Česká televize začíná dnes vysílat lokální program z nového regionálního studia v Českých Budějovicích. Minulý týden startovalo nové studio v Hradci Králové. Oba regiony tak mohou víc vstupovat do proudu ČT24 i produkovat vlastní Týden v regionech. Vedoucím redaktorem „regionu Jihozápad“ je Aleš Hazuka, „regionu Severovýchod“ pak Michal Klokočník. Dlouho už ČT vysílá lokálně z Brna, Ostravy a Prahy.

„Omluva ‚Mekáče‘ připomíná doby, kdy vládlo řemeslo“

Propagace letního burgeru je podle našich katů nej reklama měsíce, babička z Komerčky má blíž k Babovřeskům než k teenagerům, České dráhy s paranormálnem propadly.

Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších – samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 34. a 35. týden 2016

  1. DDB: Omlouváme se všem, kteří si chtěli dát salát (52 %)
    značka, klient: McDonald’s 
  2. OgilvyOne: Studentský účet G2 (29 %)
    značka, klient: Komerční banka
  3. Young & Rubicam: Spolehlivě vás jistíme (21 %)
    značka, klient: Generali
  4. Young & Rubicam: Velká banka, velké možnosti (19%)
    značka, klient: Česká spořitelna
  5. Closer: Paranormální dráhy (12 %)
    značka, klient: České dráhy

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 8 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení. 

1. McDonald’s se omlouvá za burger (52 %) 

McDonald's se omlouvá těm, co si chtěli dát salát

McDonald’s se omlouvá těm, co si chtěli dát salát

Řetězec rychlého občerstvení McDonald‘ s přišel na letní měsíce s nabídkou hamburgerů, které se jmenují ClubHouse Beef. Reklamní kampaň, k níž patří slogan Omlouváme se všem, kteří si chtěli dát salát, vytvořila pro americký fastfood pražská agentura DDB. Kampaň je vidět na internetu, na billboardech a samozřejmě v jednotlivých restauracích McDonald’s. ClubHouse Beef je, spolu s kampaní, v oběhu od 25. července, nabídka bude končit 11. září. 

V osmi slovech se tu povedlo vytvořit bazální hodnotovou tenzi mezi protestantským asketismem a postmoderní touhou po maximálním požitku, která implicitně nutí jedince přijmout zodpovědnost za svoje vlastní životní volby. Což na reklamu na hambáč není málo! Vítěz týdne.
Martin Svetlík (Mustard)

Kopnout si do salátožroutů, to v zemi ‚nežereš maso, nepoznáš vtip‘ určitě zafunguje. Ale pokud ještě platí, že se McDonald’s chce tvářit, že není jen o hamburgerech ve sladké housce, ale že se tam člověk nají i zdravě, pak se touto kampaní střílí do vlastní nohy.
Tomáš Mrkvička

Připomíná doby, kdy vládlo řemeslo. A kdy vás bez talentu do agentury nevzali. Připomíná mi to konkurs na kopíka někdy v roce 2002, kdy do agentury přišlo asi padesát uchazečů. Připomíná mi to telefonát Karla Špindlera, který mi řekl, že nemám talent a že kdyby měl pocit, že mě tu reklamu může naučit, že by mě vzal. Teď jen koukám, kam se obor ubírá, že digitál přitáhnul lidi, co neumí řemeslo, ale zároveň ti staří psi už nejsou ve většině případů schopni obsáhnout momentální požadavky. No, co k tomu říct. Snad jen, že za pár let napíše Jarda Krupka další knihu o české reklamě. Kde už ale nebude žádný velký příběh tak jako v té první.
Marek Prchal

Šalát som ešte nikdy nemal v pláne, ale ospravedlnenie prijímam.
Tomáš Hrábek (Symbio)

Čistá, vtipná, řemeslně dobře odvedená práce.
Pavel Sobek

Jednoduchý, hezky nafocený, vtipný. Mám chuť na hamburgera.
Will Rust

Bohužel zrovna tenhle hamburger má na sobě salátu docela dost. Ale tohle je jenom malá snad ani ne chybička. Jinak je to jasně nejviditelnější kampaň tohoto měsíce. Aspoň pro ty, co jezděj tramvají. (Já). Můj McVítěz.
Ondřej Souček (Luftballon)

