Náš jitřní newsletter přešel na letní provoz: v červenci a srpnu ho budeme posílat jednou týdně, vždy v pondělí. Prázdninová dobrodružství týmu Médiáře můžete sledovat na Instagramu.

Návštěvnost kin meziročně vzrostla o 10 %

Od začátku letošního roku do konce třetího kvartálu přišlo do českých kin přes 9 milionů diváků. Nejúspěšnějším filmem jsou zatím Mimoni.

Mimoni 2. Foto: CinemArt

Mimoni 2. Foto: CinemArt

Za první tři čtvrtletí letošního roku přišlo do českých kin o jeden milion diváků víc než loni ve stejném období. Letošních 9 milionů návštěvníků znamená meziroční  nárůst o 10 %. Vyplývá to z čísel, které zveřejnila Unie filmových distributorů. Podle jejích údajů se jedná o nejlepší výsledek za posledních pět let.  

Letošním zatím nejúspěšnějším filmem jsou animovaní Mimoni, vidělo je přes tři čtvrtě milionu lidí. Do českých kin jej uvedla společnost CinemArt. Druhým nejnavštěvovanějším snímkem je film natočený podle úspěšné knižní předlohy Padesát odstínů šedi, jenž v kinech zhlédlo přes půl milionu lidí. Přes 300.000 diváků od začátku letošního roku vyrazilo do kin na filmy Jurský svět, Avengers: Age of Ultron a Rychle a zběsile 7.

 Nejúspěšnější filmy v českých kinech

  Období leden až září 2015

Poř.

Titul

Distributor

Produkce

Představení

Diváci

Hrubé tržby v Kč

1.

Mimoni

CinemArt

US

17 072

777 308

105 481 578

2.

Padesát odstínů šedi

CinemArt

US

8 532

556 683

78 242 852

3.

Jurský svět

CinemArt

US

9 541

338 503

51 212 930

4.

Avengers: Age of Ultron

Falcon

US

9 592

336 749

50 623 966

5.

Rychle a zběsile 7

CinemArt

US

7 620

309 155

40 458 390

6.

SpongeBob ve filmu: Houba na suchu

CinemArt

US

7 186

272 221

34 459 925

7.

Život je život

Bontonfilm

CZ

6 316

254 530

32 519 944

8.

V hlavě

Falcon

US

9 401

252 666

33 418 168

9.

Fotograf

Bioscop/AQS

CZ

4 758

200 976

25 633 123

10.

Vybíjená

Falcon

CZ

6 574

185 539

24 655 894

Zdroj: Unie filmových distributorů

České filmy mají slabší sezónu

Tomáš Klus v pohádce Tři bratři

Tomáš Klus v pohádce Tři bratři

První desítku uzavírají české snímky, jejich výkon oproti loňskému roku ale oslabil. Letošní nejúspěšnější české filmy Život je život, Fotograf a Vybíjená dohromady do konce září vidělo přes 641.000 lidí. Nejnavštěvovanější film loňského roku, pohádka Jana Svěráka Tři bratři, přitáhl do kin 661.378 návštěvníků.

 „České filmy zatím v letošním roce vidělo o 360.000 diváků méně než v loňském roce. Bohužel vše nasvědčuje tomu, že letos poprvé od roku 2003 klesne návštěvnost českých filmů pod 20%,“ odhaduje Marek Jeníček, ředitel distribuční společnosti  CinemArt.

Rostoucí návštěvnost kopíruje růst hrubých tržeb kinařů. Od začátku roku do konce září vydělali přes 1,15 miliardy korun, což představuje meziroční nárůst o 12,5 %. V absolutních číslech jde o polepšení trhu o 100 milionů korun.

Pozitivní trend by měl pokračovat

Nový snímek Marťan. Foto: Foto: CinemArt

Nový snímek Marťan. Foto: Foto: CinemArt

Česká kina by si mohla vysokou návštěvnost a s ní související rostoucí tržby udržet i v posledním čtvrtletí letošního roku. Už prvního října do kin zamířil nový film Ridleyho Scotta Marťan, na který během necelých čtyř týdnů po premiéře přišlo přes 200.000 diváků.

Do kin vstoupí ještě zahraniční snímky jako Fakjů pane učiteli 2, nová bondovka Spectre, závěr série Hunger Games či nové Star Wars. Z české produkce pak druhý díl  Gangster Ka nebo Vánoční kameňák.

V příštím roce by se situace s českými filmy měla výrazně zlepšit díky filmům, jako je Lída Baarová, pohádka ŘachandaBolkem Polívkou nebo Teorie tygraJiřím Bartoškou a Eliškou Balcarovou, které nabídneme kinům v prvním čtvrtletí příštího roku,“ dodává Jeníček ze CinemArtu.