Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

Mezi Cannes a Vary: Hon na lvy pokračuje

Ti, co neuspěli v Cannes s reklamou, mohou uspět v Karlových Varech se svým filmem.

Skončila reklamní olympiáda, soutěž těch nejlepších reklam, kde se dnes hodnotí úplně všechno – od nejefektivnější, přes všechna média, PR, mladé naděje až po ty nejlepší úmysly v neziskové reklamě. Jinou takovou soutěž na světě nenajdete. A tak není divu, že uspět v Cannes je pro agentury totéž, co pro sportovní svazy přivézt medaile z opravdové olympiády.

Letos si agentury odváží – dle mého hrubého odhadu – okolo 750 lvů (!), které byly uděleny ve všech kategoriích. Mít tak alespoň jednoho z nich…

S tímto snem české agentury utratily v součtu více než půl miliónu korun jen za přihlášky. K tomu si přičtěte výrobu přihlášek, cestovní náklady atd. a vyjdou vám čísla, ze kterých se – právem – agenturním cifršpiónům asi pěkně motá hlava.

Výsledek? Nula. Nepočítám mladé lvice v kategorii médií, které přivezly zlato – ovšem ty se obešly bez velkých vstupních nákladů. Prostě vyhrály juniorku a třeba o nich ještě někdy uslyšíme. V kategorii dospělých už to bude asi těžší… Nicméně velká gratulace!

Trochu mi zatrnulo, protože jsem kdysi předpovídal nulové naděje českým lvicím, ale bylo to v kategorii Print, kde se mé předpoklady bohužel naplnily. Vypadal bych jako úplný hovado, ale to k tipování patří. Netroufnu si dokonce ani teď uhodnout, s čím vlastně naše lvice vyhrály, i když jsem si ten slajd z prezentace pečlivě prohlédl.

Vypadá úplně stejně jako ty, které jsem již mnohokrát viděl na prezentacích a které mi nic neříkaly. Nikdy jsem totiž mediálkám nevěřil, že jsou kreativní a že to, co promítají na zeď, nedopadne zase stejně jako vždy – „nakoupili jsme tyhle média a vy nám tam teď do nich dejte tu vaší kreativu… podklady pro první sponzorák potřebujem již příští týden“ !?!?!?!? Asi tak nějak. Ale pokud se situace opravdu mění – máme dvakrát vyhráno! A českým médiím svítá na lepší časy.

Přikládám odkazy na pár věcí, které vyhrály a které jsou něčím zajímavé – kromě Grand Prix, to je prostě vrchol reklamního řemesla a kreativity, který se sešel s vrcholem fotbalové sezóny.

Google je zajímavý v tom, že asi přišel na to, jak komunikovat své nástroje a služby zábavnou formou. Jen si nejsem jistý, jestli tímto způsobem opět neoslovuje ty, kteří zas tak moc poradit nepotřebují… Ale některá videa jsou docela zajímavá (zlato je možná trochu moc, ale budiž).

Jsem rád, že dostalo i na mého favorita.

Také jsem rád, že kampaň „Nemyslíš – zaplatíš“ se dá dělat i s vkusem, s myšlenkou a bez kečupu a laciné symboliky.

A zbytek si probrouzdejte sami. Máte na to času dost, pokud již nekujete horké želízko pro příští ročník, který, ač se to nezdá, je za dveřmi. Přihlášky se uzavírají už v březnu. Tak šup šup!

Za týden budou Vary. Ti, co neuspěli v Cannes s reklamou, mohou uspět ve Varech se svým filmem – to je samozřejmě výzva jen pro režiséry a herce. I ti to ale nebudou mít jednoduché. Vary – to je dnes pojem a vyhrát tam také není tak snadné. Být pojem znamená v marketingové terminologii mít zdravou a silnou značku. A tu Vary mají. Díky dlouhodobé poctivé práci celého týmu (myslím, že na to nemají ani žádnou reklamní agenturu). Už se těším na novou znělku Ivana Zachariáše. Mimochodem, kdyby někdo přihlásil jednu z nich do Cannes – třeba tu s Malkovichem -, asi by měla velké šance. Už vidím titulek v Médiáři: Filmový festival vyhrál reklamní festival!

Tak zpátky do práce, to by bylo, abychom jednoho z těch 750 lvů nakonec neuštvali.