Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

Nejlepší kampaně 2016: u katů vyhrál Ekotopfilm od Mark BBDO

Připomeňte si deset nejlepších kampaní roku 2016, podle hodnocení v Reklamní katovně

Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia jsme celý rok přinášeli pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní Reklamní katovna, hodnocení třicítky nejpovolanějších – kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu. Následující kampaně za celý rok nasbíraly od katů nejvíc procent v hodnocení od 0 do 100.

Deset nejlepších českých kampaní 2016

  1. Mark BBDO: Dochází nám herci (69 %)
    značka, klient: Ekotopfilm
  2. vlastní tvorba: Znělky (66 %)
    značka: Kino Světozor, klient: Aerofilms
  3. Ogilvy & Mather: Moucha (63 %)
    značka, klient: Art Movement, Galerie hlavního města Prahy, TIFF
  4. vlastní tvorba: #ibisdozoo (62 %)
    značka, klient: ZOO Praha
  5. Made by Vaculik: Dcera (60 %)
    značka: Kofola, klient: Kofola Československo
  6. Ogilvy & Mather: My vás nelákáme na od (59 %)
    značka, klient: Air Bank
  7. VCCP: Váš táta je hrdina (58 %)
    značka: Březňák, klient: Heineken
    Kaspen/Jung von Matt: Dobrý hospodský musí umět říct ne (58 %)
    značka: Budvar, klient: Budějovický Budvar
  8. Saatchi & Saatchi: Klinika inovativní péče/ Ivan Trojan (56 %)
    značka, klient: T-Mobile
  9. vlastní tvorba: Nejsem idol (55 %)
    značka, klient: Vysoké učení technické v Brně
  10. Kaspen/Jungen von Matt: Rugbyová událost století (54 %)
    značka: Rugby Union, klient: Česká rugbyová unie

O nejlépe ceněných kampaních níže podrobněji.

1. Ekotopfilm vyzdvihl ochranu zvířat (69 %)

Vítězem týdne je kampaň festovalu Ekotop s názvem docházejí nám herci

Vítězem týdne je kampaň festovalu Ekotop s názvem Docházejí nám herci

Nejlépe hodnocenou kampaní letošního roku byly spoty mezinárodního festivalu dokumentárních filmů s ekologickou tematikou Ekotopfilm, které doprovodila kampaň agentury Mark BBDO. Jejím smyslem bylo pozvat diváky na dokumenty, které už „možná nikdy nebudou jako dřív“. Vizuály i spoty ukazují ohrožené živočišné druhy (bílého nosorožce, lva a  papouška kakadu) v podobě, kdy „došli původní herci“. Místo nosorožce se „nacastovalo“ prase, lva nahradil pes a papouška „hraje“ obyčejný holub. A záběry africké divočiny vznikly kousek od Loun. 

2. Světozor tematizoval filmová klišé (66 %)

Pražské kino Světozor, které provozuje distribuční společnost Aerofilms, letos přišlo se čtyřmi novými znělkami ve vlastní režii. Kati je ohodnotili jako druhou nejlepší kampaň letošního roku. Znělky se odehrávají ve Spojených státech, ve Švédsku, ve Francii a ve Skotsku. Každá z nich tematizovala jednu ze světových kinematografií. Pro Světozor je realizoval Jakub Jirásek, kameramanem byl Filip Rejč. Spoty vyrobilo Black Pear Studio, produkovali je Jakub Vacík a Marek Dusil. „Vytvořili jsme čtyři minutové spoty, které parodují klišé různých světových kinematografií a zároveň si tak trochu dělají legraci i ze samotného kina Světozor. Na prvním místě pro nás ovšem zůstala řemeslná poctivost,“ tvrdí autor námětu Jirásek.

