Internetový portál Seznam.cz je podle českých marketérů nejúspěšnější novou českou značkou, tedy značkou, jež se na českém trhu objevila po roce 1989. Současně je považován za značku s největší tržní hodnotou. Mezi top pětici nejúspěšnějších značek se kromě něj zařadily ještě Alza.cz, Student Agency, Mall.cz a Mountfield. Největší důvěru v další úspěšný rozvoj mají u oslovených marketérů značky Alza.cz, Student Agency a Avast. Naopak potenciálně v ohrožení mohou být podle nich Bonton, Koryna a Leo Express. Ukázala to nová studie agentury Ogilvy & Mather, která se dotazovala na názor zhruba 150 šéfů marketingu firem s největšími reklamními rozpočty, působících na českém trhu. Dotazování proběhlo na přelomu prosince a ledna.
„Po roce 1989 u nás vznikla a nadále vzniká celá řada nových značek. Zajímalo nás tedy, které z těchto značek jsou podle názoru marketingových odborníků ty nejúspěšnější, mají silný potenciál růstu do budoucna, nebo naopak jejichž pozice na trhu je potenciálně v ohrožení,“ řekl Ondřej Obluk, ředitel Ogilvy & Mather.
Seznam vede ve většině ukazatelů
Za naprosto nejúspěšnější marketéři považují internetový portál Seznam.cz, který spontánně jmenovala více než polovina z nich (56 %). Na druhém místě se umístil internetový obchod Alza.cz, který zmínilo 48 % respondentů, a na třetí příčce se umístil dopravce, prodejce letenek a zprostředkovatel jazykových kurzů a pracovních pobytů Student Agency s 37 %. Dále se do první pětky probojoval internetový obchod Mall.cz (30 %) a specialista na zahradní techniku, nábytek a bazény Mountfield (25 %).
„Když jsme v druhém kroku poskytli respondentům seznam značek jako nápovědu, obsadily první příčky stejné značky, jen s odlišným pořadím. Na prvním místě opět Seznam.cz se 70 %, na druhém Student Agency s 65 % a na třetím Alza.cz s 58 %. Do první pětky se ještě probojovala značka AVG (35 %) a Ambiente (25 %),“ uvádí Ogilvy & Mather.
Podle názoru 65 % marketérů má značka Seznam.cz také největší tržní hodnotu. Ohodnotit ji se ale odvážila jen necelá polovina z nich, a stejně tak i jejich odhad se velmi různil. „Respondenti uváděli částky v širokém rozmezí od dvou do osmi miliard korun. Nejčastěji zaznívala částka čtyři miliardy,“ uvádí studie. Pětapadesát procent oslovených pak uvedlo jako tržně nejhodnotnější značku Alza.cz a 54 % skupinu PPF. Dále byla mezi pět značek s největší tržní hodnotou zařazena značka Student Agency (40 %) a Avast (26 %).
Největší šance má Alza, ohrožen je Bonton
Největší důvěru v úspěšný budoucí rozvoj mají respondenti ve značky Alza.cz, Student Agency a Avast. Mezi nejčastěji jmenovanými se objevily také značky Air Bank nebo Heureka. V případě internetového obchodu Alza.cz je podle marketérů klíčem k úspěchu široká uživatelská báze, inovativní přístup, servis a důvěryhodnost. Student Agency bude podle nich i nadále úspěšná díky jasné vizi a silné orientaci na uspokojení potřeb zákazníka.
Za potenciálně ohrožené považují marketéři značky Bonton, Koryna nebo Leo Express. Prodejce sortimentu zábavy Bonton může podle nich i nadále ztrácet svou pozici především vlivem zvyšující se obliby online médií či konsolidace trhu. Cestou k neúspěchu značky výrobce kuchyní Koryna může být podle nich malá progresivnost, velká konkurence či nedostatečná šíře sortimentu. V případě dopravce Leo Express mohou být důvodem nezdaru například nevýhodné podmínky soukromých dopravců.
„V PPF fungují peníze, v Air Bank kreativita“
Co jsou hlavní faktory, které stojí za úspěchem nových značek? „Faktorů, které mohou ovlivnit vývoj a úspěch značek, je mnoho. Snažili jsme se proto definovat ty nejdůležitější z nich a respondenty jsme požádali, aby k nim přiřadily jednotlivé značky. Jako důvody, které se mohly podílet na jejich úspěchu, jsme uvedli promyšlený marketing a distribuci, silné kapitálové zázemí umožňující významné investice, unikátnost produktu či nápaditou a kreativní reklamu,“ uvádí Ogilvy & Mather.
Výsledky dotazování pak ukazují následující grafy: značce Alza.cz přisuzují respondenti úspěšný marketing a distribuci, skupina PPF má podle nich možnost využít silného kapitálového zázemí, Student Agency využila nejlíp volný prostor na trhu a Air Bank uspěla díky kreativní reklamě.