Rozhodl jsem se zkouknout čtyřicetiminutový výstup Petra Václavka v Hyde Parku, který naštval skoro všechny lidi z branže. Který pochválili všichni, kdo nejsou v branži. Mě naštval. Mám ho rád, ale naštval mě. Co říkal, je fakty nepodložené a manipulativní emo. Od srdce. Petr Václavek. Víc než jen my všichni.
Kolegové již Petrovi napsali dvě moc hezké popravičky, Iluze osvícení: Reklama je mrtvá a Jeden Václavek povídal… a tak jsem se rozhodl také něco napsat. Vyvrátit všechny Petrovy teze i s vyzdrojováním by znamenalo napsat o reklamě disertaci. Pro sloupek se to nehodí. Proto ho píšu pět dnů. Z videa jsem viděl patnáct minut. Stejně jako Petr začínám milovat začátky. Napsal jsem řadu úvodů, žádný z nich se mi nezdá košer, ale dávám je sem na ukázku proudu vědomí, které Petr vyvolal.
Den první.
Dneska jsem si udělal den na práci, ale samozřejmě jsem začal prokrastinovat. Abych se na patnáct minut zkoncentroval a pak začal makat, pustil jsem si Petra Václavka v Hyde Parku. Začal jsem psát sloupek, ale musel jsem přerušovat, takže jsem začal prokrastinovat i od Václavka. Je to naprosto nesnesitelné.
Je o tři hodiny později a z videa jsem viděl jedenáct minut. Připadá mi, že dokončení je nad mé síly.
Den druhý, druhý pokus o úvod - sám jsem si ho zhodnotil jako přestřelený.
Petr Václavek byl v televizi, ne poprvé, snad potisící. Vždycky vkusně udržuje image specialisty na komunikaci a pokud hovoří o trendech, jde o trendy, jaké si můžete najít, pokud si deset minut před rozhovorem projedete Mashable.com.
Pak jsem se ale kouknul, protože mě zajímala Petrova nová firma, Nové bohatství. Opět nějasný positioning, ale - konečně! Obsah! Internet a kvantová fyzika. Petr si zřejmě otevřel první knihu kvantové fyziky. Ale jo, je to dobrý. Pro zajímavost, o kvantové fyzice si čtu patnáct let, tvoří významnou část mé knihovny. Nikdy jsem si ale netroufnul ji interpretovat. Asi jsem zatáhlej. To je asi blbost, ne? Nejsem zatáhlej, jenom jsem toho už přečetl tolik, že vím, kolik toho nevím. Ale bod pro Petra. Jako fakt.
Pro zajímavost, Petr založil nejdříve Lemonade, pak Novou Limonádu 2.0, pak Nové bohatství. To beru. Zbožňuju začátky. Jen byste možná měli začínat tajně, pokud začínáte už poněkolikáté, a lidem pak předložit až své úspěchy.
Den třetí, další pokus o úvod - také přestřelený
Štvou mě lidé, kteří prohlédli a pomlouvají všechno, v čem žili a čím byli. Vážím si osobní integrity, ale samozřejmě, jak pravil Miloš Zeman, názory nemění pouze idiot. Petr Václavek, jehož práci sleduju čtyři roky, prošel takovým obrácením (nic proti tomu) a vysvětluje nám, že reklama lže.
„Jarda Dušek říká, že reklama je opakovaný klam.“ OK, Petře, Jarda Dušek má samozřejmě vždycky pravdu, ale je boží. Z jeho úhlu pohledu to chápu. Ty ale klameš taky.
Den čtvrtý, mám titulek.
„Je to podvod, konstatuje guru Péťa“. Jako Guru Jára. Slabý. Pojďme k Petrovi.
„Všichni vědí včetně těch, co to dělají, že jsou to kecy. Lež. Čistá lež.“
Ano, Petře, a filmy jsou taky lež. Ćistá lež?
A knihy? Fikce?
Odcházení je lež. Havel si ho vymyslel.
Irenka Obermannová žije v pravdě. Napsala knihu o vztahu s Havlem.
Stejná lež je i Petrovo sako. Dělá určitý dojem. Stálo peníze. Oblblo jeho i ostatní lidi. Díky němu vypadá tak, jak vypadat chce.
„Petr strávil léta v reklamě a dnes už dělá jen to, co ho baví.“
Díky pánu Bohu za ty dary.
Den pátý, další pokus o úvod.
