V Karlových Varech začíná 51. mezinárodní filmový festival. S Vodafonem přenášíme na Twitteru.

„Musí univerzity točit výhradně hudební promo?“

Propagační klip ostravské univerzity s Rudou z Ostravy v očích reklamních katů předstihl konkurenty. Zato krásná Taťána Kuchařová kampani proti únikům moči nepomohla.

Michal Kavalčík alias Ruda z Ostravy alias docent Vlákno v kampani Technické univerzity v Ostravě

Michal Kavalčík alias Ruda z Ostravy alias docent Vlákno v kampani Technické univerzity v Ostravě

Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších – samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 4. týden 2016

  1. Technická univerzita Ostrava: Hodíme ti vlákno k úspěchu (26 %)
    vlastní tvorba
  2. Margot: Komu rozzáříš zimu karibskou náladou? (16 %)
    klient: Nestlé
  3. JWT: Nalaďte se na svou notu (11 %)
    klient: Nestlé
  4. O krok dál pro zdraví / Taťána Kuchařová (11 %)
    klient: Hartmann-Rico
  5. Ad-Sound: Pojištění pro cizince (9 %)
    klient: Pojišťovna VZP

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 7 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1.  Univerzita rozhazuje vlákna (26 %)

Technická univerzita Ostrava spustila kampaň, která má posunout image školy a zvýšit povědomí o ní mimo Moravskoslezský kraj. Kampaň odstartovala křtem hudebního videoklipu Doc. Vlákno – Hey lamo!, který se chce s nadsázkou vymezit proti negativním stereotypům spojeným s Ostravou a se studiem techniky. Tváří kampaně je herec Michal Kavalčík, který pro univerzitu vytvořil novou postavu „docenta Vlákna“, který je opakem jeho známější postavy Rudy z Ostravy. Autory kampaně jsou režisér klipu Vladimír SkórkaDimitros Vlasakudis. „Pracovali jsme s myšlenkou, že každý, i Ruda z Ostravy, by chtěl být jako Vlákno, který umí sestavit elektromobil, hraje hry na superpočítači, tleská mu americký prezident Obama a odmítá nabídky nejlepších zaměstnavatelů. Je úspěšný, protože mu Technická univerzity Ostrava poskytla vzdělání,“ říká Skórka. 

Technická univerzita Ostrava poměrně pečlivě napodobila úspěšné kampaně VUT Brno a přidala známou osobnost. Téma, web, video, všechno funguje. Jen ten animovaný úvod a závěr videa tam tedy být nemusel. Ovšem VUT už má v této oblasti značný náskok. Ten se bude těžko dohánět.
Martin Charvát (Konektor)

Záměr pochlubit se výsledky univerzity je dobrý, ale výsledek drhne. Největší problém je v tom, že si ostravská univerzita musela najmout známého herce, aby byl mluvčím univerzity, což nefunguje. Ve srovnání s ostatními univerzitami pak ostravská technika působí impotentně.
Tomáš Mrkvička

V té bídě tohoto kola můj vítěz. Sice příliš nerozhodné, zda chce být velko- nebo malorozpočtovou reklamou, ale pár vtípků jakžtakž vyšlo.
Jarek Komárek

Začalo to úspěchem videa Miluji tě, VUT a teď to chce každá univerzita zopakovat. Jde jen o to, aby nepoškozovalo brand. Univerzita by měla být taky váženou institucí a ne jen spolkem, kterému vládne pošuk Vlákno. Ve slabé konkurenci je to ale můj vítěz týdne.
Ondřej Souček (Luftballon)

Nepochybně už jde o svébytný žánr, na který je potřeba nahlížet zcela jinak. Až se propagační videa českých univerzit zbaví všech předsudků, předpokladů a očekávání, co a jak by se v takové reklamě mělo objevit, vynoří se žánr v celé nahotě a k praotcům zakladatelům, ať už z Ostravy nebo třeba z Brna, bude vzhlížet s úctou a nostalgickou slzou v oku.
Jan Javornický

Existuje nějaké tajné pravidlo, že vysoké školy musejí jako promo materiál natáčet výhradně hudební videa? Lobby syndikátu výkonných umělců? Nebo proč se to děje?
Martin Světlík (Symbio Digital)

2.  S Margot do Karibiku (16 %)

Tyčinka Margot, kterou vyrábí Orion a dnes patří pod skupinu Nestlé, přichází na sociální sítě se spotem laděným na slunečný a letní Karibik. Tento komunikační koncept využívá Nestlé úšpěšně poměrně dlouhou dobu. Reklama má dát najevo spojení, že pouhé kousnutí do nových exotických příchutí Margot navodí exotickou atmosféru. 