Asi jediná reklama, které mě za poslední dobu ‚tam venku‘ zaujala. Možná jsem si i pousmál. Přitom taková ‚blbost‘ – staromódní omluva.
Vladislav Bureš

2. Komerčka láká studenty na G2 (29 %)

Komerční banka spustila v srpnu novou kampaň na své studentské konto G2, kterou připravila její nová agentura OgilvyOne. Nová kampaň G2 míří na tři hlavní cílové skupiny: rodiče, středoškoláky a vysokoškoláky cestující s programem Erasmus. Balíček Erasmus a další produkty (platba mobilem, Apple Watch, Touch ID, nová mobilní banka) jsou také součástí komunikace. Jako bonus banka navíc nabízí 350 Kč za založení konta do konce října 2016. Hlavní tváří nového konceptu je postava babičky, u které je divák na prázdninách. Stará žena chce pomoci s různými bizarními pracemi, což má vytvořit řadu humorných situací. Všechny tyto okamžik jsou propojené s jednotlivými benefity Komerční banky.

Kampaň poběží do 30. září na internetu, v out-of-home médiích, formou sponzoringu v televizích Óčko a Prima Cool a v menší míře také v tisku. V interních kanálech banky bude vidět až do 31. října. Kromě klasické komunikace budou kampaň doprovázet i další aktivity jako soutěž na Instagramu, účast na zářijovém festivalu You Fest a další aktivity, které mají mít přesah do celého roku a podporují komunikaci G2.

Jsou tam hezký momenty, kdy v tom člověk fakt skoro slyší vlastní babičku. Ale když to všechno odkoukáte, zjistíte, že kromě super insightu toho tam už o moc víc není. Škoda.
Martin Svetlík (Mustard)

Ale jo, bába dobrá. Navíc tady to funguje, jednak propojením na benefity a jednak využitím v médiích. Možná se dalo ještě nasekat víc těch kontextových videí na YouTube.
Tomáš Mrkvička

Havas si roky jel svoji hezkou českou nehořlavou provokaci G2, která mi přišla v něčem strašně mimo, ale provokace miluju z podstaty, takže jsem byl spokojený. Tohle už není provokace, jde to po srsti, vlastně mě to ani nezarazilo – což považuju za degradaci značky.
Marek Prchal

Keď niekto ku svojej kampani vraví, že jej autormi sú mladí ľudia a študenti, mám pocit, že sa nám už dopredu ospravedlňuje. Že sa nám snaží znížiť očakávania a urobiť nás zhovievajšími, podobne ako nápis ‚podľa skutočných udalostí‘ na začiatku zle napísaného filmu. Každopádne, babičky dobíjajte presne, inak je z toho namiesto ‚humorných situácií‘ nepríjemné mrazenie. Napojenie na produkt okľukou snáď až cez Babovřesky.
Tomáš Hrábek (Symbio)

Babička by mohla být fajn v podobě některého z youtuberů. Třeba FattyPillowa. A možná by stálo za to natočit videa na výškový formát. Prostě posunout insight s babičkou dál a zkusit to udělat více pro mladé.
Pavel Sobek

Pěkný! Trochu přehraný herecky, ale asi se kampaň bude líbit studentům.
Will Rust

‚Máte sklep?‘ Tak takhle vypadá vtipnej pohled na babičku. Jenže to se psal rok 1978. Myslim, že pro současnýho teenagera musí být tohle totální oldschool.
Ondřej Souček (Luftballon)

3. Generali si poradí i s býkem  (21 %)

V reklamě Generali si zahrál býk ze španělské Pamplony

V reklamě Generali si zahrál býk ze španělské Pamplony

V polovině srpna odstartovala nová kampaň pojišťovny Generali, kterou vytvořila agentura Young & Rubicam. „Cílem kampaně je oslovit zejména mladší a aktivní klienty a prostřednictvím třech různých situací jim představit ucelenou škálu pojištění od Generali,“ říká Zdeněk Mrkva, marketingový manažer pojišťovny. Do spotu musela agentura Young & Rubicam sehnat pamplonského býka, který se o svátku San Fermin prohání uličkami španělského města. Býk byl prý pro natáčení nutný, aby se podtrhla schopnost pojišťovny poradit si s čímkoliv. Kampaň můžeme vidět v televizi, v kinech, online, a outdoor na velkoformátech. Na online části kampaně pracovala agentura Pria System společně s interním týmem Generali. 

