Pomineme-li karlovarský filmový svátek, pak zájem sponzorů přitahuje v letní festivalové sezoně zejména hudba ve všech podobách. Stěžejní festivalové akce jako Colours of Ostrava nebo už skončený Rock for People zaznamenaly nárůst zájmu sponzorů, mezi nimiž se objevily také nové firmy.
Barvy Ostravy podporuje Česká spořitelna
Od 16. do 19. července letos proběhne 14. ročník mezinárodního multižánrového hudebního festivalu Colours of Ostrava, jehož hlavními partnery jsou Agrofert, Vítkovice Machinery Group a Skupina ČEZ. Podle mluvčího festivalu, Jiřího Sedláka z agentury Artsmarketing.cz zájem sponzorů o tento projekt oproti loňsku vzrostl, přičemž stoupající trend podle něj odráží rostoucí návštěvnost festivalu i šíři zázemí, kterou festival dostává od Ostravy. „Například ArcelorMittal Ostrava se z pozice hlavního partnera přesunul do pozice generálního partnera, přibyli noví partneři,“ ilustruje pro Médiář rostoucí poptávku Sedlák. Důležitá je podle něj také podpora produktových partnerů - značek Radegast, Kofola a dalších.
Vedle ArcelorMittal a města Ostravy je generálním partnerem Colours of Ostrava a doprovodného Festivalu v ulicích ještě Česká spořitelna. Kromě Colours of Ostrava podporuje spořitelna i Rock for People Europe a Bohemia Jazz Fest. „Na festivalech mohou lidé navštívit Modrou zónu České spořitelny s mobilními bankomaty, zkusit festivalovou fyziku, nebo si dát kávu v Palečkově kavárně či v Erste Premier Jazz Café,“ uvedla Klára Pačesová z tiskového odboru finančního ústavu. „Pro všechny návštěvníky Colours of Ostrava budou v Modré zóně České spořitelny připravené dva mobilní bankomaty, mohou si také nechat udělat airbrush tetování, zúčastnit se autogramiád a pobavit se na live DJs parties ve večerních hodinách. Klienti České spořitelny a jejich doprovod pak budou mít vstup na chill out tribunu a do stanu s barem. Mohou také využít půjčovnu koloběžek nebo hudební fotokoutek, zapojit se do footbag a yoyo workshopů a řady dalších aktivit,“ vyjmenovává mluvčí Pačesová.
Ještě před vypuknutím samotných Colours of Ostrava se bude v Ostravě ve dnech 14. a 15. července konat Festival v ulicích, který představí festivalové interprety. Banka zde ve spolupráci s Nadací České spořitelny a jejím partnerem, Charitou České republiky, otevře venkovní „Palečkovu kavárnu“ s jednou kávou zdarma pro všechny návštěvníky s příjmením Paleček nebo Palečková.
Skupina ČEZ zůstala hlavním partnerem Colours of Ostrava i přesto, že jinak svou účast na letním festivalovém dění spíš tlumí. „V rámci nové strategie úspor v rámci celé Skupiny ČEZ se nově soustředíme především na podporu velkých akcí, nejvýznamnějších svého druhu na celostátní úrovni i v regionech,“ řekl Médiáři tiskový mluvčí Skupiny ČEZ pro obnovitelné zdroje a webeditor Martin Schreier. Kromě filmového festivalu v Karlových Varech jde podle něj právě o Colours of Ostrava. Z dalších akcí lze ještě připomenout Jičín - město pohádky, která se bude konat od 9. do 13. září.
Ústředním motivem všech doprovodných aktivit ČEZ na těchto projektech je charitativní aplikace EPP Pomáhej pohybem. Ta funguje jako klasický sportstracker, tedy zaznamenává sportovní aktivitu konkrétního člověka, navíc ale převádí jeho sportovní výkon na body, které může věnovat na jím vybraný charitativní projekt. Nadace ČEZ poté vybraný projekt finančně podpoří na základě množství nasbíraných bodů. Aplikaci propaguje kampaň, na níž ČEZ spolupracuje s agenturou Jandl Praha.
