Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

Na nové filmy bude stát brát z prodeje starších

Barrandovská studia v Praze. Foto: Profimedia.cz, Stanford

Barrandovská studia v Praze. Foto: Profimedia.cz, Stanford

Státní fond kinematografie si zajistil další příjem pro podporu nových tuzemských filmů. Na základě nové smlouvy nechá Národní filmový archiv disponovat právy na tuzemské filmy vzniklé za státního monopolu v letech 1965 až 1991 ve Filmových studiích Barrandov a Zlín. Archiv se o filmy bude starat obchodně, marketingově i fyzicky – uchovávat i převádět je do nových formátů – a výnosy z prodeje licencí pak bude posílat kinematografickému fondu. Nahradí se tím předchozí kontrakt s Ateliéry Bonton Zlín, jejichž prostřednictvím fond licencoval od roku 2008 do konce roku 2013.

Výnosy z prodeje licencí se mají stát druhým nejvýznamnějším zdrojem financování fondu mimo státní rozpočet. Největším zůstává 150 milionů Kč od komerčních televizí (respektive 2 % reklamních výnosů, hlavně od Novy a Primy), pak 35 milionů od provozovatelů kabelové a satelitní televize a následně zhruba 10 milionů jako odvody ze vstupenek do kina (z každé se platí 1 Kč). Nejvíc si licence na starší filmy kupují televizní vysílatelé.

Národní archiv bude činnost vykonávat za provoz – jinými slovy: nechá si jen 7 % výnosů, 93 % půjde státnímu kinematografickému fondu. „V případě Národního filmového archivu neexistuje žádná propojenost se subjekty, které jsou potenciálním kupcem či prodejcem,“ podotkla šéfka kinematografického fondu Helena Bezděk Fraňková. Národní filmový archiv je příspěvkovou organizací ministerstva kultury.

Jak archiv, tak fond přitom mají totožný zájem – maximalizovat výnosy z filmů. „Budeme se snažit, abychom neblahý trend prodejů vyrovnali či dokonce vyvrátili,“ řekl dnes novinářům ředitel Národního filmového archivu Michal Bregant, s odkazem na čísla z minulých let.

Příjem fondu kinematografie

celkový příjem fondu čistý příjem autorské honoráře
2008 141 118 23
2009 115 98 17
2010 55 33 22
2011 75 48 27
2012 50 30 20
2013 68 37 31

Šéfka fondu Fraňková si od nového kontraktu slibuje zrovnoměrnění ročních příjmů státního fondu, který podporuje vznik nových filmů. Součástí kontraktu je totiž také garance minimální roční částky, kterou má archiv odvést fondu, a to 70 milionů Kč (bráno včetně autorských honorářů; částka stanovená pro rok 2014 je minimálně 35 milionů Kč, poněvadž smlouva byla podepsána až v květnu, částka pro rok 2015 je minimálně 70 milionů Kč). „Nemůže se tak stát, aby jeden rok přišla hromada peněz a další málo. To se nám dosud poměrně často stávalo,“ podotkla ředitelka fondu.

Nová smlouva má zajistit také „permanentní dohled“ nad digitalizací filmů, respektive jejich převod do vysokého rozlišení obrazu (HD). Tu už filmových archiv déle provádí, v minulosti tak uvedl „vyčištěné“ verze Markéty Lazarové, letos slibuje Ostře sledované vlaky.

Národní filmový archiv spravuje filmy natočené do roku 1964, s nimi už obchoduje. Převzetím sbírky snímků z let 1965 až 1991 se teď má sjednotit a tím zjednodušit obchod s tuzemskými filmy, všemi natočenými do roku 1991.