Reklama na pojištění, průmyslový vzor 02. Krásní lidé žijí mírně odvážné životy a my stojíme za nimi, kdyby u toho náhodou umřeli. I proto se v tom úplně ztrácí branding Axa. Nebo Uniqua. Nebo co to vlastně je.
Martin Svetlík (Mustard)

Tyhle vysokorozpočtový omyvatelný pojišťovácko-bankovní nudy, to se ještě dělá?
Tomáš Mrkvička

Hudba je příliš měkká a rozbředlá a ‚hodná‘ a nesedí k obrazu, přitom mu mohla pomoct.
Marek Prchal

Bournovsky frenetický strih ma inšpiroval k tomu, aby som si reklamu prehral v rýchlosti 0,5. Trochu to pomohlo, ale nápad určite viac pristane statickým formátom.
Tomáš Hrábek (Symbio)

Mladí se rádi baví a více riskují, takže jsou ideální cílovkou pro kampaň na pojištění. Vybrané situace jsou už reklamně hodně vytěžené. Zvědavý jsem na PR část kampaně o chování řidičů na cestách.
Pavel Sobek

Nejsem velký fanoušek toho, jak je to natočený, ale to je velmi subjektivní záležitost. Jinak je to asi funkční reklama, což je samozřejme docela důležitý! Nechápu ten PR ale, o čem psali? O býkovi? To snad nikoho nezajímá.
Will Rust

To jsou ale devadesátky. Jenom v devadesátkách bylo taky možný uspořádat náročnou produkci s bejkem kvůli jednomu záběru a jenom v devadesátkách byly populární vinětové reklamy s titulkami. Když devadesátky, tak já si jdu pustit Trainspotting.
Ondřej Souček (Luftballon)

Možná mně na rodičovské měkne mozek, ale v těch pojistných událostech jsem se ztratil. A těch ‚když‘ by tam mohlo být méně.
Vladislav Bureš

4. Česká pojišťovna nabírá zaměstnance (19 %)

Česká pojišťovna vytvořila náborová videa pro nové potenciální zaměstnance

Česká pojišťovna vytvořila náborová videa pro nové potenciální zaměstnance

„Jak se jmenuje moje pozice?“ ptá se Stanislav. „Nazvi si ji, jak chceš,“ odpovídá nadřízený. „Jaká je pracovní doba?“ pokračuje. „Pracuj, kdy chceš. Stačí, když je hotovo, co má být hotovo.“ Tak vypadal podle aktuální náborové kampaně České spořitelny přijímací pohovor jejího současného zaměstnance Stanislava Gálika. Ten je nyní spolu s dalšími kolegy protagonistou této kampaně, která nese název Velká banka, velké možnosti. Kampaň byla externě spuštěna v srpnu a běží především v Praze na lince metra C. V těsné blízkosti zastávky Budějovická na této trase má totiž banka centrálu. Nápad na kampaň, postavenou na reálných tvářích zaměstnanců, vznikl v bance. Kampaň se soustředí na pět klíčových oblastí (kariéra v IT, v pobočce, v korporátním bankovnictví, v klientském servisu a příležitosti pro studenty) a ukazuje, jaké možnosti a výhody přináší práce v ní. Produkčně kampaň zpracovala agentura Young & Rubicam. V osmi videích zaměstnanci prozrazují, proč je baví pracovat v největší české bance. Pro kampaň vznikl také nový náborový web Velké možnosti s příběhy všech účastníků i souhrnem pracovních pozic, které České spořitelna nabízí.

Pevně věřím, že HR marketing musí být především autentický. A to se Spořce daří. Vyhýbá se klišé ‚mladého dynamického kolektivu‘, ale i lunatickým vizím typu ‚Apple mezi českými bankami‘. Méně je v tomto případě výrazně více.
Martin Svetlík (Mustard)

‚Velká banka, velké možnosti‘ je dobré, zbytek očekávatelný. Kampani by neškodily civilnější vizuály a zajímavější art direkce. Prchající pán, co nevystudoval školu, mě upřímně děsí.
Tomáš Mrkvička

Jsem rád za generické kampaně. Připomínají mi, proč mě reklama vždycky fascinovala – a dělají to líp než ty vyloženě špatné.
Marek Prchal

