Majitelé Bison & Rose zažalují Mafru o 12 milionů

Miloš Růžička a další spolumajitelé PR agentury Bison & Rose hodlají u soudu napadnout text deníku Mladá fronta Dnes o koupi horského hotelu Kladenka.

Miloš Růžička na tiskové konferenci v sídle agentury Bison & Rose

Miloš Růžička – sedící v čele stolu – na tiskové konferenci v sídle agentury Bison & Rose ve středu 24. února 2016

Omlouváme se čtenářům i respondentům citovaným v textu za prodlevu při publikaci textu. Způsobila ji práce na několika souběžných projektech a hlavně špatný time management autora. Děkujeme za pochopení.

Nedlouho poté, co se PR agentura Bison & Rose rozhodla žalovat Andreje Babiše za jeho narážky, se schyluje k soudní při „Bizonů“ s Babišovým vydavatelství Mafra. V reakci na článek deníku Mladá fronta Dnes chtějí představitelé Bison & Rose podat žalobu na 12 milionů Kč. „Potenciálně půjde o čtyři žaloby, za všechny zúčastněné subjekty,“ řekl novinářům na setkání v sídle Bison & Rose v Praze na Letné ve středu 24. února spolumajitel agentury Miloš Růžička. O něm a také o dalších vlastnících firmy Jiřím Bisovi a jeho manželce Olze se v textu MF Dnes z pátku 19. února píše jako o „Sobotkových lidech“, kteří „podezřele levně“ koupili krkonošský hotel Kladenka z bývalého majetku Českomoravských dolů, respektive OKD.

Obojí Růžička rozporuje. Tvrdí, že ani jeden z Bisových se s premiérem Bohuslavem Sobotkou nikdy nesetkal ani s ním nemluvil. Sám Růžička v nedávném rozhovoru pro Deník potvrdil, že poslední dva roky dělá pro ministra vnitra Milana Chovance z ČSSD externího poradce za 20.000 Kč měsíčně. Zdůraznil, že tak činí jako fyzická osoba. Za Sobotkova muže se Růžička nepovažuje, nicméně „váží si toho, neodmítá to“ a občas s ním v kontaktu je. Hlavní rozpor nicméně Růžička vidí ve výpovědích oslovených realitních makléřů, které MF Dnes oslovila a které cituje.

Právě o slova makléřů zřejmě půjde v blížícím se soudním sporu především. Spolumajitel Bison & Rose totiž prý od makléřů slyšel něco jiného, když jim pár dnů po redaktorovi MF Dnes volal, totiž že jejich citace v MF Dnes nesohlasí, a disponuje nahrávkami zmíněných telefonátů. „Nevěděl jsem, co to je za lidi, takže jsem si je nahrál, tady jsem šel na hranu,“ přiznal, jak také řekl, „mírně neetické jednání“. Není přitom jisté, že makléři věděli, že jejich slova budou použita jako argumenty v celém sporu. „Řekl jsem, že se budu bránit mediálně, a když jsem se je pak snažil opakovaně kontaktovat, už mi nebrali telefon,“ popsal Růžička Médiáři. Nepochybuje nicméně, že slova makléřů budou gros sporu: „Právník, který nahrávky slyšel, je vidí jako zcela zásadní argument v té věci.“ Mafra si je jistá jako její protistrana. „Všechna naše tvrzení jsme schopni u soudu prokázat,“ zprostředkovalo krátce po Růžičkově tiskové konferenci slova šéfredaktora MF Dnes Jaroslava Plesla tiskové oddělení Mafry. Víc se vydavatelství nechtělo vyjadřovat, dokud nebude mít v rukou oficiální žalobu. 

Jak řečeno, půjde o 12 milionů Kč. Částka se vztahuje k informaci, že Bizoni koupili hotel za 13 milionů (Růžička na setkání s novináři ukázal posudek znalce, který stavbu a příslušenství ocenil na 12,5 milionu, a to před následnými rekonstrukcemi vnějšku i interiéru, „když jsme to koupili, vypadalo spodní patro jako patologie ze šedesátých let,“ řekl mimo jiné), a tvrzení deníku, že „podle realitních expertů oslovených MF Dnes měl však cenu minimálně dvojnásobnou“, respektive „25 až 30 milionů“. „Ptal jsem se právníka, na kolik si mám cenit újmu, ke které tu došlo. On řekl, že to je na mně. Já jsem se újmu rozhodl ocenit rozdílem 25 milionů a 13 milionů, takže já budu požadovat po Mladé frontě 12 milionů korun. Rád bych, pokud nějaké peníze vysoudím, podpořil neziskové aktivity, které budou mapovat zneužívání médií oligarchy v politice,“ uvedl Miloš Růžička.

