lukačovič retweetoval reakci šéfa e-commerce týmu Seznamu Jiřího Chomáta na sdělení prezidentova mluvčího Jiřího Ovčáčka, že „cenzuru Seznamu nehodlá podporovat“ a plánu tedy věděl.

Jak chtěl Seznam filtrovat weby

Několik dnů visel na webu Seznamu soubor pravidel pro dezinformační weby. Citujeme doslova:

Pravidla pro zpravodajské weby

Zpravodajské weby nebo weby se zpravodajským obsahem, které působí na běžného uživatele jako zpravodajství, posuzujeme podle zvláštních pravidel. Ta vychází ze zpravodajské etiky a jsou konzultována s odbornou veřejností.

Pokud takový web splňuje některou z následujících podmínek, není na něm možné zobrazovat inzeráty Sklik (účastnit se programu Sklik Partner), nebude zařazen v dalších článcích českého internetu na domovské stránce Seznam.cz, v katalogu odkazů a v sekci Denní tisk na Novinky.cz.

  • obsah stránek nerespektuje zásady novinářské práce či zpravodajské etiky;
  • názory a komentáře na těchto stránkách jsou vydávány za zpravodajství;
  • obsah stránek je v rozporu s fakty, smyšlený, dezinformační či klamavý;
  • informace na těchto stránkách jsou uváděny v zavádějících kontextech či obsahují konspirace vydávané za zpravodajství;
  • obsah stránek bez právního důvodu dehonestuje osoby či další subjekty;
  • na stránkách není uveden jejich provozovatel;
  • autoři obsahu na těchto stránkách jsou smyšlení

Zdroj: web Seznam.cz, už nedostupné

„Představenstvo o záměru zpřísnit pravidla reklamy v oblasti zpravodajských webů nevědělo, a pokud by o ní ode mne vědělo, nepustilo by ji do realizace. Představenstvo a majitel společnosti si nepřeje, abychom se snažili určovat objektivnost a pravdivost zpravodajských webů, které jsou zařazeny do naší reklamní sítě. Proto jsme dnes z pravidel reklamy tato kritéria pro zpravodajské weby odebrali,“ uvedl ve středu výkonný ředitel Seznamu Feix. Seznam.cz blíž nevysvětlil, kde tedy plán vznikl a jak o něm mohlo představenstvo v čele s majitelem nevědět, když záměr potvrdila mluvčí a Lukačovič zvěst o něm sám šířil na síti.

„Prosím všechny followery, aby mne nezatahovali do svých politických bojů,“ napsal dnes na Twitter Lukačovič. „Nejsem veřejně činná osoba,“ prohlašuje majitel největšího tuzemského online média. „Nejsem veřejnou ani politickou osobou,“ zopakoval v dalším tweetu později.

Záměr Seznamu nepropagovat lživé weby uvítal třeba předseda vlády Bohuslav Sobotka (ČSSD). Seznam.cz přitom konkrétně nesdělil, které stránky by podle svých nových – nakonec nepřijatých – pravidel eliminoval. Nejvíc se ale v té souvislosti mluví o Parlamentních listech senátora Ivo Valenty, které podle webu Neovlivní.cz řadí mezi dezinformační weby české ministerstvo vnitra. Valentovy Parlamentní listy dnes inzerují viditelně i u jiných konkurenčních vydavatelů, než je Seznam.cz, například na webech skupiny Mafra, kterou před čtyřmi lety koupil šéf hnutí ANO a donedávna ministr financí Andrej Babiš.

Inzerce Parlamentních listů na webu Expres.cz vydavatelství Mafra

Inzerce Parlamentních listů na webu Expres.cz vydavatelství Mafra