3. Mouchy lákaly na Cronenberga (63 %)

Výstavu s názvem David Cronenberg: Evolution podpořila kampaň, jejíž klíčový vizuál tvořil nápis ze živých much na krvavě červeném pozadí. Kati jí ohodnotili třetím nejvyšším procentuálním počtem. Vitrína se živými mouchami v pasáži Lucerna vydržela jen čtyři dny a na nátlak veřejnosti musela být odstraněna. Součástí kampaně je televizní spot, jehož protagonistkami jsou opět mouchy. Vizuál nafotil Tomáš Třeštík, spot vznikl v režii Zoom Films Production, za rádiovým spotem stálo Studio Beep. Oběma propůjčil svůj hlas herec Hynek Čermák. Kampaň připravila agentura Ogilvy & Mather. Pořadateli výstavy byly organizace Art Movement společně s Galerií hlavního města Prahy a Toronto International Film Festival.

4. Uprchlé ibisy chytala celá Praha (62 %)

Prvního března letošního roku poškodila masivní vrstva sněhu voliéru ibisů skalních v Zoo Praha, osmnáct ptáků se rozletělo po celém hlavním městě a okolí. Honička na uprchlé ptáky se stala téměř reality show. Odstartoval jí ředitel pražské Zoo Miroslav Bobek tweetováním a šířením zpráv o chytání ibisů po sociálních sítích. Zpráva o útěku ibisů se šířila médii a po síti, reagovali na ní třeba redaktoři Blesku nebo HBO. V odchytu se angažovali ve velké míře pražští obyvatelé, proto se Zoo Praha rozhodla využít reklamní potenciál celé akce. Ve městě formou billboardů a CLV umístila vizuály s hashtagem #ibisdozoo, který se stal hitem internetu. Stejné vizuály se objevily v rámci online kampaně.

Šéf zoo Bobek dal na Twitter fotku billboardu z místa, kde byl jeden z ibisů odchycen

Šéf zoo Bobek dal na Twitter fotku billboardu z místa, kde byl jeden z ibisů odchycen

5. Kofola použila vztah otce a dcery (60 %)

Kofola letos v červnu spustila v Česku i na Slovensku novou image kampaň, ve které se po produktových aktivitách se psem Ftefanem vrací zpět ke svému základnímu positioningu, vyjádřenému sloganem Když ji miluješ, není co řešit. Nová kampaň už ale nestavila na příběhu první lásky, ale na vztahu mezi otcem a dcerou. Její základ tvořil televizní spot, který Kofola zveřejnila také na YouTube a na svých facebookových stránkách. Kreativní zpracování zajistila agentura Made by Vaculik, konkrétně Pavel Sobek, Miloslav Černý a Kateřina Kubová. Režisérem spotu je Juraj Janiš

6. Air Bank nechtěla lákat na půjčky od (59 %)

Televizní kampaň Air Bank z konce letošního června nesla název My vás nelákáme na od. Banka jí podle svých zástupců varuje před lákavými nabídkami půjček s nízkým úrokem „od“. Kampaň kreativně připravil Green Team agentury Ogilvy & Mather, plánování a nákup médií měla na starost mediální agentura OMD. „Na inzerované nízké sazby totiž obvykle dosáhne jen zlomek klientů. Ostatní klienti dostanou při žádosti o půjčku sazbu často i mnohem vyšší. Tyto vyšší sazby ale ve svých reklamách téměř žádná banka neuvádí,“ prohlašuje mluvčí Air Bank Vladimír Komjati. Maximální sazba „do“ platí u Air Bank podle jejích zástupců i při refinancování nebo konsolidaci existujících půjček. 

7. Březňák oceňoval táty hrdiny (58 %)

Po roce se vrátila reklama na pivo Březňák, zaměřila na vztah otce a syna, což doplnil hashtag #tatahrdina. V celkovém hodnocení se umístila na sedmém místě, spolu s reklamou Budějovického Budvaru. Březňák vyzýval muže, aby do hospody na pivo vzali svého tátu, který by pro ně měl být hrdinou. Kampaň odpovídala tomu, jak se Březňák profiluje do tradičních hodnot ve společnosti. Koncept kampaně připravila agentura VCCP, produkci zajistila společnost Bistro Films.

