„Klienti většinou neumí zadávat integrované kampaně a agentury bojují s tím, aby přinášely skutečná integrovaná řešení,“ řekl na kreativním setkání Cannes v Praze na adresu českého reklamního trhu senior strategic planner agentury Ogilvy Prague Jakub Hodboď. On a jeho kolegové z reklamních agentur, které letos samy na festivalu Cannes Lions získaly ocenění za své práce, představili osobní výběr úspěšných kampaní letošního ročníku nejprestižnějšího reklamního festivalu.
Sekundovali jim účastníci soutěže mladých kreativců Young Lions. Akce proběhla 8. října v Global Centru, sídle Médiáře, který ji pořádal společně s firmou Flemedia, zástupcem festivalu Cannes Lions v Česku.
Integrované kampaně tu ještě neumíme
Agentura Ogilvy Prague, ve které Hodboď pracuje, získala letos stříbrného Lva v kategorii Mobile za svou práci LGBT Avatars pro pochod Prague Pride. Hodboď na setkání udělal průřez reklamních kampaní kategorie Titanium & Integrated, která je v soutěži považována za jednu z nejprestižnějších.
„Titanium & Integrated je poměrně nová kategorie ve srovnání třeba s tradiční televizí a printem, zároveň je to kategorie, kde se náš marketingový a reklamní trh má co učit,“ poznamenal Hodboď a upozornil: „Klienti většinou neumí zadávat integrované kampaně a agentury bojují s tím, aby přinášely skutečná integrovaná řešení. Buď máme tendenci spoléhat se na tradiční kanály, nebo jsme posedlí novými věcmi, o kterých nevíme, jestli vůbec fungují.“
Vytváření komunity a sdílení
Úspěšné kampaně, a to nejen ty integrované, jsou podle Hodbodě schopné jednoduchým způsobem zapojit lidi tak, aby mohli vyjádřit společný postoj a překročit i rámec sociálních sítí.
Příkladem toho je kampaň RE2PECT od sportovní značky Jordan Brand patřící pod Nike. Ta vyjádřila poctu jednomu z nejznámějších profesionálních hráčů amerického baseballu za tým New York Yankees Dereku Jeterovi, když končil svoji sportovní kariéru. K vyjádření respektu zapojila nejen rodinu, přátele a spoluhráče, ale všechny fanoušky a obyvatele New Yorku. Ti mohli sdílet poctu Jeterovi nejen na sociálních sítích prostřednictvím hastagu #RE2PECT, ale i nošením oblečení ze speciálně vydané kolekce se stejným logem. Kampaň vytvořila agentura Wieden+Kennedy a získala na festivalu hlavní cenu Grand Prix.
Racionální rozhodování nefunguje
„Další z přístupů ke komunikaci, který byl letos v Cannes zřejmý, se zaměřil na to, jakým způsobem se lidé o něčem rozhodují. Díky poznatkům z psychologie víme, že větší část našeho chování a rozhodování neovlivňuje racionální uvažování, ale často jednáme jako opice: rychle a nepřemýšlíme nad tím,“ uvedl Hodboď kampaň Reduce Speed Dial značky Volkswagen a její agentury Colenso BBDO z Nového Zélandu.
Motiv této kampaně řeší skoro každá automobilka v rámci svého CSR: jak zamezit příliš rychlé jízdě v autě. Její tvůrci dali dětem možnost vytvořit prostřednictvím aplikace alternativu tachometru, kde zanechaly svým rodičům vzkazy typu „nejezděte rychle, může vás to stát život“. Obrázky pak měli rodiče ve svém autě na tachometru, což mělo vliv na jejich způsob jízdy..
Inovace, která prodává
„Kategorie Titanium & Integrated nebyla jenom o posunu kreativní myšlenky někam dál, do neprobádaných vod, ale zároveň i o tom přijít s revolučním způsobem, jak rychle zvednout samotný prodej. I to je úkolem kreativity,“ upozornil Hodboď.
Druhou Grand Prix tak získala služba Domino ´s Pizza s agenturou CP+B za vychytávku sloužící k objednání pizzy. Díky ikonce pizzy (vybrané podle toho, co zákazníkovi chutná), bylo možné pizzu objednat prostřednictvím jediného tweetu s doručením do 20 minut.
V hlavní roli matky
Kampaně, které stavěly na ženském elementu a silných emocích, vybírala Tereza Svěráková, kreativní ředitelka agentury Young&Rubicam. Agentura, pro kterou pracuje, získala letos v Cannes dva bronzy v kategorii Press za práci pro Harley-Davidson. Kreativní ředitel pražské Young&Rubicam Jaime Mandelbaum letos zasedal i v porotě samotné soutěže, konkrétně hodnotil práce ze sekce Promo & Activation.
Se zajímavou ideou, jak využít ženského elementu, přišla reklama sportovního klubu Clube do Recife v Brazílii od agentury Ogilvy Brasil. Proti agresivním fanouškům na sportovním stadionu postavili jejich vlastní mámy. A kdo by se chtěl prát s vlastní matkou? Kampaň dostala zlato v kategorii Promo & Activation.
I další kampaň bojující za právo „na volný den“ pro zaměstnance v Singapuru využila tématu mateřství. Dala vedle sebe odpovědi matek a chův jejich dětí na otázky, jaké mají děti sny a přání, přičemž v počtu správných odpovědí jednoznačně vedly chůvy. Pro organizaci TWC2 a charitativní projekt IGiveaDayOff.org kretivu vytvořila agentura Ogilvy Singapore.
Produkce musí být víc než stoprocentní
Filmové a televizní spoty dle vlastního výběru z kategorie Film Craft, ve které je oceňováno zejména jejich řemeslné zpracování, uvedl Tomáš Otradovec z produkční společnosti Toaster Pictures. Dříve působil také jako kreativní ředitel agentur McCann nebo Kaspen. Jeho produkční firma spolupracovala s agenturou Red Fuse Prague na celoevropské kampani pro belgickou společnost Hills Pet Nutrition, která byla letos v Cannes oceněna bronzem.
Úspěšné televizní spoty mají podle Otradovce tyto společné znaky: real insight, grafičnost, filmové vyprávění, střih a exekuci na 150 %. Víc jak stoprocentní exekuci i další znaky splnila například zlatem oceněná kampaň 3-second cooking japonského mobilního operátora NTT Docomo od agentury Tokyu Agency.
Supermodelka drsňačkou
Nejúspěšnější kampaň z oblasti digitálu představily „mladé lvice“ Lucie Palkosková z Follow Bubble a Eva Došková z agentury Triad Advertising. Grand Prix v kategorii Cyber získala kampaň I Will What I Want s modelkou Gisele Bündchen pro módní značku Under Armour. Její tvůrce, agentura Droga5, v ní chtěla sdělit, že tato sportovní značka není jen pro chlapáky.
Komentáře lidí na adresu Gisele coby drsné boxerky se ze všech sociálních sítí shromažďovaly v jednom místě v reálném čase. Uživatelé na webu kampaně průměrně trávili 4 minuty a prodeje značky se zvedly o 28 %.
Fotogalerie z akce