Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

Experti: Metropoli nejvíc hyzdí velkoformátová reklama Mattoni na Praze 1

Anticenu s výzvou k odstranění nelegální reklamní plochy předají pořadatelé starostovi Prahy 1.

Reklama Mattoni na Praze 1

Reklama Mattoni na Praze 1

Velkoformátový panel s reklamou na minerální vodu Mattoni a Prague Biennale 5 překrývající secesní dům na Jungmannově náměstí byl vyhlášen jako nejzávažnější zásah do estetické a vizuální logiky města, hlasováním odborníků na diskusním panelu Vizuvir 2011 aneb Co s vizuálním smogem.

Anticenu spolu s výzvou k odstranění nelegální reklamní plochy předají zástupci pořádajícícho občanského sdružení Za lepší život v Praze starostovi Prahy 1.

Ve středu 15. června ve smíchovském Hubu vybrali vítěze přední čeští odborníci na architekturu, památky, reklamu a grafický design. Pozvání přijal také vedoucí odboru reklamy a vývěsek magistrátu města Říma. Vybíralo se ze čtrnácti nominovaných problematických míst v Praze, mezi kterými byla instalace velkoformátové reklamy Škoda na fasádě Muzea hlavního města Prahy, lešení s reklamou Veolia na mostě Legií nebo velkoplošná obrazovka na Těšnově. Pozvaní pražští radní a starostové městských částí se k diskusi nepřipojili.

Diskusi vedenou Jakubem Železným zahájili ředitel Národního památkového ústavu Michael Zachař, grafičtí designéři Filip Blažek a Štěpán Holič, které doplnil bývalý ředitel Rádia 1 Saša Michailidis a šéfredaktor časopisu Marketing & Media Daniel Köppl.

Francesco Paciello z římského magistrátu představil detailní koncepci regulace reklamy, vývěsek a nápisů, kterou se řídí všechny reklamní plochy na území města Říma: „Už není možné umístit v historickém centru reklamní plochy větší než metr krát metr. Jasnými pravidly regulace jsme v Římě dosáhli snížení výskytu nelegální reklamy ze 70 na 3 procenta.”

Michael Zachař z NPÚ k tomu dodává: „Problematická je součinnost magistrátu a památkové péče. Například obrazovka na Těšnově. Námi nepovolena, magistrátem povolena s formulací ‚Lze vyjímečně akceptovat‘.”

Co může být příčinou neúcty k veřejnému prostoru hlavního města naznačil odborník na reklamu a marketing Daniel Köppl: „Zakopaný pes je na magistrátu města Prahy. Když potřebují politické strany venkovní reklamu, tak se s firmami dohodnou. Neoficiální trik je ten, že jedna politická strana povolí určitý počet ploch výměnou za to, že v době voleb budou tyto plochy zadarmo.”

Impulsem ke vzniku anticeny Vizuvir je rozpínající se venkovní reklama a ve vyspělém světě běžná regulace vnější podoby obchodů, vývěsek, velikosti a barvy nápisů, jež zatím Praze chybí. Důsledkem jsou ulice zamořené vizuálním smogem, počínaje nelegálním plakátovým výlepem a konče velkoformátovými světelnými megaboardy v okolí kritických dopravních uzlů.

Seznam nominovaných

Praha 1

  • Mattoni Jungmannovo náměstí
  • KFC Kaprova
  • Veolia Most Legií
  • Crystal a souvenirs Na Příkopě
  • Casino Kartáč Na Příkopě
  • H&M Na Příkopě
  • Casino Admiral Národní třída
  • Hyundai Wilsonova
  • U Bulánků Na Poříčí

Praha 3

  • Výlohy Husitská

Praha 8

  • Škoda Auto Na Poříčí
  • Media channel Na Poříčí

Praha 9

  • Křižovatka Kbelská/Poděbradská/Průmyslová

Praha 10

  • Barvy Adex U Plynárny