Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

Omnicom a Publicis ruší plánovanou fúzi

Transakci prý provázely spory o moc a pozice.

Šéf Publicisu Maurice Levy (vlevo) a Omnicomu John Wren při tiskové konferenci v Paříži. Foto: Profimedia.cz

Šéf Publicisu Maurice Levy (vlevo) a Omnicomu John Wren při oznámení fúze loni v létě v Paříži. Foto: Profimedia.cz

Americký komunikační gigant Omnicom Group a jeho francouzský rival Publicis Groupe ruší plány na sloučení obou firem. Společnosti to uvedly v noci na dnešek ve společném prohlášení. Fúzí měla vzniknout největší reklamní skupina světa s tržní hodnotou zhruba 35 miliard dolarů (693 miliard Kč). Firmy se transakci rozhodly odvolat, protože ji prý nebyly schopny dokončit v rozumném časovém horizontu.

Generální ředitel Publicis Maurice Levy později uvedl, že fúze se zhroutila kvůli rozdílným názorům na to, jak uskutečnit „fúzi rovných“. Byla zde řada problémů, od otázky komplexní daňové struktury po odlišnou firemní kulturu. „Nebyl jsem schopen přesvědčit Johna o tom, že rovnováha je rovnováha,“ řekl agentuře Reuters Levy o svém protějšku z Omnicomu Johnu Wrenovi.

Wren potvrdil, že obě strany nedokázaly najít způsob, jak překonat rozdílné silné firemní kultury v obou společnostech. Také podle něj to nebyl jeden faktor, který způsobil krach dohody, ale mnohem více složitých otázek, které se nepodařilo vyřešit. Žádná z firem proto nebude platit té druhé poplatky za zrušení dohody. Náklady spojené krachem dohody, jako právní poplatky, si firmy rozdělí.

Dohoda měla oběma firmám pomoci lépe se vyrovnat s rostoucím vlivem internetových gigantů, jako Facebook a Google. Měla také posílit jejich růst v Asii a Latinské Americe.

Americký Omnicom byl dosud druhou největší reklamní sítí na trhu, za WPP. Francouzskému Publicisu patřila třetí příčka. Společnosti oznámily, že zfúzují, loni koncem července. Jejich spojení už schválily antimonopolní úřady v USA, Jižní Koreji, Kanadě, Indii, Turecku, v Jihoafrické republice a letos v lednu také Evropská komise.

Firmy další podrobnosti ohledně zrušení plánovaného sloučení neuvedly. List Wall Street Journal ale s odvoláním na zdroje obeznámené se záležitostí napsal, že transakci provázely spory o moc a pozice či problémy se získáváním souhlasů daňových a dalších regulačních orgánů.

Transakcí se ve světě i na českém trhu měly spojit reklamní agentury Publicis jako Saatchi & Saatchi či Leo Burnett se značkami BBDO Worldwide a DDB Worldwide skupiny Omnicom. Dále to bývalo mělo znamenat spojení mediálních agentur ZenithOptimedia, Starcom MediaVest či digitální divize Performics (Publicis) s OMD, PHD či Attention!Media (Omnicom). Do společného podniku měla v Česku patřit také Publicis Prague, TBWA Praha, Fleishman-Hilard či Proximity Prague.