Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

Módní časopisy vs. PR: „parazit požírá svého nositele“

Tvůrci magazínů musejí dnes umět šířit svůj obsah v nejrůznější formě nejrůznějšími kanály, aby uspěli, shodly se autorky časopisů i blogů na pražském setkání Fashion Tech, v rámci letošního Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku.

Ženy diskutovaly o módě a médiích dnes v pražské Wayře

Ženy diskutovaly o módě a médiích dnes v pražské Wayře

Tiskové tituly zaměřené na módu v poslední době sžírá spirála snižujících se rozpočtů na inzerci. Peníze se místo inzerce přesouvají do PR, které pracuje s řádově nižšími rozpočty, přičemž klienti od něj očekávají podobný efekt jako od inzerce. V časopisech to pak vede k tomu, že úroveň propagace je méně kvalitní a někdy to znamená i kontaminaci obsahu. Na konferenci Fashion Tech v pražské Wayře to řekla Mirka Zlatníková, zakladatelka Marianne, nyní ředitelka redakcí časopisového vydavatelství Astrosat Media. „Parazit požírá svého nostitele,“ uzavřela. 

Že reklama prostupuje obsah, potvrdila Barbora Pilná z internetového obchodu s módou Zoot. Jako šéfka internetového magazínu Zoot Mag říká, že značka připravuje i pro novináře obsah, který pak mohou použít a který by jejich čtenáře mohl zajímat.

„Všichni chtějí obsah na míru,“ potvrdila Adéla Kudrnová, šéfka nového online magazínu o designu a stylu Soffa, který nedávno na papíře začal vycházet v angličtině. Říká také, že redakce se dnes často podílí na vytváření propagačního obsahu, respektive kampaních inzerentů. „My jsme to schopni pro klienta vymyslet, fungujeme jako reklamní agentura a je to ideální,“ uvedla. 

Podle Zlatníkové, která dlouho vytvářela lesklé tištěné časopisy a pak šla s kolegyní budovat Kondici i s online verzí včetně třeba kurzů jógy, rozhodně papírové tituly nezachrání přechod na internet. „Redaktorům, kteří říkají, jak chtějí budovat online, říkám ‚běž a buduj, ale nečekej, že tě budu živit. Inzerenti tě neuživí, jen ti možná pošlou boty, šaty, všechno, abys je vyzkoušel, dneska ani možná to ne,‘“ shrnuje svou zkušenost. 

Tisk vs. online

„Mnohem úspěšnější jsou bloggeři a online média, kteří jako takoví začali, mluví odpovídajícím jazykem, jejich čtenář je odlišný,“ je Zlatníková skeptická v tom, že by tradiční časopisoví vydavatelé uměli přejít na internet. Zmínila přitom zkušenosti bývalé české pobočky finského vydavatelství Sanoma, jejíž tituly Astrosat Media nedávno převzala. Sanoma podle Zlatníkové nasunula do onlinu spoustu peněz a bez viditelného efektu. 

Na druhou stranu, úspěch na internetu nezaručuje adekvátní výsledek v tisku. Veronika Franková z blogu Czech Chicks připomíná, že print se nemůže opřít o přímou komunikaci se zájemci, s komunitou, která téma dlouhodobě sleduje čím dál víc přes sociální sítě. „Zásadní je komunikace se čtenáři. Nejsilnější médium je pro nás v tomto ohledu momentálně Instagram,“ přiblížila Franková. Opakovaně dnes mladé bloggerky a autorky médií zaměřených na módu mluvily také o svých plánech točit víc klipů pro videoserver YouTube – jednak proto, že lidé podle nich přestávají číst a spíše poslouchají, jednak proto, že jde o adekvátní formu pro nejvyhledávanější obsah, jímž jsou pro módní média tzv. tutoriály, konkrétně třeba návody na líčení.

Jako zásadní potvrzuje vazbu se čtenáři i šéfredaktorka Soffa Adéla Kudrnová. Zároveň ale z vlastní zkušenosti dokládá, že publikum dnes očekává online servis, ale často zároveň i offline formu. „Musíme mít všechny kanály. Doba je tak rychlá a uspěchaná, čtenáři se překrývají, částečně jsou to extra skupiny, jedna chce print, druhá online. Musíme to mít zároveň a každé skupině dávat do každého kanálu jiný obsah. Závislost obsahu na sociálních médiích je na internetu nenahraditelná, to do papíru nikdy nedostanu. Naopak existují čtenáři nároční na obsah, kteří chtějí mít časopis jako sběratelský kousek. Nevyhodí ho, ostatně i cena našeho titulu je vyšší, chtějí do něj investovat, projít si ho u kávy a pak si ho uložit.“

Optimální cestou je tak vytvářet obsah a pak ho servírovat různým skupinám různými kanály v různé formě. „Média by měla vytvářet prostor pro dialog, o to se snažíme i my ve svět módy,“ shrnula Barbora Pilná ze Zootu.

Jan Dmitrijev, který momentálně pracuje na mobilní aplikaci Storsy, popsal vývoj časopisů – a zdaleka ne pouze zaměřených na módu – osou print > online > social > multisocial. Tištěné používaly jako médium (komunikační prostředí) papír, online média pak web, mobil, tablet, sociálním šířením bylo zprvu míněno využívání Facebooku a Twitteru, zatímco multisocial už v sobě zahrnuje také zmíněné sítě Instagram a YouTube, také Pinterest, ale i třeba na výsluní se vracející e-mail. 

Mění se i čtenáři

Podle Dmitrijeva se v případě módních magazínů mění také čtenáři, jejich preference, přístup. Dmitrijev to opět popsal na ose cool > luxury > hipster > healthy – aktuálně totiž řada lidí preferuje to, žít zdravě.

Tvůrci obsahu by tak měli nejen umět šířit svou tvorbu v různé formě různými kanály, ale myslet i na to, aby se měnil společně se zájmy těch, kteří ho konzumují, respektive s jejich životním stylem. „Jsou to pořád titíž lidé, ale jejich zájmy se mění,“ řekl Jan Dmitrijev.