Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

Nova porušuje vysílací zákon, nábytek propaguje v Ordinaci příliš

Pořady, v nichž se podle zákona, který od června 2010 povolil vkládání konkrétních výrobků, věci podobně jako v reklamě propagují, „nesmějí nepatřičně zdůrazňovat umístěný produkt“.

Sérii pochval od hlavních postav, řadu detailních záběrů a zobrazení značky si v momentálně nejsledovanějším tuzemském seriálu Ordinace v růžové zahradě zaplatil výrobce nábytku Jamall. Přílišnou propagací Nova porušuje zákon, ten umístění produktu do děje připouští pouze přiměřeně.

Product placement výrobce nábytku Jamall na Nově (repro: Stream.cz)

Product placement výrobce nábytku Jamall na Nově (repro: Stream.cz)

Protagonisté listují v katalogu, zdůrazňují konkrétní pohovku a chválí ji, poté na ni další z herců sedá a opět chválí. Logo se objevuje i několikrát v jediném záběru.

„Některé obrazy posledních dílů se proměnily v téměř klasická teleshoppingová okna,“ konstatoval Milan Šmíd z pražské FSV UK, který na opakující se úkaz upozornil. Podle Šmída Nova nepřiměřeně propagovala taky lihovou tinkturu výrobce Allivictus.

Nova se tak zpronevěřuje zákonu, který od června 2010 povolil vkládání konkrétních výrobků, tzv. product placement, ale jen v přiměřené formě. Pořady, v nichž se produkty propagují, „nesmějí přímo nabádat k nákupu nebo pronájmu zboží nebo služeb, zejména zvláštním zmiňováním tohoto zboží nebo služeb za účelem jejich propagace“ a ani „nesmějí nepatřičně zdůrazňovat umístěný produkt“.