Na cestě do vašich schránek je páté číslo tištěného Médiáře. Koupit taky lze hned na Alze.

Nově z marketingu na Facebooku a Instagramu

Pokročilé cílení s průniky zájmů, nový nabídkový systém reklamní aukce, slideshows, další možnosti v oblasti videa – to vše v posledních týdnech přibylo pro marketing na populární sociální síti. Startujeme pravidelný přehled novinek na Facebooku pro marketéry.

Největší sociální síť světa chrlí zásadní novinky prakticky neustále a snadno mezi nimi něco důležitého přehlédnout. Co dva týdny vám proto spolu s odborně zaměřeným webem Newsfeed.cz přineseme přehled zpráv ze světa pokročilého marketingu na Facebooku. Newsfeed.cz vytvářejí zástupci největších českých agentur specializovaných na výkonnostní marketing na Facebooku a jeho garantem je Business Factory (jediný Facebook Marketing Partner pro oblast FB Ads v Česku) a Peter Podolinský, Facebook Client Partner pro Česko a Slovensko.

Cílit jde už podle průniků zájmů

Chcete oslovit řekněme Pražany nebo Pražačky, kterým je mezi 20 a 25 lety, mají iPhone 6, zajímají je psi a s oblibou fotografují? Fanoušky závodních aut, kteří rádi cestují? Pokerové hráče, kteří rádi poslouchají hudbu? S reklamami na Facebooku to už jde přesně.

Doposud bylo cílení na víc zájmů možné jen jako sjednocení daných množin zájmů v cílové skupině – tedy tehdy, když adresát reklamy udává aspoň jeden z požadovaných zájmů -, jejich průniky bylo možné vytvářet jen pomocí externích nástrojů. Nedávno uvedené pokročilé cílení s průniky zájmů otevírá nové možnosti, jak zpřesnit zacílení reklam a zvýšit tak jejich relevanci i výtěžnost. Pokročilé cílení v Power editoru se postupně uvolňuje pro vyzkoušení všem uživatelům.

Nové možnosti cílení na Facebooku

Nové možnosti cílení na Facebooku

K dispozici je i možnost pokročilého využití Dynamic Product Ads. Právě tato technika je základem případové studie, která ukazuje, jak řecká značka MyShoe šestinásobně zvýšila obrat při současném zvýšení ziskovostiDíky propojení CRM a pokročilých dat z Google Analytics prostřednictvím nástroje ROI Hunter se podařilo cílit na zákazníky podle detailní segmentace a podle data posledního nákupu a servírovat jim v graficky optimalizovaných reklamách cenově a tematicky nejrelevantnější produkty, prioritizované podle prodávanosti. Výsledkem byla možnost 6x navýšit ad spend při zvýšení počtu transakcí 5,8x (tedy bez zvýšení ceny za transakci, ke kterému obvykle dochází při zvýšení ad spendu), navíc při 22% růstu návratnosti vložených peněz (ROI). Tento model se může hodit zejména větším zavedeným značkám, pro něž je čím dál obtížnější zvyšovat zásah i ziskovost.

Sazka zaujala příběhy výherců

V další případové studii představila Sazka trojnásobné zvýšení interakce a až 50% organický zásah své základny fanoušků prostřednictvím jednoduchých příběhů. Výherci, kteří nemohou být jmenováni, přibližuje Sazka prostřednictvímm každodenních situací, které ukazují, že výhra může potkat prakticky každého. 

Ukázky příspěvků na Facebooku Sazky

Ukázky příspěvků na Facebooku Sazky

Sazka se nijak nedrží doporučovaných pravidel o stručnosti a dokazuje, že vyprávět atraktivní příběhy může i značka, která není typickým love brandem. A také to, že s tím hrozivým poklesem organického dosahu to nebude až tak horké.

Nastavení podobných publik se zjednodušilo

Nové možnosti přináší automatické vytváření vícenásobných Lookalike Audiences (podobné okruhy uživatelů) s následným samostatným biddingem. V praxi to znamená možnost zacílit na uživatele, které Facebook vyhodnotí jako podobné výstupům z vašich dat.

