Na letošní květnové technologické konferenci TechCrunch v New Yorku se představil také nový český venture fond a akcelerátor start-upů Air Ventures. Tuto firmu spoluvlastní Václav Pavlečka, donedávna šéf inovační jednotky Farmhouse funugující v rámci Lion Communications a předtím spoluzakladatel newyorské agentury Kliché Killers, a dále šéf komunikační skupiny Kindred Group Michal Nýdrle, který je v Air Ventures zastoupen prostřednictvím své firmy MN Capital.
„Ve Farmhouse nadále supervizuji některé klíčové projekty, navíc bude Farmhouse a Air Ventures spolupracovat na několika z nich,“ řekl Médiáři Pavlečka. Zmíněným projektem by měla být aplikace Virgla. To je marketingová a komunikační 2nd screen aplikace, která rozeznává, na co se zrovna v televizi díváte nebo kde právě jste, a měla by umět na tento podnět reagovat - například nabídnout bonusový obsah nebo výzvu k soutěži. Na aplikaci pokračují v současnosti podle Pavlečky práce ve Startup Bootcampu v Amsterdamu. V New Yorku se Air Ventures prezentovala vlastní novou aplikací Sourcy a mailingovou platformou Clever Monitor. „Obory našich zájmů lze rozčlenit do tří skupin: komunikace, internet věcí a smart cities projekty. U všech projektů jsme aktivním investorem, vycházíme mimo jiné ze zkušeností z oboru reklamy a marketingové komunikace, v týmu máme ovšem i specialisty na financování a business analýzu. Celkově aktivně rozvíjíme deset projektů, včetně Cubrica, které vznikalo ve spolupráci ČVUT v rámci vývoje a Farmhouse,“ uvedl Pavlečka.
Projekt Cubrico, který se představil i na pražském mezinárodním festivalu reklamy Piaf, je start-up určený například pro eventy. Umožňuje jejich návštěvníkům natočit krátké video, které z designové krabičky vyjde jako rozpohybovaný gif. Gify jsou totiž velký trend na sociálních sítích, takže tento formát by měl podle záměrů tvůrců víc návštěvníků eventu přimět ji sdílet, a tím znásobit dosah eventu. Podle Pavlečky se chystají i další součásti této platformy, například televize sledující dění na sociálních sítích s hashtagem eventu a další.
„Komunikační byznys se mění a propojuje se se světem inovací, agentury už nechtějí jen prodávat služby, ale hledají nový model fungování. Celá branže se stává technologičtější. Na této myšlence vyrostl Farmhouse a stojí na ní i Air Ventures, která vznikla z potřeby propojit svět inovací, vědy, marketingu a kapitálu,“ řekl Médiáři Pavlečka. Air Ventures podle něj necílí svými produkty jen na český trh, ale na trh globální. Otevírá proto své zastoupení v čínském Šen-čenu a chystá se i na americký trh, kde chce podle Pavlečky otevřít svou pobočku v New Yorku.
„V Šen-čenu pro nás pracují jako naši čínští kolegové Jan Šmejkal a Marek Koys, kteří pro nás řeší projekty spojené s hardwarem,“ uvedl Pavlečka. Koys funguje jako projektový manažer Air Ventures, Šmejkal působí i jako co-director šen-čenského Google Startup Grindu.
Dalšími klíčovými spolupracovníky nové společnosti jsou podle Pavlečky investor Boril Šopov, který má firmě pomáhat analyzovat potenciální start-upy z hlediska jejich potenciálu, a angel investor a zakladatel České inovace Martin Hanzlík.
„Nejsme agentura a nehledáme klienty, pro něž bychom vyvíjeli aplikace. Naším úkolem je rozvíjet start-upy a vyvíjet projekty, které dostaneme přímo k lidem. Ve střednědobém horizontu pak buď máme pro projekty nachystaný scénář exit modelu, nebo si některé z nich strategicky podržíme a budeme hledat další partnery pro rozvoj,“ vysvětluje Pavlečka.
Aplikace prezentované na newyorském TechCrunchi tak mají podle něj ambici oslovit právě americký trh.
Sourcy má podle Pavlečky řešit problém, kdy na jedné straně je na sociálních sítích stále více informací, ve kterých se uživatel jen stěží orientuje, a na straně druhé se často nedostane k těm zprávám, o které by skutečně stál, protože Facebook i další sítě je filtrují podle vlastních algoritmů. „„Do aplikace Sourcy si můžete natáhnout vlastní zdroje informací a všechny sledované facebookové stránky, a všechny příspěvky z nich budete dostávat v kompletní podobě. V rámci aplikace jsme oficiálním partnerem Facebooku, využíváme jejich API, ale informace nefiltrujeme, to necháváme na vás,“ říká Pavlečka. K aplikaci chce Air Ventures během čtyř týdnů připravit první produktovou kampaň pro její uvedení..
Clever Monitor je mailingová platforma, která podle Pavlečky disponuje „umělou inteligencí“ a sama se učí preference příjemců mailů, takže by měla být schopna optimalizovat klientovu e-mailovou kampaň tak, aby přinesla informace, které ho zajímají, v čase, kdy jsou pro něj relevantní.