Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

Mediální developer Petr Čtvrtníček ovládá českou reklamu

Výstižněji než „mediální developer“ se Čtvrtníčkova činnost v posledních letech popsat nedá.

Ne na traktůrku, ale přímo na parním válci přijíždí Petr Čtvrtníček, aby nám ukázal, jak je mu to všechno jedno a že je daleko jednodušší točit „hezkou českou“ – tedy nablblou – reklamu, než parodie na právě takové reklamy, jako kdysi v České sodě. Škoda.

Označení „mediální developer“ jsem si vypůjčil od neznámého autora, ale výstižněji se činnost Petra Čtvrtníčka v posledních pár letech ani popsat nedá. Od dob, kdy lezl po čtyřech a štěkal v reklamách na Vodafone, se objevuje dost často i před kamerou. Před tím a v podstatě dodnes stojí hlavně za ní. A je toho neuvěřitelná spousta, co natočil.

Každý režisér má své periody, kdy je takzvaně in a točí v podstatě všechno – pak se může stát, že hravě obsadí svými výtvory téměř celý reklamní blok (kromě toho, že poznáte, jaká mediálka zrovna nakupovala pro jaké agentury). Takto měli kdysi své bloky Filip Renč, Jan Svěrák, Igor Chaun, Milan Šteindler, velmi dlouho také Michal Baumbruck. O něm se tradovala velmi pravdivá historka, jak měl v barrandovských ateliérech v Hostivaři roztočeno hned několik reklam najednou a během natáčení přebíhal mezi ateliéry.

Dnes je konkurence větší a jde o mix zahraničních i domácích režisérů, kde občas někdo, jako třeba Jakub Kohák, točí o něco víc než ostatní. Kdo ovšem připomíná staré časy, je právě Petr Čtvrtníček. Brejky jsou teď jeho. Buď reklamu točil, anebo v ní pro jistotu i účinkuje. A s ním členové rodiny a kamarádi. A to je dobře. Moc dobře pro něj a kamarády. Zda je to dobře i pro diváky této hezké české lidové reklamy, se ještě uvidí.

Není na tom vůbec nic špatného. Je to jen zajímavý fenomén, o kterém jsem si myslel, že už dávno vymizel. Vysvětlení je jednoduché a stále stejné: každý klient se rád pochlubí, ať už doma nebo známým, že „točí se Čtvrtníčkem“ nebo že s ním dokonce chodí i na večeře (po každém natáčení je tzv. dotočná). To si jistě dobře zažila každá z filmových celebrit – Filip Renč, Jan Hřebejk nebo Milan Šteindler.

Posledním developerským projektem P. Č. bylo oznámení o konci kariéry. Že by realistická úvaha a tedy logická snaha navýšit kapitál před očekávaným ústupem ze slávy?

Kdo Petra Čtvrtníčka vystřídá?

Reklamy prý začal točit Vojta Kotek. Na nějaké ukvapené soudy je asi ještě brzo. Jestli se vydá cestou Ivana Zachariáše nebo Petra Čtvrtníčka, je zatím ve hvězdách. Viděl jsem jen jedno internetové video, které nebylo vůbec špatné.

Teď něco točil s Jaromírem Jágrem. To bude větší režisérský oříšek. Točit se zvířaty, dětmi a sportovci je to nejtěžší. Ale teď mne napadá, že o nich jsou vlastně skoro všechny reklamy. No nic. Reklamní režisér to prostě nemá jednoduché.

Mediálním developerem číslo 2 je dnes bezpochyby Jakub Kohák. Nemá za sebou minulost jako P. Č., takže nenabízí žádné zajímavé srovnání. Kohák si nikdy z reklamy neutahoval a od začátku ji bere poctivě a poctivě buduje kariéru i v showbyznysu. Stane se nástupcem současného krále české lidové reklamy právě on?

*

Příště se podíváme, jak si v boomu hvězdných obsazení v českých reklamách přihřál polívčičku T-Mobile. Prý už bude on air.