Televize Prima oznámila, že se nedohodla s firmou M Marketing Marcely Krplové, pořadatelem České Miss, na další spolupráci a že tedy další ročník soutěže krásy nepodpoří ani neodvysílá. Prima byla šest let generálním mediálním partnerem České Miss. „Soutěž to nijak neohrozí,“ prohlásila Lucie Volná, výkonná ředitelka České Miss. 

„Nejúspěšnější porevoluční značkou je Seznam“

Seznam.cz, Alza.cz a Student Agency vedou podle studie Ogilvy & Mather žebříček českých značek vzniklých po roce 1989, které čeští marketéři považují za nejúspěšnější.

Nové české značky 2016. Zdroj: Studie Ogilvy & Mather, leden 2016

Nové české značky 2016. Zdroj: Studie Ogilvy & Mather, leden 2016

Internetový portál Seznam.cz je podle českých marketérů nejúspěšnější novou českou značkou, tedy značkou, jež se na českém trhu objevila po roce 1989. Současně je považován za značku s největší tržní hodnotou. Mezi top pětici nejúspěšnějších značek se kromě něj zařadily ještě Alza.cz, Student Agency, Mall.cz a Mountfield. Největší důvěru v další úspěšný rozvoj mají u oslovených marketérů značky Alza.cz, Student Agency a Avast. Naopak potenciálně v ohrožení mohou být podle nich Bonton, Koryna a Leo Express. Ukázala to nová studie agentury Ogilvy & Mather, která se dotazovala na názor zhruba 150 šéfů marketingu firem s největšími reklamními rozpočty, působících na českém trhu. Dotazování proběhlo na přelomu prosince a ledna.

„Po roce 1989 u nás vznikla a nadále vzniká celá řada nových značek. Zajímalo nás tedy, které z těchto značek jsou podle názoru marketingových odborníků ty nejúspěšnější, mají silný potenciál růstu do budoucna, nebo naopak jejichž pozice na trhu je potenciálně v ohrožení,“ řekl Ondřej Obluk, ředitel Ogilvy & Mather.

Seznam vede ve většině ukazatelů

Za naprosto nejúspěšnější marketéři považují internetový portál Seznam.cz, který spontánně jmenovala více než polovina z nich (56 %). Na druhém místě se umístil internetový obchod Alza.cz, který zmínilo 48 % respondentů, a na třetí příčce se umístil dopravce, prodejce letenek a zprostředkovatel jazykových kurzů a pracovních pobytů Student Agency s 37 %. Dále se do první pětky probojoval internetový obchod Mall.cz (30 %) a specialista na zahradní techniku, nábytek a bazény Mountfield (25 %).

Spontánně jmenované nejúspěšnější české nové značky. Zdroj: Studie Ogilvy & Mather, leden 2016

Spontánně jmenované nejúspěšnější české nové značky. Zdroj: Studie Ogilvy & Mather, leden 2016

„Když jsme v druhém kroku poskytli respondentům seznam značek jako nápovědu, obsadily první příčky stejné značky, jen s odlišným pořadím. Na prvním místě opět Seznam.cz se 70 %, na druhém Student Agency s 65 % a na třetím Alza.cz s 58 %. Do první pětky se ještě probojovala značka AVG (35 %) a Ambiente (25 %),“ uvádí Ogilvy & Mather.

Nejúspěšnější nové české značky podle výběru ze seznamu. Zdroj: Studie Ogilvy & Mather, leden 2016

Nejúspěšnější nové české značky podle výběru ze seznamu. Zdroj: Studie Ogilvy & Mather, leden 2016

Podle názoru 65 % marketérů má značka Seznam.cz také největší tržní hodnotu. Ohodnotit ji se ale odvážila jen necelá polovina z nich, a stejně tak i jejich odhad se velmi různil. „Respondenti uváděli částky v širokém rozmezí od dvou do osmi miliard korun. Nejčastěji zaznívala částka čtyři miliardy,“ uvádí studie. Pětapadesát procent oslovených pak uvedlo jako tržně nejhodnotnější značku Alza.cz a 54 % skupinu PPF. Dále byla mezi pět značek s největší tržní hodnotou zařazena značka Student Agency (40 %) a Avast (26 %).

Značky s největší odhadovanou tržní hodnotou. Zdroj: Studie Ogilvy & Mather, leden 2016

Značky s největší odhadovanou tržní hodnotou. Zdroj: Studie Ogilvy & Mather, leden 2016

Největší šance má Alza, ohrožen je Bonton

Největší důvěru v úspěšný budoucí rozvoj mají respondenti ve značky Alza.cz, Student Agency a Avast. Mezi nejčastěji jmenovanými se objevily také značky Air Bank nebo Heureka. V případě internetového obchodu Alza.cz je podle marketérů klíčem k úspěchu široká uživatelská báze, inovativní přístup, servis a důvěryhodnost. Student Agency bude podle nich i nadále úspěšná díky jasné vizi a silné orientaci na uspokojení potřeb zákazníka.

Značky s největší perspektivou rozvoje. Zdroj: Studie Ogilvy & Mather, leden 2016

Značky s největší perspektivou rozvoje. Zdroj: Studie Ogilvy & Mather, leden 2016

Za potenciálně ohrožené považují marketéři značky Bonton, Koryna nebo Leo Express. Prodejce sortimentu zábavy Bonton může podle nich i nadále ztrácet svou pozici především vlivem zvyšující se obliby online médií či konsolidace trhu. Cestou k neúspěchu značky výrobce kuchyní Koryna může být podle nich malá progresivnost, velká konkurence či nedostatečná šíře sortimentu. V případě dopravce Leo Express mohou být důvodem nezdaru například nevýhodné podmínky soukromých dopravců. 

Nové české značky, které mohou být v ohrožení.  Zdroj: Studie Ogilvy & Mather, leden 2016

Nové české značky, které mohou být v ohrožení. Zdroj: Studie Ogilvy & Mather, leden 2016

„V PPF fungují peníze, v Air Bank kreativita“

Co jsou hlavní faktory, které stojí za úspěchem nových značek? „Faktorů, které mohou ovlivnit vývoj a úspěch značek, je mnoho. Snažili jsme se proto definovat ty nejdůležitější z nich a respondenty jsme požádali, aby k nim přiřadily jednotlivé značky. Jako důvody, které se mohly podílet na jejich úspěchu, jsme uvedli promyšlený marketing a distribuci, silné kapitálové zázemí umožňující významné investice, unikátnost produktu či nápaditou a kreativní reklamu,“ uvádí Ogilvy & Mather.

Výsledky dotazování pak ukazují následující grafy: značce Alza.cz přisuzují respondenti úspěšný marketing a distribuci, skupina PPF má podle nich možnost využít silného kapitálového zázemí, Student Agency využila nejlíp volný prostor na trhu a Air Bank uspěla díky kreativní reklamě.

Zdroj: Studie Ogilvy & Mather, leden 2016

Zdroj: Studie Ogilvy & Mather, leden 2016

 

Zdroj: Studie Ogilvy & Mather, leden 2016

Zdroj: Studie Ogilvy & Mather, leden 2016

Zadejte i poštovní adresu, pošleme vám tištěný Médiář zdarma
Přihlásit odběr