Práce s podobnými publiky. Repro: clickable.com

Práce s podobnými publiky. Repro: clickable.com

Podle míry podobnosti, kterou zvolíte pro jednotlivá publika (například 1 až 3 %, 3 až 5 % a tak dále), pak můžete rozlišovat nabídkové ceny v reklamní aukci pro různé segmenty a vytvořit tak model, který je možné škálovat při zachování konstantního ROI. To sice šlo dělat i dříve, ale byo třeba nastavovat požadované ručně, nyní je to jednodušší.

Nové parametry v aukčním systému

S tím souvisí také uvedení aukčního systému API v2.4, který narozdíl od starého modelu prosté ceny za proklik, zobrazení nebo akci rozlišuje tři parametry – optimization goal, bid amount a billing event, jejichž kombinace pokročilým uživatelům pomohou zlepšit pozice v aukcích při stejné úrovni nákladů.

Remarketingový kód se sjednotil

Další – spíš technickou – novinkou, která má usnadnit práci s reklamami, je sjednocení pixelů, které na jednotlivých webových stránkách fungují jako remarketingový kód pro cílení reklam na Facebooku. Dosud se jiný používal pro tvorbu publik, jiný pro měření konverzí. Teď má stačit jediný pixel Facebooku. Existující pixely bude třeba na všech webech aktualizovat, ale je na to relativně dost času – až do léta 2016.

Vteřinové videosmyčky na Instagramu

Řadu novinek chrlí Instagram. Před pár dny spustil aplikaci Boomerang pro videosmyčky o trvání jedné vteřiny, které rozpohybují fotky – že by konkurence animovaných gifů z Facebooku?

Také vznikl účet @instragramforbusiness, na němž se dozvíte přímo od zdroje, jak Instagram využít na maximum pro podnikání a marketing.

Carousel na Instagramu. Zdroj: Instagram for Business

Carousel na Instagramu. Zdroj: Instagram for Business

Jednou takovou možností jsou nedávno spuštěné Carousel Ads. Populární reklamní formát sestávající z více fotek, který už nějakou dobu prodává výrobky a vypráví příběhy na Facebooku, tak nově vyrazil zvyšovat konverze i na Instagram, a to včetně rozšířených možností call-to-action (výzva k instalaci aplikace, k nákupu, k registraci nebo k prokliku na web), známých z Facebooku.

Úspornější „video“ ze statických obrázků

V oblasti „videa“ Facebok představil novinku Slideshows, což je nový reklamní formát tří až sedmi statických obrázků spojených do pěti až pátnáctivteřinového klipu bez zvuku. S údajně až pětinásobně rychlejším načítáním přijdou Slideshows vhod v zemích s horší kvalitou internetového připojení, nebo jakýmkoliv značkám s omezeným rozpočtem jako alternativa pro produkčně násobně dražší videa.

Trend je video

V kontextu rozvoje nástrojů pro zvyšování zásahu pro videa a fotky, nedávného uvedení TRP coby facebookového ekvivalentu GRP u televizní reklamy a dřív spuštěných karuselových videoreklam, které umožňují v kampaních rotovat víc klipů, je jasné, že video je na Facebooku jednoznačně určujícím reklamním formátem.

To potvrdili také řečníci přímo z Facebooku minulý týden na pražské konferenci Discover Facebook and Instagram a nedávno zveřejněné statistiky za třetí kvartál 2015: videa na Facebooku překročila 8 miliard zhlédnutí denně. Většinu si přitom lidé přehrají na mobilních zařízeních.

K tomu stále rostoucí počet aktivních uživatelů Facebooku přesáhl 1,5 miliardy (z toho rovná miliarda používá Facebook denně), 700 milionů uživatelů používá měsíčně Messenger a 400 milionů Instagram.

Kolik lidí používá Facebook a jeho další sítě

Kolik lidí používá Facebook a jeho další sítě

„Možná“ u událostí skončilo

Závěrečná minuta ticha patří tlačítku Možná. Dlouhá léta přidávalo vrásky organizátorům veřených událostí, kteří do poslední chvíle nevěděli, kolik lidí vlastně přijde. Tlačítko Možná v tichosti zmizelo a nahradilo ho tlačítko Zajímá mě to (Interested), které je zcela nezávazné a jenom vyjadřuje sympatie a objednává notifikace o dalším vývoji události.