Shutterstocková estetika gýča sa v náborových kampaniach len tak neomrzí. Samotné videá sú na kampaňovom webe pochované až kdesi hlboko pod radarom človeka, ktorý ich aktívne nehľadá – namiesto toho ako prvá vec na home page vyskočí making of. Tak aspoň už viem, že tí ľudia sú úplne normálni, občas sa zasmejú a majú benefity.
Tomáš Hrábek (Symbio)

Klasická korporátní náborovka. Fotky jsou fajn, líbily by se mi více osobní headliny, které jsou teď hodně obecné.
Pavel Sobek

Tapeta, zbytečná reklama. Bylo by lepší udělat černobílý náborový inzerát, čtvrt strana s pozicemi a výplatami. Na making of jsem nemel silu koukat. Ale vidím, že 201 lidi ano!
Will Rust

Já vlastně vidím Spořitelnu tak, jak je představena v této kampani. Jako docela nudné místo pro život i pro práci. Chápu lajnu ‚Velká banka, velké možnosti‘, ale přesto bych to posunul ještě někam dál, neb mi tohle přijde poněkud triviální a nic nového neříkající.
Ondřej Souček (Luftballon)

Chápu. Korporace plná krásných lidských příběhů. Proč ne, že. Jen si říkám, jestli pak nevypadají náborové kampaně korporací všechny stejně. To by pak mohl být jeden zmatený, zda chce svůj příběh dožít ve Spořce, Raiffce nebo kde. Za mě paleček dolů.
Vladislav Bureš

5. Dráhy paranormálně na Slovensko (12 %)

České dráhy nabízejí pod sloganem "Paranormální" levné cestování na Slovensko

České dráhy nabízejí pod sloganem „Paranormální“ levné cestování na Slovensko

Agentura Closer, která pro České dráhy připravila také minulou kampaň Léto + vlak = zážitky na dosah, přišla s novým konceptem Paranormálního cestování. Paranormální cestování nabízí České dráhy v období babího léta, tedy od 1. do 30 září. Akce by měla mířit na cestující, kteří si chtějí zajet na dovolenou na Slovensko do oblastí jako je Žilina, Poprad-Tatry, Liptovský Mikuláš nebo Košice. Do těchto měst se v limitované nabídce pohybují ceny od 221 Kč do 279 Kč. 

Viděl jsem, tuším, v metru a upřímně mě to pobavilo. Jednoduchá, ale dotažená zkratka. Do outdooru naprosto ideální!
Martin Svetlík (Mustard)

Reklama z kategorie ‚obrázkem doprovodíme slovní hříčku‘. Zde mimořádně nepovedená.
Tomáš Mrkvička

Být Českými drahami, dám nejdřív do pořádku produkt. Jak napsal minulý týden Adam Zbiejczuk ve svém zdrcujícím statusu, měly na to dva roky. Pak možná nějak začít s podporou, a to i na sítích. Bavil jsem se s kolegy experty na sítě a museli by nás najmout víc, a k tomu callcentrum jako mají banky. Pak by možná legrační reklama byla namístě. I když by ji už nikdo nepotřeboval k tomu, aby měl České dráhy rád.
Marek Prchal

To mi pripomína, že som sa už dávno nebol pozrieť na našich… Takže do Žiliny priamo a za Popradom to stočiť na sever ku Košiciam?
Tomáš Hrábek (Symbio)

Není to tak dávno, co České dráhy komunikovaly ve své kampani mimozemšťany jako osoby, které se ve vlacích nechovají zrovna vybraně.
Pavel Sobek

E.T. go home.
Will Rust

Situace: Dva kreativci nad pivem po desáté prezentaci u klienta. Jeden z nich zakroutí hlavou a řekne: ‚Vole, tohle už neni normální.‘
Druhej potřese hlavou a odpoví: ‚Máš recht, to je úplně paranormální…‘ ‚Úááá, ty vole, pecka,‘ přeruší ho první. ‚Paranormální, dáme tam ufony a máme to!‘
‚A neni to kravina?‘ uvažuje ten druhý.
‚Je, ale já už na to kašlu,‘ mávne rukou první. ‚Jdu to nakreslit.‘

Ondřej Souček (Luftballon)

Nedávno po mě České dráhy chtěly 1.800 Kč za jednosměrnou jízdenku pro dva z Prahy do Bratislavy. Takže ano, oni jsou paranormální a vše do sebe pěkně zapadá. Jsem rád, že mně to jejich marketing umožnil pochopit.
Vladislav Bureš

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.