Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

Mafra v nové čtečce prodala tisícovku předplatných novin

Vydavatelství plánuje zpřístupnit abonentům víc z archivu novin – nyní sahá do ledna 2012, přibýt má pět až šest předchozích let.

Šéfredaktor iDnes.cz Michal Hanák na mikrokonferenci Médiáře v kině Ponrepo. Foto: Martina Votrubová

O čtečce poprvé mluvil Michal Hanák z Mafry na pražské mikrokonferenci Médiáře letos v červnu. Foto: Martina Votrubová

Mladou frontu Dnes a Lidové noviny si v nové digitální čtečce předplatilo dohromady už přes tisíc lidí. „Máme 1.050 transakcí, z toho polovina jsou měsíční předplatné,“ přiblížil v rozhovoru s Médiářem čerstvý člen představenstva Mafry Michal Hanák, donedávna šéfredaktor iDnes.cz, který má ve vedení firmy na starosti právě digitální produkty. Elektronické verze deníků prodává Mafra přes nový nástroj oficiálně od 1. října, abonmá šlo pořídit už o několik dní dřív.

Koupě jednoho čísla vyjde na 16 Kč, měsíční předplatné se dává za 249 Kč. Tištěné noviny si lze předplatit za 379 Kč na měsíc, předplatitelé papírové verze mají elektronickou zadarmo. Ceny jsou shodné pro „červený“ i „modrý“ deník. Na první měsíc je přitom možné elektronické abonmá získat za 19 Kč.

„Zatím je brzo hodnotit, dal bych tomu aspoň měsíc. V onlinu to bývá tak, že na začátku je větší zájem, uvidíme, jak se to bude vyvíjet. Prozatím máme pozitivní reakci od uživatelů, chápou to, umějí čtečku použít, umějí nakoupit,“ konstatuje po týdnu ostrého provozu Hanák, který na vývoji čtečky spolupracoval.

Čtečka není zvláštní aplikací, funguje univerzálně v internetových prohlížečích a přizpůsobuje se velikosti displeje

Čtečka není zvláštní aplikací, funguje univerzálně v internetových prohlížečích a přizpůsobuje se velikosti displeje

Nová čtečka v internetovém prohlížeči umožňuje nakládat s obsahem pohodlněji, podobně jako s texty webového zpravodajství. „Samotná čtečka je digitální front-end, nadstavba, podstatná práce se odehrála pod tím. My jako významný producent obsahu jsme dosud neuměli obsah, který vyrábíme pro print, distribuovat digitálně. Vznikal v redakčním systému, který neměl adekvátní strukturu, články v něm nejsou – řekl bych – digitálně gramotné, neuměli jsme na článek odkázat nebo ho sdílet na sociálních sítích. Naše ambice je naučit se svůj obsah distribuovat digitálně, v 21. století je to naprostá nutnost,“ říká Michal Hanák.

Přes čtečku lze kromě aktuálních vydání Fronty a Lidovek nahlížet do jejich archivu, a to zpětně do 1. ledna 2012. Mafra ještě letos plánuje zpřístupnit starší vydání z několika předchozích let. „Bohužel tu nevznikala žádná databáze obsahu, který vycházel v tištěných titulech, “ konstatuje nad dosavadní praxí firmy Hanák.

„Využívání archivu je jedna z největších hodnot, kterou naši zákazníci zmiňovali, když jsme se jich ptali na digitální vydání novin. Sledujeme, jak ho naši uživatelé používají, jaký je o to zájem, určitě máme v plánu během podzimního balíčku vylepšení jít ještě o dalších pět šest let dál. Co dál, se rozhodneme až potom, co uvidíme, jak je archiv využíván,“ podotýká s tím, že rozvažovat se bude především s ohledem na ekonomiku věci – s každým rokem do minulosti totiž počet využití klesá.

Prodeje digitálních verzí deníků v ČR, srpen 2014

Zavedením nového nástroje si vydavatelství podle dřívějších prohlášení hodlá zajistit organický růst prodejů digitálních kopií svých deníků, a to zhruba o 3.000 kusů. Zatím je zvyšovalo skokově, předinstalováváním do přístrojů Lenovo. Vlivem toho je ve statistice prodejů znát náhlý nárůst elektronického předplatného MF Dnes i LN letos na jaře, přičemž se následně tři měsíce prakticky nemění. U MF Dnes to dělá zhruba 6.500 prodaných kopií měsíčně, u LN kolem 6.000. Celkově MF Dnes v srpnu prodávala 171.000 kusů, Lidové noviny 40.000.

Celý rozhovor s Michalem Hanákem přineseme příští týden