Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

Nova s Primou zdraží příští rok reklamu, nejvýš zhruba o desetinu

Zleva Filip Doubek, Pavel Kejla, Jan Vlček a Petr Chajda na konferenci Flema

Zleva Filip Doubek, Pavel Kejla, Jan Vlček a Petr Chajda na konferenci Flema

Největší komerční televize v Česku Nova a Prima chystají na rok 2014 vybírat víc za vysílání reklamních spotů na svých kanálech. Jejich zástupci to řekli dnes v pražském hotelu Corinthia na konferenci Flema.

„Chystáme mírné nominální navýšení okolo deseti procent,“ uvedl výkonný ředitel Primy Pavel Kejla. „Míříme k nízkému marginálnímu navýšení cen v obecné úrovni,“ řekl obchodní ředitel Novy Jan Vlček, má to být do 10 %. Věrní klienti mohou mít ceny stejné. „Klienti, kteří s námi podepíší garanci a dodrží určitý objem, budou mít šanci mít cenu nezměněnou,“ doplnil Kejla. „Klienty samozřejmě nebudeme posuzovat paušálně,“ navázal Vlček.

Šéf mediální agentury Aegis Petr Chajda navzdory nástupu menších stanic prohlásil, že inzerenti v Česku se stále pohybují na duopolním trhu. Ze tří největších televizí totiž mohou inzerovat prakticky jen na komerční Nově a Primě, veřejnoprávní Česká televize podle zákona reklamu na svých nejsledovanějších kanálech ČT1 a ČT24 vysílat nesmí.

„Česká televize stále dělá kolem třiceti procent podílu na sledovanosti. To jsou GRPy, které nenávratně vyletí komínem a nikdo je nemůže zobchodovat,“ postěžoval si Chajda.

Nova s letoškem razantně změnila obchodní politiku – zdražila, zrušila slevy. Výrazně se jí tak propadl hospodářský výsledek. A za první pololetí 2013 z trhu zmizelo zhruba 600 milionů Kč, odhadl Hynek Cimoradský z pořádající mediální společnosti FLE.

Podle ředitele Vlčka Nova s „jednorázovým propadem“ počítala. „Měli jsme odhady jak se bude situace bude vyvíjet v prvním pololetí a tak se víceméně stalo,“ podotkl. „My jsme v zásadě spokojeni,“ reagoval Kejla z Primy, na níž se poté přesunula řada inzerentů, kteří odešli z drahé Novy.

„Dřív člověk příliš nedělal a hodně si vydělal. Teď člověk dře třikrát víc a peněz má dvakrát míň,“ shrnul vývoj profese mediálních plánovačů, kteří rozhodují o umístění inzerentských peněz do médií, přítomný obchodní ředitel mediální agentury Médea Filip Doubek.

Dvojí měření sledovanosti

Mediálním agenturám práce zřejmě ještě přibude, jak naznačila už diskuse na loňském ročníku téže konference. Nova totiž hodlá od listopadu seznamovat trh s daty sledovanosti z nového elektronického měření, z výzkumu, který si nechala v rámci Sdružení pro měření sledovanosti, v němž je spolu s Médeou, sestrojit od agentury AC Nielsen.

Trh přitom už patnáct let používá jednotnou měnu, totiž data z elektronického měření sledovanosti od firmy Mediaresearch. Podle nových dat od Nielsenu hodlá Nova obchodovat od ledna 2014.

„Logicky se ztratí za pět let asi 300 milionů korun, kolik ten výzkum stojí. Protože Česká republika je realtivně sekundární trh, ano, mohou zmizet i další peníze, proto jsme byli proti druhému měření sledovanosti,“ podotkl k tomu výkonný ředitel Primy Kejla.

„Doufám, že nový management Novy v rámci hledání úspor třeba nalezne v tomto projektu. Dávám to do pléna jako návrh,“ podotkl Chajda. Narážel přitom na fakt, že druhé měření sledovanosti prosazoval především superšéf Novy a prezident CME Adrian Sarbu, který v srpnu z vedení skupiny odešel.

„Já taky nechci dvojí měření, protože to bude víc práce. Taky nevím, jak to budeme řešit, ale budeme se s tím muset poprat,“ podotkl šéf obchodu Médey Doubek.