Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

Nehospodárné noviny

Udělejte si aplikaci pro iPad, ale nedivte se, až nebudete mít na nic jiného.

Zdeněk Bakala je miliardář, filantrop a od podzimu 2008 také majitel Hospodářských novin. Na jednu stranu si tento deník kupuje stále méně lidí, na druhou stranu vydavatelství cpe plnými hrstmi peníze do jednorázových projektů s nejasným cílem.

Takovým příkladem je aplikace Hospodářských novin pro iPad. Denně ji používá pár stovek lidí, nenabízí nic zvláštního, ale její půlroční vývoj stál půl milionu korun. Cenu během své prezentace na Internet Advertising Conference prozradila zástupkyně vydavatelství na odchodu Andrea Tomšů.

Při rozhodování, jestli má vůbec smysl Hospodářky pro iPad vyvíjet, šly stranou všechny argumenty proti. Zdeněk Bakala jednoduše miluje produkty společnosti Apple (podle Tomšů je doslova „Apple lover“), takže vydavatelství dostalo vývoj aplikace v létě loňského roku příkazem. Podle Tomšů se ze stejného důvodu objeví na iPadu i další vybrané tituly Economie. Respekt už iPadovou aplikaci představil v pondělí.

S nadsázkou lze tedy říct, že je Bakala ochoten zaplatit půl milionu za to, aby si na svém iPadu mohl přečíst Hospodářské noviny. Filantropie nemusí mít racionální jádro. Ale i tak to připomíná známý vtip o miliardářovi, kterého manželka požádala, aby koupil čínu.

Na dotyčné aplikaci není vidět, že Hospodářky měly k dispozici „určité interní know-how“ britských Timesů (ve kterých se prý o iPadovou aplikaci stará 36 lidí). Není na ní ani poznat, že tvůrci znají aplikace západních médií, ačkoliv sama Andrea Tomšů ukazovala řadu výborných příkladů. Spíš si řeknete, že tohle najdete jinde taky, tak proč si instalovat zrovna tento program. Je to hezká hračka, ale v poměru cena/výkon dost drahá.

Takový technologický rozmar samotnému deníku mnoho nepřinese, zvlášť když obchodní model stojí a padá s tím, jak dlouho bude Raiffeisenbank aplikaci sponzorovat. Bolestně chybí čtenářský model  – ale možná ze mě mluví člověk, který obtížně hledá využití pro tabletové aplikace deníků jako takové. Chci-li rychlé informace, vylovím z kapsy mobil a mám je. Nepotřebuji-li rychlé informace a chci si jen tak číst, projdu si webové stránky. Ale nemusím kvůli tomu spouštět zvláštní aplikaci.

Nestačí mít digitální strategii. Musíte mít obchodní strategii, jejíž součástí je i digitální obsah.  Proto mě překvapuje, s jakou lehkomyslností zrovna majitel Economie nechává vyrábět aplikace, které „prostě chce“. Tu sumu mohly Hospodářky využít účelněji, určitě by se hodila při předělávání iHNedu. Z vnějšího pohledu nepůsobí digitální aktivity HN moc provázaně, přitom polykají velké peníze. Jako by vydavatelství metodou pokus-omyl zkoušelo, co by mohlo v digitálním světě zabrat.

Návratnost půlmilionové investice je v zemi se zhruba 20 až 40 tisíci prodanými iPady dlouhá, dost možná delší, než existence tištěných Hospodářek. Prodaný náklad HN se podle údajů ABC ČR během posledních tří let propadl z průměrných 58 tisíc výtisků denně na 42 tisíc. Pokud by si podobnou křivku vývoje udržel i nadále, budou do několika let papírové Hospodářky historií.

Prodaný náklad Hospodářských novin v posledních třech letech. Zdroj: ABC ČR

Prodaný náklad Hospodářských novin v posledních třech letech. Zdroj: ABC ČR

Po prvotním velkém zájmu klesl počet instalací iPadové aplikace Hospodářských novin na nějakých 200 týdně.

Počet stažení HN na iPadu. Repro: IAC 2011

Počet stažení HN na iPadu. Repro: IAC 2011

Těžko přitom říct, jestli jsou to uživatelé, kteří Hospodářky znají a chtěli je mít i v tabletu, nebo jsou to jen geekové, kteří experimentují. Poměr celkového počtu instalací a denně spuštěných vydání nasvědčuje spíš druhé variantě. Nevypadá to na platformu, která by HN zajistila zářivější budoucnost.

Anglosaský svět je na tom z mnoha důvodů lépe. Nemusí překonávat jazykovou bariéru, takže se už zmíněné britské Timesy mohly minulý týden pochlubit, že si jejich iPadovou verzi instaluje denně průměrně 25 tisíc lidí, a to přesto, že se za ni platí.

Nebo je přece jen příčina ve výsledku půlmilionové investice? „Spolucestující ve vlaku budou žárlit, že tuhle dynamickou aplikaci sami nemají,“ vyjmenovaly The Times mezi důvody, proč byste si měli kupovat jejich verzi pro iPad.

Hlouček cestujících, kteří si v příměstském vlaku z Říčan závidí Hospodářské noviny na iPadu, si nějak nedovedu představit.