Nejsilnější sítí mediálních agentur v Česku zůstává skupina GroupM, která v loňském roce meziročně posílila objem inzertních rozpočtů svých klientů (takzvaných billings) o 5 % na 345 milionů eur. Největší mediální agenturou na trhu od roku 2010 zůstává Médea, ta byla loni na stejném výsledku jako v roce 2013 (145 milionů eur). Ukazuje to čerstvě vydaný (17. září 2015) výroční žebříček auditorské společnosti Recma za rok 2014.
Společnost Recma ale v pondělí 28. září stáhla tabulky s výsledky za Českou republiku, což odůvodnila publikováním částečně chybných údajů z technických důvodů. Revidovaná data za Českou republiku by měla Recma vydat během příštího týdne.
Pokud podle současné zprávy Recmy k objemu Médey připočítáme mediální agenturu Havas Media, se kterou spolupracuje (majitel Médey Jaromír Soukup v ní podle dostupných informací drží 40% podíl, zbytek vlastní španělský Havas), je toto uskupení podle objemu rozpočtů druhé nejsilnější. Před několika týdny Soukup prodal menšinový podíl v Médee čínské investiční skupině China Energy Company Limited.
K posunu v žebříčku Recma došlo na třetí pozici, kde mediální agentury skupiny Publicis Starcom MediaVest Group a ZenithOptimedia posílily o 7 % a dostaly se před skupinu Omnicom Media Group. Ta naopak meziročně oslabila nejvíc ze všech mediálních skupin, a to o 23 %.
Objemy největších agentur Omnicomu OMD a PHD se snížily o 27 %, respektive o 20%. V letošním roce přitom probíhá nadnárodní výběrové řízení společnosti Unilever, pro níž PHD v Česku pracuje. Případná ztráta klienta by znamenala další citelné oslabení.
Meziročně poklesly i zbývající dvě mediální skupiny Mediabrands (IPG) o 9 % a Dentsu Aegis Network o 14 %. U posledně jmenované se výrazně (o 34 %) snížil objem mediální agentury Carat.
Z jednotlivých mediálních agentur je první Médea následovaná agenturami MediaCom a MEC skupiny GroupM. Z loňského čtvrtého místa se propadla na šesté OMD, před ni se dostaly agentury Starcom a Mindshare.
Celkově obrat mediálních agentur v roce 2014 meziročně mírně poklesl o 2 % na 905 milionů eur (přibližně 25 miliard Kč).
Recma 2014 - původní zpráva
Pořadí mediálních skupin na českém trhu (podle billings v milionech eur)
Mediální skupiny | Výsledky za rok 2014 | Výsledky za rok 2013 | Rozdíl |
GroupM | 345 | 329 | 5 % |
Publicis | 147 | 138 | 7 % |
Omnicom Media Group (OMG) | 121 | 156 | -23 % |
Mediabrands | 56 | 61 | -9 % |
Havas Media | 49 | 44 | 10 % |
Dentsu Aegis Network | 44 | 51 | -14 % |
Celkem nadnárodní skupiny | 761 | 779 | -2 % |
Médea | 145 | 145 | 0% |
Pořadí mediálních agentur působících na českém trhu (podle billings v milionech eur)
Mediální agentury | Výsledky za rok 2014 | Výsledky za rok 2013 | Rozdíl |
Médea | 145 | 145 | 0 % |
MediaCom | 132 | 126 | 5 % |
MEC | 90 | 95 | -5 % |
Starcom MV | 82 | 81 | 2 % |
Mindshare | 81 | 71 | 14 % |
OMD | 66 | 91 | -27 % |
ZenithOptimedia | 65 | 57 | 13 % |
Havas Media | 49 | 44 | 10 % |
UM | 45 | 47 | -4 % |
PHD | 43 | 53 | -20 % |
Maxus | 41 | 37 | 11 % |
Vizeum | 24 | 21 | 16 % |
Carat | 20 | 30 | -34 % |
A!M | 12 | 12 | 0 % |
Initiative | 11 | 14 | -24 % |
Celkem | 905 | 924 | -2 % |
- Zdroj: Recma 2015, 17. září