Petr Václavek nikdy neřekl nic nového. Roky byl citován jako reklamní expert. Jako člověka ho mám dost rád, jeho expertizu jsem ovšem nikdy neprohlédl. Jeho největším projektem je Facebook stránka agentury Lemonade, která má dvacet tisíc fanoušků a že tedy po Ogilvy jsou nejvíc na světě. Stránku s dvaceti tisíci fanoušky vám udělám za týden. Jiné agentury se na to nezaměřují, protože prodávají reklamu za peníze a nepotřebují mít dvacet tisíc koncáků, na které vrhají generický obsah. Petr samozřejmě také okupoval Facebook jako osoba. Nebýt toho, že můžete mít maximálně (jen) pět tisíc přátel, přidal by si jistě celý český internet. Ale buďme upřímní, nebyl sám.
Facebook v jeho podání byl výkonnostní marketing a tak nebyl nikdy zamýšlen. Lidé si měli přidávat ostatní, které znají nebo by chtěli znát tak, aby existovala vzájemná výměna. Pokud si přidáte pět tisíc lidí jen tak, žádná výměna existovat nebude.
Den pátý, další pokus o úvod
„Reklama lže a snaží se na úkor lidí obohatit.“
„Agentura vám udělá reklamu na cokoliv. Ty lidi zajímají jenom prachy, nic jinýho.“
Který „ty lidi“, Petře? Myslíš třeba český Art Directors Club?
„Přestal tam být duch, naplnění, záměr. Je z toho taková divnota, divná skořápka, kde jde jenom o prachy. Dřív to bylo prodchnutý duchem.“
Duch je pořád přítomný, aspoň tedy v mém týmu, kde je Ondřej, Lukáš, Honza (Kraus), Nikola, kde je Dita, kde je Ivan, Sandra, Ondra. Lukáš druhej (assasin designer). Sláveček. Lumír. Martin.
„Co je dneska záměrem reklamy, kromě vydělávání prachů, netuším.“
Dá se zjistit, pokud člověk vezme do ruky aspoň základní knihu oboru, jmenuje se On Advertising a autora kdo nezná, ať zajde za roh a nafackuje si.
A tak dále.
Den pátý, jsem vyčerpanej, už nemůžu
Po vystoupení v pořadu Hyde Park minulý čtvrtek jsem byl doslova zasypán přívalem emailových a facebookových zpráv. Velmi mě překvapila hloubka osobních příběhů spousty z vás. Autentické výpovědi živých lidí, kteří prošli transformací (učinili životní obrat), pouze v jiném čase, jiném prostředí a za jiných okolností. Prakticky každý druhý text obsahoval poděkování a větu „mluvil jste mi z duše“, což mně osobně přineslo potvrzení toho, že Duch doby je nakloněn a otevřen dalším originálním objevům nových možností Člověka na Zemi. Zkrátka už nejsme vystaveni na pospas tomu, co někdo někde vymyslí, předžvýká a naservíruje v jakékoli kulturální podobě. Reklama je jen jednou z forem a je stejně vyčerpaná, jako je kultura sama. A vaše reakce ukázaly, že má skutečný smysl pokračovat ve zkoumání a hledání nových možností. Děkuji České televizi za možnost zprostředkovat kontakt s Duchem a vám všem touto cestou děkuji za podporu, které si nesmírně vážím.
K tomu bych ocitoval z Petrova webu: „Princip WIN/WIN/WIN spočívá v souladu a přínosu pro nás, vás a Zemi. Cítíme ho jako nutnost pro naše budoucí fungování.“ A to je něco, co se mi dost líbí. Blbé je, že aby jej tvůrci prosadili, musí se zaklínat tím, že všichni ostatní jsou lháři. A to je co-o-o? Klamavá reklama, Petře.
Navíc se k jeho podpoře hlásí latentní komunistka Denisa, s níž mám třicet tři společných přátel, asi to bude hezká holka, nevím, fotky má zamčené.
Uživatelka Denisa: na obranu Petra Václavka : tem,kteri tvrdi,ze v reklame nejde hlavne o penize doporucuji odebrat vyplatu nebo neuhradit faktury...uvidime zda je silnejsi vira v kreativitu ci osobni prospech.Doopravdicti kreativci umirali a umiraji chudi.
Kecy. Ani Marek Šebesťák, Josef Havelka, Tomáš Belko, ani Martin Charvát, ani dalších osmdesát členů českého Art Directors Clubu dosud nezemřelo a chudí nejsou. Ani Petr Čtvrníček. Dělali nebo dělají reklamu, která lidi baví a fascinuje. Co k nim dodá Petr?
Petře, zvu Tě srdečně do diskuse pod článkem.