Margot to vychytala – vedle tak slabých spotů, jako jsme viděli dneska, působí naprosto geniálně. Na herečku měl být větší záběr, s detailem obličeje, protože tohle video je, přátelé, do newsfeedu Facebooku a tam je potřeba, aby bylo poznat hned od počátku, že je krásné. Na Česko vysoký nadstandard.
Marek Prchal

Další reklama z nekonečné řady ‚kousl/a jsem si a svět kolem se rozzářil‘. Tentokrát obzvláště špatně provedená.
Martin Charvát (Konektor)

Byl bych opatrný s těmi palmami, když zrovna vrcholí palmoolejová krize.
Tomáš Mrkvička

No vidíte – uděláte lidem ze zimy léto, a stejně budou furt mluvit o tom, že tam je ten ten palmový olej.
Jarek Komárek

Není nic lepšího než Push the button for the drama a tím bych tento věk jakoby autentických videí ukončil. Tohle video se ani nesnaží přinést něco nového a snad i počítá s tím, že to žádná pecka nebude. Jestli mě to mělo přenést do tropů, tak je mi pořád šeredná zima.
Ondřej Souček (Luftballon)

Oceňuji zejména tu realističnost a implicitní přihlášení se k odkazu Dogma 95. Navíc se mi zrovna nedávno stalo úplně to samé! Jen místo tyčinky jsem si cestou žižkovskými ulicemi otevřel lahváče a… no prostě Žižkov…
Jan Javornický

Já bych se nebál takové překvapení udělat skutečným lidem – ne hercům. Autentické reakce by byly mnohem silnější, otázka však je, zda by pak nemuselo být mnohem zajímavější i to ‚překvapení‘.
Martin Světlík (Symbio Digital)

3. Hašlerky se vrací na obrazovky (11 %)

Legendární bonbóny Hašlerky se vrací s reklamou na televizní obrazovky poprvé od roku 1998. Jejich spot má diváky informovat především o nových formátech, které Hašlerky nabízejí. Příkladem jsou bonbóny se sníženým obsahem cukru nebo balení v krabičkách. Reklama má navázat na dlouholetou tradici Hašlerek, zároveň ale přinést omlazení a inovaci. Je cílená na muže i ženy ve věku 30 až 50 let. Kampaň pro Nestlé připravila agentura JWT. 

‚Buďte sami sebou, kdykoliv máte chuť.‘ Tak teď už bez vtipnejch průpovídek. Nula. Anebo, tedy, můžu něco připsat, aby řeč nestála. Lidi, co nejsou sami sebou, ocení bonbón. Tedy, to je insight, přátelé. Navrhuju celou kategorii insightů zrušit, slovo nepoužívat a tvářit se, že nikdy neexistovalo.
Marek Prchal

Značku omladíme, když si zatancujeme. Značka s takovým jménem a tradicí si zasloužila, aby se nad ní někdo zamysel. Nestalo se.
Martin Charvát (Konektor)

Generické roztančené reklamní štěstí zaměnitelné naprosto s čímkoli. Je vždycky smutné, když je packshot z celé reklamy to nejzajímavější.
Tomáš Mrkvička

Je to strašné. Ještě, že aspoň ta holka je hezká.
Jarek Komárek

Tohle by měla být zakázaná reklama. Zjevně jde o propagaci jakési halucinogenně-povzbuzující drogy, kterou je hašlerka napuštěna. Jdu si koupit hašlerku, ale jestli to nebude takhle fungovat, chci peníze zpátky.
Ondřej Souček (Luftballon)

Mám takový pocit, že heslo ‚buďte sami sebou‘ jsem jen za poslední měsíce slyšel a viděl v tolika rozličných reklamách na cokoli jako stejnou či neodlišitelně jinou verzi ústředního hudebního motivu.
Jan Javornický

S takhle silnou značkou bych čekal víc ‚brand unique‘ řešení. Kromě lokace spotu do bylinkové zahrady je to generická reklama na cokoliv.
Martin Světlík (Symbio Digital)

4. Kuchařová proti inkontinenci (11 %)

Miss World 2006 Taťána Kuchařová se stala tváří kampaně na užívání vložek MoliMed společnosti Hartmann-Rico proti inkontinenci. Tímto spotem modelka zahájila plánovanou dlouhodobou spolupráci, jejímž účelem je upozorňování na zdravotnická témata. Tato reklama je zaměřená na seniory. „Je skvělé, když se mladá a mediálně známá žena, která by se podobnými problémy nemusela zabývat vůbec, rozhodne pomoci,“ vysvětluje angažmá modelky Andrea Pisingerová, brand manažerka Inkontinence CZ ze společnosti Hartmann-Rico. 