7. Budvar dál proti úpadku hospod (58 %)

Na sedmém místě se také umístil spot Budvaru, který bojoval proti úpadku hospodské kultury. V předchozích spotech narážel na to, že lidé raději pijí pivo doma a tradiční hospody nemají dostatek klientely. Tato kampaň se zaměřila na časté pofidérní chování hospodských jako je třeba točení „podmíráků“ nebo šizení jídel v kuchyni. Spot jde v televizích od poloviny dubna, opět se ho ujala agentura Kaspen/Jungen von Matt, produkci obstaralo Bistro.

8. T-Mobile se přesunul na kliniku (56 %)

Telekomunikační operátor T-Mobile letos v únoru představil první spoty z nové kampaně, v níž propagoval internet na doma. Děj spotů se přesunul na „kliniku inovativní péče“. K Ivanu Trojanovi v roli primáře se přidal Václav Neužil. Kreativní koncept připravila tradičně Saatchi & Saatchi, BTL a retail měla na starost Havas Worldwide Prague. Nové spoty režíroval Tomáš Bařina v produkci Boogie Films. Coby klinika posloužila tvůrcům knihovna v Hradci Králové.

9. Brněnské VUT lákalo maturanty (55 %)

Hlavní myšlenka únorové kampaně Vysokého učení technického v Brně byla, že není důležité co máte v šatníku, ale v hlavě. Právě tím chtěla univerzita ke studiu nalákat letošní maturanty. VUT opět sáhlo po netradiční formě oslovení cílové skupiny. “Momentálně zaznamenáváme roky s výraznějším demografickým propadem počtu maturantů. I proto považujeme za důležité oslovovat tuto skupinu co nejefektivnější formou. A to už dávno podle nás nejsou letáčky,” vysvětlila prorektorka pro marketing a vnější vztahy Irena Armutidisová. Ve speciální videích v kampani vystupují Jan Balabán, Lukáš Štěpánek, Petra Brodilová, David Grudl, Marek Prchal, Jakub Macek, Jiří Fiala či Vanda Klestilová. Hlavním kreativcem kampaně je Adam Hrubý. Ve spotech vystoupili skuteční studenti-idolové. “Součástí myšlenky odpoutání se od falešných idolů bylo i zapojení idolů skutečných. Studentů, kteří mají nápady, jdou si za svým, můžou být vzory pro středoškoláky,” doplnila Pavla Ondrušková z odboru marketingu a vnějších vztahů VUT.

10. Ragbisti zvali na prohraný zápas (54 %)

V úterý 8. listopadu 2016 se na stadionu Markéta v Praze střetl český národní ragbyový tým s výběrovým týmem The Barbarians, který tvoří profesionální hráči z různých zemí světa. Tento celek nemá stálý kádr ani vlastní stadion, hráči jsou do něj zváni na základě svých kvalit a gentlemanského vystupování mimo hřiště. Exhibiční přátelské utkání mezi českou ragbyovou reprezentací a Barbarian FC se odehrálo v rámci 90. výročí českého ragby. „Pro české ragby to znamená obrovský úspěch a jsme rádi, že se o tomto sportu i u nás víc mluví, a získává si tak stále víc fanoušků,“ uvádí Martin Charvát, zástupce České rugbyové unie a kreativní ředitel agentury The Remembership. Jejich „předem prohraná“ kampaň jim zajistila místo v TOP 10 kampaních letošního roku podle našich katů. Kampaň pochází z dílny agentury Kaspen/Jung von Matt a vznikla pod kreativním vedením od vedením Lestera Tulleta. Její vizuály nafotil Goran Tačevski na ragbyovém hřišti RK Petrovice v Praze.

Rugby Union zve na zápas s týmem The Barbarians

Rugby Union zve na zápas s týmem The Barbarians

A co nám tentokrát řekli kati? Zeptali jsme se, čeho si všímají v české reklamě a co očekávají. Čtěte už v pátek tady