Ten také vidí celý případ jako „systematické selhání managementu Mladé fronty Dnes“. Proč? Růžička tvrdí, že už začátkem února byl v kontaktu „nejmenovaným manažerem“ deníku, který „po pražských kavárnách“ šířil informace, že „koupě boudy Kladenka měla být jakousi ‚vratkou politikům za privatizaci OKD'“. Píárista zmiňovanému napsal na mobil, že to není pravda: „Esemesku dostal, neodpověděl mi, tím jsem tu věc považoval za vyřešenou.“ MF Dnes se ale případem zabývala dál, což Růžička zjistil z emailu s otázkami od redaktora Marka Přibila, který inkriminovaný článek psal. Své výtky Růžička formuloval v odpovědi na tento email, a ten navíc přeposlal šéfredaktoru Pleslovi, dále řediteli strategie Mafry Františku Nachtigallovi, šéfovi vydavatelství Štěpánu Košíkovi či právníkovi firmy Vladanu Rámišovi: „Od té doby to považuju za problém celého vydavatelství.“

Růžička už v pátek 19. února, v den, kdy článek vyšel, prohlásil, že „v MF Dnes je zneužívána novinářská práce k potírání politické konkurence majitele listu“ Babiše. Důkazy, které přitom avizoval, že přednese, spočívají podle něj především v tvrzení makléřů, kteří „postup redaktora MF Dnes označili za manipulaci“, jímž prý „byli do výroku o ceně tlačeni“. „To je hlavní důkaz, spolu s tím mailem na vedení. To je to, co mám v současné době k dispozici,“ řekl Růžička tázán na setkání s novináři. „Titulek i článek jsou postaveny na tvrzení ‚Sobotkovi lidé koupili podezřele levně hotel‘. Jsou tam tam citováni dva realitní experti, kteří mi ten den [kdy text vyšel – pozn. red.] zcela šokovaně řekli, že nic takového nevědí, a já deset dní předtím na to upozorním prakticky celé vedení Mafry, a stejně to vyjde? Nedokážu si představit jiný důkaz, který bych měl jako člověk z externích kruhů předložit.“

O co vlastně jde?

„Kdybychom byli v jiné situaci – kdyby to nebyla Mladá fronta, nebyla to titulní strana, nešlo o Sobotku a nešlo o Babiše, tak bychom se tu asi nescházeli a já bych si to řešil tichou dohodou s právníkem. Ale toto mě přijde natolik zásadní, natolik bezprecedentní, že si myslím, že to jsou jasné důkazy, jak funguje Mladá fronta Dnes,“ řekl také Miloš Růžička v expozé před novináři. Soudní pře, které jeho firma, jeho společníci či on sám hodlá vést vůči Babišovi, nepovažuje za svobodné rozhodnutí: „Když se podíváte, jak se pan Babiš opakovaně vyjadřuje na moji adresu a na adresu Bison & Rose, my jsme prakticky byli natlačeni do situace, kdy jsme museli nějak reagovat. To nebyla věc, o které jsme se rozhodli, to byla věc, kterou jsme museli udělat,“ prohlásil spolumajitel Bison & Rose. Čeká přitom od Babiše či jeho okolí „různé formy odvety“.

Miloš Růžička poskytuje po tiskové konferenci rozhovor České televizi

Miloš Růžička poskytuje po tiskové konferenci rozhovor České televizi

Na otázku Médiáře, v čem spatřuje hlavní motiv celého Babišova konání vůči agentuře, Miloš Růžička odpověděl: „Když se podíváte na reakci pana Babiše pro deník Neovlivní, je až hrozivě stejná, jako je komentář pana Přibila v sobotní Mladé frontě. Tam minimálně spatřuji stejnou linku. Když si kladu otázku, čím mám tu čest, že se těším takové přízni pana Babiše, vidím v tom minimálně tři důvody. První důvod asi je, že pan Babiš nemá rád, když se mu říká ne, a já jsem mu ne řekl opakovaně. Druhý důvod je marketing. Hnutí ANO je klasická protestní strana, která tím, že se dostala do vlády, ztrácí dynamiku a zoufale hledá témata. Dneska se v elektorátu pere s jedinou silnou konkurencí, a to je sociální demokracie. A jestliže Babiše a hnutí ANO vyneslo kritizování starých stran, já vidím jako marketingový záměr ukázat na partnera v koaliční vládě, na sociální demokracii, že oni jsou ta stará strana, že tam mají kmotry. Ale protože kmotrů je tam pomálu, tak se hodí útočit přímo na Sobotku a na jeho domnělé i faktické okolí. A ukázat na tom, že jsme ta jiná strana. A třetí důvod je klasické ‚zloděj křičí chyťte zloděje‘. Aby Andrej Babiš, který sám přiznává obrovský střet zájmů a který se státem obchoduje na denní bázi, čerpá více dotací než platí na daních – očištěno od zdravotního a sociálního pojištění -, od sebe odpoutal pozornost, poukazuje na ostatní. Ale to ukazuje slon na mravenečka.“