Pokutu 250 tisíc Kč má zaplatit televize Nova za to, že v díle seriálu Ordinace v růžové zahradě z 15. prosince 2011 „nepatřičně zdůrazňovala“ prostředek k péči o prostatu Prostenal, v rámci tzv. product placementu, umístění produktu. Rozhodla o tom na svém aktuálním jednání Rada pro rozhlasové a televizní vysílání.
Umístění produktu přímo do děje televizních pořadů je podle zákona, který Česko přejalo jako evropskou směrnici, legální, má být ale přirozenou součástí děje, nevyčnívat. To se ale v tomto případě podle radních nepovedlo dodržet.
Nova výrobek propagovala „jak verbálními prostředky prostřednictvím informace o účelu výrobku a jeho cílové skupině (v průběhu dialogu zaznělo: ‚To je pro bráchu, aby nemusel běhat na záchod, až tady bude. To víte, my jsme chlapi ve věku, že se o sebe musíme postarat.‘), tak obrazovými prostředky, jelikož ve dvou přibližně třívteřinových detailních záběrech zobrazil balení produktu (v jednom případě i s LED svítilnou, která byla součástí vánočního balení) s cílem explicitně upozornit na produkt prostředky připomínajícími reklamní nabídku, přičemž z průběhu celé scény též vyplynulo, že součástí balení výrobku je zdarma LED svítilna (aktéři s ní v průběhu celé scény nepřehlédnutelným způsobem manipulovali tak, aby divákovi neunikla zjevná souvislost).“
Ordinace je přitom dlouhodobě nejpopulárnější nezpravodajský pořad na tuzemských obrazovkách, sleduje ho mezi jedním a půl a dvěma miliony diváků. Propagace Prostenalu v inkriminovaném díle začala v 11. minutě pořadu.
Není to jediný postih, jehož se Nova od rady pro vysílání na její schůzi tento týden dočkala. Má zaplatit ještě 100 tisíc Kč za násilné scény, které se objevily loni 7. prosince v půl čtvrté odpoledne v seriálu Beze stopy.
Produkty v ději povoleny už dva roky
Příjmy za záběry konkrétních značek mohou televize inkasovat od 1. června 2010, kdy byl schválen zákon o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání, jehož součástí je i takzvaný product placement. V televizním vysílání tuto možnost jako první využila společnost Mattoni v pořadu Uvolněte se, prosím, který moderoval Jan Kraus.
Na celkových příjmech tuzemských televizí se product placement zatím nepodílí ani z desetiny. Produkty jsou nejčastěji zařazeny do vysílání seriálů, life stylových pořadů a sportovních přenosů. Podle předsedkyně rady pro vysílání Kateřiny Kalistové product placement v českém vysílání oproti zahraničí v některých případech působí stále poněkud křečovitě.