Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

Mark BBDO a Proximity se propojí a zvažují, zda propouštět

Agentury chtějí šetřit mimo jiné sdílením nekreativních úkonů.

Sídlo Mark BBDO na pražském Vyšehradě. Foto: Sandra Kisić

Proslulé sídlo Mark BBDO na pražském Vyšehradě. Od loňska podnik sídlí v Karlíně. Foto: Sandra Kisić

Reklamní agentury Mark BBDO a Proximity Prague, obě spadající do nadnárodní komunikační skupiny Omnicom, oznámily, že vytvořily „strategickou alianci“. „Hledáme způsoby, jak společně pracovat efektivněji,“ řekl Médiáři Kristián Hloušek z Proximity.

Obě značky mají existovat dál jako dvě samostatné firmy, obě mají mít svůj vlastní kreativní tým. Co budou sdílet, jsou administrativní, provozní a další nekreativní části. „Efektivnější spolupráce“ a sdílení části provozu logicky může vyústit v to, že agentury část svých lidí propustí.

Mark BBDO vnímaná dosud hlavně jako odborník na nadlinkovou (ATL) komunikaci i Proximity zaměřená na podlinku (BTL) chtějí podle Hlouška zajišťovat univerzálnější nabídku – klientům tak mají obě nabízet kompletní servis a příslušné části pak jedna druhé dodávat. Mark BBDO od podzimu vede Milena Mešanovič, šéfem Proximity je Petr Šec.

Mark BBDO zůstává výdělečnou firmou, byť výkonnostně klesá. Podle posledních zveřejněných výsledků za rok 2012 skončil v zisku 7 milionů Kč, rok předtím to bylo 11 milionů. Tržby se snížily na 140 milionů Kč ze 163 milionů rok předtím. Mezi léty 2011 a 2012 přitom podle výroční zprávy narostl počet zaměstnanců z 34 na 39. Podnik si však zároveň všímal celosvětové „nelehké ekonomické situace“, proto se už předloni snažil snižovat náklady. To pokračovalo loni v létě tím, že se kvůli šetření agentura přestěhovala ze svého proslulého sídla na Vyšehradě do pražského Karlína, kde sídlí také Proximity. Mark BBDO se zároveň koncem roku 2012 muselo potýkat s odchodem svého dlouholetého šéfa Petra Topinky.

Proximity předloni spadly tržby na 88 milionů Kč, ze 108 milionů rok předtím, zisk před zdaněním poklesl z 6 na 5 milionů, zaměstanců mírně ubylo z 22 na 20.

Americký Omnicom přistoupil ke spojování svých tuzemských agentur tři čtvrtě roku poté, co ohlásil celosvětovou fúzi s dalším komunikačním gigantem, francouzskou skupinou Publicis.