Mezi oborovými médii zaměřenými na marketing je Médiář.cz spontánně nejznámější značkou webu. Dotazovaní v červencovém průzkumu PR Klub si jej vybaví nejčastěji hned po tištěném týdeníku Marketing & Media a měsíčníku Strategie. Ve spontánní znalosti tak Médiář.cz podle průzkumu předčí konkurenční MaM.cz či Mediaguru.cz, stejně jako v návštěvnosti.
Nezávislé sdružení odborníků a příznivců oboru public relations PR Klub průzkum zrealizovalo během července 2012 mezi marketéry a PR specialisty zaměřený na využívání oborových (marketingově zaměřených) médií na českém trhu. Průzkumu se zúčastnilo celkem 116 respondentů.
„Podle výsledků průzkumu na marketéry a PR specialisty má největší vliv titul Marketing & Media a poté zejména oborové internetové portály jako Médiář, MediaGuru a internetové verze tištěných titulů. Důvodem je bezesporu jejich periodicita a aktuálnost, neboť asi 80 % respondentů sleduje marketingová média minimálně jedenkrát týdně, z toho 50 % více než dvakrát týdně,“ uvedl PR Klub.
PODROBNÉ VÝSLEDKY PRŮZKUMU „PR A MARKETÉŘI VERSUS OBOROVÁ MÉDIA“
Část 1. – Znalost a užívání marketingových médií
Prvním ze zkoumaných faktorů byla periodicita sledování oborových – marketingových médií cílovou skupinou. Z výsledků uvedených respondenty vyplývá, že celých 50 % uživatelů monitoruje marketingová média více než jednou týdně (resp. každý den či 2-4 x týdně). Dalších 31 % sleduje média cca 1x týdně.
Poměrně zajímavé výsledky přineslo zkoumání spontánní a navozené znalosti jednotlivých marketingových médií.
V případě spontánní znalosti měli respondenti možnost uvést první 3 marketingově zaměřená periodika, na která si vzpomenou. Na první pozici spontánní znalosti s přehledem vede časopis Marketing & Media, který uvedlo 65 % dotazovaných. Další výsledky byly mnohem méně jednoznačné. Druhé médium uváděné jako první v pořadí je časopis Strategie, avšak uvedlo ho pouze 10 % a následoval internetový portál Médiář.cz s 8 %. Na druhé pozici uváděné spontánní znalosti byl v první řadě uváděn časopis Strategie (35 % respondentů), dále Marketing & Media (21,5 %) a opět Médiář.cz (10%). Na třetí pozici spontánní znalosti v prvé řadě respondenti uvedli Médiář.cz (15 %), Strategie (13 %) a MediaGuru.cz (9,5 %).
Navozená znalost marketingových médií byla zjišťována pomocí předem připraveného výběru a respondenti tak měli možnost označit média (bez ohledu na formu – tisk, internet, rozhlas), která obecně znají, respektive se s nimi alespoň jednou seznámili.
Této kategorii opět kraluje Marketing & Media (108 ze 116 respondentů, tzn. 93 %) následován webovou verzí MaM.cz (103 ze 116 respondentů, tzn. 89 %). Následují tituly Strategie, MediaGuru.cz, Médiář.cz, Strategie.cz a další (viz. následující graf).
V další části průzkumu PR Klub zkoumal, která z uvedených médií respondenti v běžné praxi skutečně pravidelně sledují a to minimálně 1x měsíčně. I v této části si vedoucí postavení zachovává titul Marketing & Media a následují ho v nepatrně menší míře internetové portály MaM.cz, Médiář.cz. Kompletní přehled níže.
Ve volné otázce, zda respondentům v tématech a nabídce marketingových titulů dosud chybí, padly mimo jiné následující zmínky:
- Témata CSR, Event PR, sociální média a digitální komunikace.
- Více informací k marketingu služeb, konkrétně k oblasti advokacie.
- Chybí mi hloubka informací, komplexní články o trendech v oblasti komunikační strategie a měření, a case studies o úspěších a neúspěších komunikačních projektů, včetně lessons learnt.
- PR stylem PR Weeku.
- Kritika médií.
- Nové trendy a technologie v marketingu, využití nových technologií, mezinárodní přesah (co se děje na trhu marketingu v zahraničí).
- Pravidelné odborné hodnocení aktuálních PR kampaní. Typy hodnocení PR aktivit.
- Téma zaměřené na obor PR a novináři uchopené z pohledu analýz, komentářů a rozhovorů a nikoli jen z hlediska zpravodajství.
- Problematika „velikosti“ trhu ČR.
- Více prostoru pro PR s cílem vyvolat diskusi mezi zadavateli a PR odborníky (agenturami nebo in house) na téma očekávání, měřitelnosti apod.
- Více event a guerilla marketingu.
Okrajově se PR Klub zajímal také o frekvenci komunikace respondentů s těmito marketingovými tituly a to formou zasílání tiskových zpráv. Z vyplněných dotazníků vyplývá, že 57 % respondentů oborovým médiím zasílá tiskové informace. Z toho přibližně 18 % dotazovaných zasílá nejen tiskové informace vlastní, ale také cizí (tzn. klientů), jedná se tudíž o agenturní pracovníky a PR specialisty na volné noze. Dalších 32% zasílá pouze informace vlastní společnosti a 20 % dotazovaných zasílá pouze tiskové informace cizí (tzn. klientské).
Pokud jde o frekvenci distribuce tiskových informací, uvádí četnost zasílání zpráv častěji než 2 x měsíčně asi 16 % respondentů, z toho 7% až 1-3 x týdně. Nejpočetnější skupina uvádí četnost distribuce 1-5 x ročně a to plných 34 %.
Část 2. – Struktura respondentů
V oblasti profilu či struktury respondentů zajímalo PR Klub nejen, zda dotazovaní v oboru skutečně pracují a tudíž jsou primární skupinou uživatelů daných marketingově zaměřených médií, ale také na v jaké formě v oboru působí a jak dlouho.
Skupina respondentů byla poměrně vyrovnaná. Nejpočetněji byla zastoupena skupina zástupců agentur (zaměstnanec, vedoucí pracovník) a to 33 %, dalších 26 % pracuje in house (marketing nebo PR v konkrétní společnosti či organizaci), 24 % tzv. na volné noze (konzultant / živnostník) a zbývající svou formu působnosti v oboru neuvedli (17 %).
Také po stránce zkušeností a tudíž délky praxe v oboru public relations šlo o vyrovnané složení respondentů, jak ukazuje následující graf.