Kofola přichází s vlastním cirkem
Kofola se vrací na hudební festivaly včetně Colours of Ostrava s koncepcí nazvanou Cirk Kofola, která zahrnuje vlastní šapitó a tribunu pro diváky. „V letošní sezóně podporuje Kofola šest festivalů, z toho čtyři v Česku a dva na Slovensku. Jmenovitě jde o Jam Rock, Votvírák, Mighty Sounds, Colours of Ostrava, Uprising a Grape,“ řekla Médiáři mluvčí Kofoly Jana Ptačinská Jirátová.
Na konceptu a realizaci celé zóny Cirk Kofola pro český a slovenský trh se podílela agentura Quix Event, vizuální stránku připravila agentura McCann a využila přitom ilustrací od českého autora Jana Vajdy.
Grafická identita obsahovala speciální logo Cirk Kofola, které bylo možné vidět jak na stavbách, tak i všech doplňcích (kostýmy barmanů v cirkusovém stylu, nápojová menu a podobně). Vizuální stránku zóny podporovaly také pestrobarevné sochy cirkusových zvířat, určené k fotografování se i sezení hostů.
„Co se marketingových aktivit týče, snažíme se o dlouhodobou spolupráci s vybranými festivaly, klíčový je pro nás zážitek na místě. Tento model se nám osvědčil,“ dodala mluvčí Kofoly s odkazem na první místo v kategorii roadshow, které její koncept cirkusu Kofola získal v prvním ročníku oborové soutěže Czech Event Awards.
Lenovo poprvé na festivalu, na Rock for People
Také mezinárodní rockový festival Rock for People, který letos slavil dvacet let od svého vzniku (jeho první ročník se konal v srpnu 1995 v Českém Brodě), zaznamenal zvýšený sponzorský zájem a významně se rozšířil – letos poprvé proběhlo kromě tradičního červnového festivalu v Hradci Králové ještě plzeňské „vydání“ Rock for People Europe, které se konalo od 3. do 5. července.
„Vedle dlouholetých partnerů jako Staropramen, T-Mobile nebo Zoot bych rád vyzdvihl Lenovo, které se v rámci festivalového segmentu prezentovalo vůbec poprvé, a právě u nás. Obdobně jsme potvrdili hlavní partnerství České spořitelny na Rock for People Europe. Lenovo a Jack Daniels jdou do festivalu v Hradci i v Plzni,“ sdělil Médiáři ještě před konám plzeňské akce ředitel festivalu Michal Thomes.
Oba festivaly byly podle něj zaměřením i lineupem odlišné, proto nabízely možnost oslovit dvojí cílovou skupinu. (Protože Plzeň získala titul Evropské hlavní město kultury pro rok 2015, zaměřil se plzeňský festival víc „evropsky“ a představil minimálně jedna hudební ochutnávku z každé z jednotlivých zemí evropské osmadvacítky. Vznikla tak marketingově trochu napjatá situace. Generálním partnerem projektu Plzeň 2015, propagujícího zmíněný titul, je totiž Plzeňský Prazdroj, generálním partnerem Rock for People byly Pivovary Staropramen. Prazdroj se na tomto festivalu uvedl aspoň soutěží o poukaz na prohlídku podzemí pivovaru Plzeňský Prazdroj pro dva, který vyhrálo prvních padesát, co si 3. července objednali na Rock for People pivo.)
Pivovary Staropramen svou stěžejní marketingovou aktivitu spojenou s letními festivaly představily už začátkem června. Na festivalu se firma uvedla konceptem Rychlopárty, které byly vždy mezi vystoupeními kapel na pódiích a hrály hudbu podle žánrů na letošní edici hudebních plechovek (rock, punk, reggae, hip hop, electro a klasiku). Další výraznou aktivitou Staropramenu byl odpovědnostní projekt Festivaly bez Zábran, jenž má zpřístupnit festivaly hendikepovaným lidem, především vozíčkářům.
