Přijďte vyhrát Nokii 3310

Už v pondělí 29. května přijďte na soutěžní přehlídku AppParade hrát o nové Nokie 3310.

„Na výšku se začnou točit zprávy i rozhovory“

Pražská konference Vertifilms 2016, první tuzemské setkání nad videem natáčeným na výšku, se pokusila popsat budoucnost netradičního formátu. Tomu pomáhají hlavně mobily.

Zleva Jan Gregor a Janek Rubeš na konferenci Vertifilms 2016. Foto: Jana Lábrová

Zleva Jan Gregor a Janek Rubeš na konferenci Vertifilms 2016. Foto: Jana Lábrová

Zpravodajské reportáže, rozhovory, upoutávky na filmy, všechny tyto frekventované videoformáty přijdou brzo ve vertikální formě, místo zavedené horizontální, či přesněji řečeno – vedle ní. Odhaduje to dramaturg a výrazný reportér internetové televize Stream.cz české internetové jedničky Seznam.cz Janek Rubeš. Ten také říká, že vertikální video, tedy video točené na výšku, „stejně tak nenávidí jako miluje“ – před několika lety se mu všemožně bránil, „teď bojuju na Streamu za to, abychom točili videa v obou formátech“, řekl Rubeš na listopadové konferenci Vertifilms 2016 v pražském kostele svatého Salvátora, v areálu kláštera svaté Anežky České. „DV TV a možná i ty na ČT24 budeš určitě na výšku,“ podotkl internetový publicista směrem k moderátorce akce Zuzaně Tvarůžkové.

Akcí provázela Zuzana Tvarůžková z České televize. Foto: Jana Lábrová

Akcí provázela Zuzana Tvarůžková z České televize. Foto: Jana Lábrová

Konference Vertifilms 2016, kterou uspořádal filmový producent Kryštof Šafer s mediální podporou Médiáře, byla první akcí v Česku, která se věnovala právě zmíněnému vertikálnímu filmu, respektive videu točenému na výšku. Vedle širokoúhlého obrazu přirozeného pro filmová plátna či televizní obrazovky dneška získává vertikální formát na popularitě díky čím dál většímu rozšíření mobilních telefonů. Ty se drží právě na výšku.

Akci Vertifilms 2016 uspořádal filmový producent Kryštof Šafer. Foto: Jana Lábrová

Akci Vertifilms 2016 uspořádal filmový producent Kryštof Šafer. Foto: Jana Lábrová

Logický je přitom vývoj obou formátů – horizontálního i vertikálního. Horizontální, jak bylo zmíněno, je přirozený pro film a televizi a vyplňuje plátna, obrazovky a displeje kin, počítačů a také chytrých televizorů, do nichž se video šíří z internetu jako do dalšího distribučního kanálu. Na druhé straně, mobil je čím dál častějším zařízením, kde se video sleduje. Nejpravděpodobnějším vývojem je tak to, co naznačil Janek Rubeš, totiž že oba formáty budou v nabídce řady médií existovat vedle sebe – jako příklad mohou sloužit videorecepty značky Tastemade, které jsou na webu na šířku, v mobilní aplikaci (pro Android i iOS) na výšku.

Všudypřítomnost mobilních telefonů se přirozeně snaží co nejvíc využít obchodníci, a video na výšku jim v tom má pomoci. Na konferenci byla řeč konkrétně o nové platformě Yeay, kterou založila Melanie Mohr, léta činná ve filmovém průmyslu. Yeay prodává oblečení, ale nikoli přes obrázky a text, ale prostřednictvím videa, které může natočit kdokoli – zavedené značky i sami uživatelé. Aplikace vytváří okamžitě formáty vhodné pro jiné sítě, třeba Instagram. Pracuje se na také chatu, respektive messagingu v rámci aplikace.

Melanie Mohr (dole v okně Skypu) představila prodejní platformu Yeay. Foto: Jana Lábrová

Melanie Mohr (dole v okně) představila prodejní platformu Yeay. Foto: Jana Lábrová

Yeay funguje od léta, momentálně sdružuje videonabídky od 300 profesionálních prodejců. „Až 85 % nakupujících je ochotno koupit pravděpodobněji, když vidí video,“ tvrdí zakladatelka Yeay. „Lidi milují své telefony, milují být pořád a všude a připojeni, proto nejlepší obrazovkou, pro kterou tvořit či točit je ta, kterou lidé mají pořád u sebe,“ věří. Novou platformou chce, jak popsala, propojit uživatelskou zkušenost e-shopu eBay se Snapchatem, sociální sítí populární u mladých, stojící hlavně na videu.

Video na výšku samozřejmě posilují právě také mladé sociální sítě, jako je zmíněný Snapchat. Konkrétně ten má rovněž něco společného se skutečným prostředím, v němž lidi žijí. „Video tvořené pro Snapchat je jako pouliční umění, také pomíjí,“ podotkl ve svém vystoupení na konferenci Matyáš Theodor Frydrych z digitální agentury Get Boost.