Táňa promluvila o inkontinenci – a že nám toho řekla! Předpokládám, že neví, jaký to je, takže četla napsaný text. Je to samozřejmě fenomenální. Při představě, že by se takto dal udělat jakýkoliv spot – Táňa, anebo kdokoliv, sedí a hovoří – mi vyvstal na čele ledový pot. Ne, to kecám. Nevyvstalo mi nic. A proto dostává nulu.
Marek Prchal

Dobře vybraná osobnost pro testimonial, o které se ví, že se problémům starých lidí věnuje dlouhodobě. Ovšem provedení je zoufale nudné, bez jakékoliv invence a myšlenkového či filmařského vkladu. I testimonialy se dají dělat dobře.
Martin Charvát (Konektor)

Protože kráčet znamená žít? Táňa na štafličkách? Proboha, proč? Inkontinence je téma, které si říká alespoň o pořádnou strategii, když už ne o zajímavou kreativitu. Nechat to odvyprávět stárnoucí missku s blbým lipsyncem? Slabší nápad už nebyl?
Tomáš Mrkvička

Kráčet znamená žít? To se mi nespojuje s ‚lehkým únikem moči‘, na což je produkt určen. Šlo by pracovat s insighty, kterých je určitě hodně. Klidně by v reklamě mohla hrát i Kuchařová. V téhle verzi jí ovšem vůbec nevěřím, že zrovna ona by mi v tomhle mohla poradit.
Ondřej Souček (Luftballon)

Tady chybí už jen ta skvrna na džínách a je to komplet. Protože kráčet znamená žít!
Jan Javornický

Je tam řada exekučních problémů vycházejících z potřeby na dvaceti vteřinách odkomunikovat ambasadorku, brand image i produkt. A v takhle těžké kategorii pracovat vlastně bez insightu, to se ty postoje budou měnit těžko.
Martin Světlík (Symbio Digital)

5. Pojišťovna láká cizince (9 %)

Dceřiná společnost Všeobecné zdravotní pojišťovny, Pojišťovna VZP, spustila na sociálních sítích kampaň propagující pojištění pro cizince žijící v Česku. Kampaň poběží do března. Celou kampaň včetně produkce spotu připravila agentura Ad-Sound z Hradce Králové. „Na Facebooku jsme vytipovali zhruba až 500.000 lidí, kteří mluví jiným než českým jazykem, ale žijí v Česku. Kromě toho chceme posílit nasazení spotu i na YouTube a připravujeme se k jeho spuštění na sociální síti Vkontakte.com, která je velmi progresivní v Rusku, abychom podchytili i lidi, co přišli do Česka například z Ruska nebo z Ukrajiny,“ řekl Tomáš Tuček, specialista online marketingu Ad-Sound. 

Pokračujeme v přehlídce souborů ochotnického divadla, které k nám dorazily ze všech koutů naší krásné vlasti. Publikum se nedostavilo, jak už tomu bývá.
Marek Prchal

Cizinci pracující v naší zemi se v zásadě dělí na dvě skupiny. Velice dobře placené špičkové odborníky a velice špatně placené gastarbeitry. Tahle reklama nepřesvědčí nikoho z nich. Vyhozené peníze.
Martin Charvát (Konektor)

Nemám přesnou představu o cílovce, ale upřímně doufám, že se k nám nechystá větší množství lidí, kterým by tohle připadalo vtipné.
Tomáš Mrkvička

Dobře, kdybychom byli v Afghánistánu, beru, že si mě někdo splete se psem a odveze mě na veterinární ambulanci. Tam je to to vtip. V našich podmínkách tomu nevěřím, ani když to má být komedie. Jiný script prosím.
Ondřej Souček (Luftballon)

Dvě stě zhlédnutí na YouTube je rozhodně dobrý základ pro virál! Posíláme gratulace do Hradce Králové i do pojišťovny.
Jan Javornický

Dobrej a relevantní produkt. Ale problém přece není v tom, že vás někdo poveze do nemocnice na dvoukoláku. Problém je v tom, že budete dlužit půl milionu za operaci. Takže těsně vedle.
Martin Světlík (Symbio Digital)

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.

Zadejte i poštovní adresu, pošleme vám tištěný Médiář zdarma
Přihlásit odběr