„Letos budeme na čtyřech festivalech a do budoucna bychom rádi tento počet zvýšili. Vozíčkářům nabízíme vyvýšená pódia pro lepší výhled na stage, přechodové prvky pro bezbariérový pohyb po areálu a odpočinkový stan se záchody a sprchou,“ řekl Médiáři Jan Vošta, eventový a sponzoringový manažer Pivovarů Staropramen. Na těchto aktivitách firma spolupracuje s eventovou agenturou Šafy Production, která zastřešuje exekuci všech jejích aktivit v areálu festivalu, s výrobcem a stavitelem stanů Bohemiaflex a se společností Termotechnika, kteří se stará o pivní hospodářství a technické zázemí s výčepy. Z hlediska čepovaných značek představil Staropramen na festivalu celou svou reprezentativní nabídku.
„Hudební koncept je pro nás důležitou součástí celoroční komunikace Staropramenu, proto jej každoročně podporujeme také mediální kampaní. Tu tvoří jak komunikace v rámci samotných festivalů, tak kampaň, která hudební koncept zastřešuje. V letošním roce je to kampaň Buď hudbě blíž, která z velké části využívá outdoor a instoor média. Je však také protažena do PR s on-line médii či třeba rádiem, a do sociálních sítí,“ popisuje Vošta.
Základ kampaně stojí na zmíněné limitované letní hudební edici plechovek se šesti motivy, jichž vznikly dva miliony kusů.
„Výběr festivalu pro spolupráci vychází z diskuze s brand manažery. Klíčový faktor je skladba návštěvníků, která musí odpovídat pořadavkům a positioningu značky. Důležitá je pak také návštěvnost, atraktivita programu a kvalita produkce. Typově si jako pivovar vybíráme open air festivaly a jejich mix je složený z největších českých festivalů konaných na jednom místě, sérii festivalů v regionech a regionálních festivalů. Spolu s koncerty v O2 areně pokrýváme velkou část Česka,“ dodává Vošta. Pivovar se ještě chystá na zahájení série osmi festivalů České a Moravské hrady, bude také na Vysmátém létu Kadaň a na Rock for Churchill. V srpnu připravuje Slavnosti pivovaru Ostravar, konané v areálu pivovaru 29. srpna, a měsíc nato se Staropramen Sládkova limonáda zúčastní pražského festivalu Mezi ploty, který se koná od 26. do 27. září. Festivalová sezóna skončí pro Pivovary Staropramen v listopadu ve Staropramenu třetím ročníkem showcase festivalu Nouvelle Prague.
Kaufland podpořil Čechomor
Originální přístup zvolil k festivalové prezentaci zvolil obchodní řetězec Kaufland, který se stal generálním partnerem čtyř speciálních festivalů, nazvaných podle jeho reklamního sloganu Z lásky k Česku. Festivaly zorganizovala reklamní agentura Yashica, lístky na ně se prodávají od úterý 7. července ve vybraných prodejnách Kauflandu a v síti Ticketstream a jejich hlavní hvězdou bude skupina Čechomor, která svou píseň Tady jsem doma vytvořila přímo pro Kaufland.
Akce se uskuteční v Brandýse nad Labem (16. srpna), Loučkách u Litvínova (30. srpna), Strakonicích (4. září) a v Třebíči (6. září). „Na festivalech budou moci návštěvníci zavítat do stanu společnosti Kaufland, kde bude připraven program pro děti, drobné dárky a samozřejmě informace o společnosti a jejích výrobcích. Masové speciality K-Purland bude pořádající agentura Yashica na festivalech i prodávat,“ uvedla pro Médiář Kristýna Šmejkalová z agentury Médea Public Relations, která se stará Kauflandu o publicitu.
Na podporu festivalů se už rozběhla reklamní kampaň, která se opírá především o vlastní média Kauflandu. „Informace o festivalu se případní návštěvníci dozvědí ze zákaznických novin Kaufland, z webových stránek Kauflandu, na jeho Facebooku i přímo v prodejnách, kde se také budou prodávat vstupenky. K promo bude využita i outdoorová reklama a samozřejmě tisková i elektronická média. Koncerty Z lásky k Česku se skupinou Čechomor a jejími hosty považuje Kaufland za svou stěžejní letní aktivitu,“ dodává Šmejkalová.