Odstartoval lifestylový web Ženy.cz, se sloganem Hýbeme světem, kromě vlastních materiálů bude přinášet obsah časopisů Moje psychologie, Dieta, OK! Magazine a F.O.O.D. téhož vydavatele CN Invest. „Nechceme kopírovat stávající weby pro ženy. Vidím velký potenciál v tom, přinášet více obsahu z reálného života,“ uvádí šéfka projektu Dita Křížová, jež do března dělala v digitálním týmu Českého rozhlasu. Projekt chce za rok získat půl milionu reálných uživatelů měsíčně.

Mladá fronta uvádí Esenci, magazín pro Číňany

Čtvrtletník má elitám i turistům z Číny představit Česko, vychází v nákladu 15.000 výtisků.

Titulní strana Esence

Titulní strana první Esence

Vydavatelství Mladá fronta Františka Savova začala vydávat avizovaný čínsky psaný čtvrtletník s názvem Esence – Pražský magazín. Vychází jako speciální projekt ekonomického týdeníku Euro. Šéfredaktorem titulu je Jan Müller, který dřív v Mladé frontě šéfoval měsíčníku Zen, Formen nebo Strategie či předtím v Lidových novinách magazínům Pátek a Esprit. Art directorkou časopisu je Ivy E. Morwen, jež dělala i novou podobu časopisu Moje psychologie téhož vydavatelství. Fotografie dodávají Lucie Robinson či Bára Prášilová.

Logo čtvrtletníku Euro Esence – Pražský magazín (Ťin)

Logo čtvrtletníku Euro Esence – Pražský magazín (Ťin)

Časopis Esence je další svého druhu, který reaguje na značný růst počtu čínských turistů v Praze a na zvýšení zájmu čínského byznysu o Česko. Už loni s čínskou mutací přišel magazín Pařížská street. Esence tiskne 15.000 kusů a distribuuje různými cestami. Na pražském letišti má billboardy, obrazovky, síť stojanů i hostesku, co časopis rozdává u východu. Propagaci si zajistila i přímo v Číně, v tamním ekonomickém deníku Economic Daily i v kulturních institucích, chystá se adresná distribuce na vybrané přední podnikatele.

V novém titulu má dvě třetiny obsahu tvořit lifestyle, třetinu byznys. „Obojí je na zvláštním papíře. Jsou to vlastně dva časopisy v jednom. Esence ostatně vznikla jako speciální projekt ekonomického týdeníku Euro. Je tedy jak pro klasického turistu, tak pro čínské ekonomické elity. Čínští turisté jsou mimochodem dlouhodobě v čele žebříčku cizinců, kteří u nás v průměru za den utratí nejvíc peněz,“ podotýká šéfredaktor Müller. Dodává, že obsah si všímá domácích značek jako Tonak, Tatra, Ton či Festka: „Takže je to takový hrdý, skoro bych řekl až vlastenecký časopis.“

Politika? „My se Číny nebojíme. Strach je vždy špatný rádce. My v redakci zastáváme názor, že lepší než nedůvěra je Čínu poznávat a nechat Čínu poznat nás. A díky Esenci vidí Číňané to lepší z naší země,“ argumentuje Jan Müller. „Uvědomuju si, že vydávat časopis pro Číňany zní mnoha lidem jako velezrada. Přece Čínan rovná se komunista! Takový postoj ale znemožňuje jakoukoli debatu. Existuje třeba web Synopsis.cz, kde renomovaní sinologové kritizují politiku prezidenta Zemana. Jsou tam velice zajímavé články a je dobré o těch informacích vědět. Ale takové to siláctví, že je potřeba bojovat s Čínany, protože tam vládne komunistická strana a porušují se lidská práva, je trochu pokrytecké. Kdo chce bojkotovat Čínu, neměl by přece ani kupovat žádné výrobky Made in China. Ale bez těch dnes už ani neumíme žít. Chci říct, že Čína je prostě tady je a není špatné, když se k tomu faktu někdo postaví neutrálně. My jim nelezeme někam jako spousta politiků a podnikatelů, ale taky neříkáme, že žerou děti.“

Čínština se svým přepisem znamená komplikovanější výrobu než tuzemské časopisy. „Máme čtyři lidi, kteří pracují na překladu, dva Čechy a dva Číňany. Jsou špička v oboru, ale stejně se nevyhnete tomu, že vám to někdo bude kritizovat, že to není přeložené dokonale, protože čínština umožňuje širokou škálu výkladů,“ uvědomuje si šéfredaktor Esence. „Na druhou stranu, typograficky pracovat s čínštinou je paráda. Znaky jsou mnohem zajímavější než čeština. Ostatně některé módní značky, třeba Superdry, používají schválně čínské nebo japonské znaky, protože to vypadá cool, přitom konkrétně Superdry je evropská značka.“

Další plány Mladé fronty směrem k Číně zahrnují přípravu webu v čínštíně a v češtině. „Bude psát o byznysovém a kulturním dění v Česku a střední Evropě. V Číně je po takovém serveru poptávka. Investice v téhle oblasti se bohatě vrátí,“ věří Jan Müller. „Příštích několik desítek let budou Čínani pravděpodobně stále sílit. Mají prostě nejvíc peněz.“