Matyáš Theodor Frydrych z digitální agentury Get Boost. Foto: Jana Lábrová

Matyáš Theodor Frydrych z digitální agentury Get Boost. Foto: Jana Lábrová

Veřejného prostoru se týká také jeden z aspektů vertikálních obrazů, těch propagačních. Také ty se často vyskytují ve formě vertikálních panelů, jako jsou třeba citylighty. Je to přirozená orientace, ostatně filmové plakáty a další výlepy v ulicích byly také na výšku. „Jde o ty, aby zabíraly co nejmíň místa v prostoru, ale oslovily co nejvíc lidí,“ podotkl Bohumil Chomát ze Silent Cartoons, skupiny tvůrců, jež se soustředí na animovanou reklamu distribuovanou především v sociálních sítích. Právě digitální prostředí prodlužuje životnost vertikálních propagačních formátů, kdysi statických – místo papírového plakátu jsou dnes válce s měnícími se sděleními, často podsvícenými, anebo přímo obrazovky, do nichž se obsah doručuje vzdáleně. „Reklamě na výšku pomohla digitalizace,“ shrnul Chomát.

Naproti praktickému využití, které je vlastní reklamě, mají s vertikálním formátem víc problémů filmaři. „Formát na výšku umožňuje rámovat jinak, ale je to samozřejmě určité omezení, neukazuje mnohem víc věcí, které jsou mimo rám, mimo obraz,“ upozornili němečtí filmoví tvůrci, režisér Eric Schmitt a kameraman Johannes Louis, kteří se s účastníky konference v Praze spojili přes Skype. „Museli jsme kompletně změnit přemýšlení o příběhu. Začíná to už u výběru lokace a předmětů, které budou dobře vypadat,“ přidali Němci. Jan Gregor, šéf pražské firmy Lemmur Production, potvrzuje, že formát na výšku se prosazuje dosavadnímu zvyku navzdory: „Technicky je skoro vše proti tomu. Zvyk diváků i tvůrců je silný. Veškeré ovládací prvky snímacích a záznamových zařízení jsou nastaveny jinak, samo se to neotočí.“

Zakladatelka obchodní platformy Yeay Melanie Mohr nabízí jiný pohled. „Svým způsobem to nic nemění, stejně to záleží na vás, na člověku, který kameru drží, ať už svisle, nebo vodorovně, jde o to, jak dobře jí dokáže vyprávět příběh, zkrátka prodat, co chce, přičemž nemluvím jen o nakupování. Je to nová technologie, ale ta jako vždycky potřebuje dobrý obsah, aby se uchytila,“ řekla prostřednictvím Skypu účastníkům akce v pražském klášteře. Mluvila tak z plátna na výšku, který zapadl do linií dávné architektury. „Možná že novou platformou jsou plátna vystavěná v kostelech,“ podotkl proto v žertu filmař Jan Gregor. A Janek Rubeš se přidal: „Vznikne neuvěřitelné množství vertikálních kin. Vlastně ony už tu stojí.“

První filmová přehlídka „na výšku“

Filmy se v kostele promítaly na plátno vysoké bezmála deset metrů. Foto: Jana Lábrová

Filmy se v kostele promítaly na plátno vysoké bezmála deset metrů. Foto: Jana Lábrová

Po výše popsané konferenci proběhl také první ročník festivalu vertikálního filmu Vertifilms. Diváci zhlédli dvě desítky krátkých snímků z 15 zemí, natočených na výšku. Promítaly se na plátno vysoké bezmála deset metrů.

Prvním vítězem mezinárodní soutěže Tall Idea Prague 2016 se stal snímek Bird Murderer od režiséra Evana Moora z USA. Cenu z rukou náměstkyně primátorky hlavního města Prahy Evy Kislingerové převzal generální konzul USA Nikolas Trendowski. Vítěze vybrala porota vedená zkušeným producentem Rickem McCallumem, který stál za projekty jako Star Wars a Young Indiana Jones Chronicles. V porotě zasedli i hlavní kurátor Národní galerie v Praze Adam Budak a také kameraman Viktor Smutný. Vítězem divácké soutěže se stal animovaný film Numberlys. Divák s nejlepším odhadem celkové délky filmů vyhrál mobilní telefon Sony Xperia XCompact.

Cenu předávala náměstkyně pražské primátorky Eva Kislingerová. Foto: Jana Lábrová

Cenu předávala náměstkyně pražské primátorky Eva Kislingerová. Foto: Jana Lábrová

Festival se konal ve spolupráci s Národní galerií v Praze pod záštitou hlavního města Prahy. Partnery akce byla společnost AV Media, Bageterie Boulevard a Médiář.