Jubilejní 50. sezóna Divadla Járy Cimrmana se oficiálně zahájí v sobotu 1. října v areálu U Čápa v Příchovicích na Tachovsku. Program dne zahrnuje největší sraz cimrmanologů v Česku, spanilou jízdu v dobových kostýmech na historických kolech i křest knihy Půlstoletí s Cimrmanem. V kině Jas pak od 19 hodin proběhne představení hry Cimrman v říši hudby, které odvysílá Radiožurnál.

Otvírá lékárna Na zdraví!, Cisco má obchod zítřka

Cisco a Dandy Lab využily internet věcí k novému konceptu nakupování. Na trh vstupují nové lékárny, co chtějí být trojkou trhu. „Fofola“ pomohla Kofole k nárůstu tržeb.

Hodnocení jako v Reklamní katovně

Oslovili jsme přední české odborníky na maloobchod, instore marketing a retail marketing s tím, aby hodnotili novinky v oboru. Kdo tentokrát přispěl?

  • Tomáš Krásný – 25 let ve výzkumu trhu a obchodu, zakladatel Incoma Research, poté v mezinárodním managementu sítě GfK. Dnes partner ve společnost Blue Strategy, poradce a content manager konferencí včetně Retail Summitu a Retail in Detail.
  • Monika Hrubalová – zkušenosti s řízením marketingových a obchodních pozic od roku 1997, více než 10 let pracuje pro obor instore marketingu aktivní účastí v radě POPAI CE, vyučuje obor marketingových komunikací.
  • Martin Boček - odborník na instore komunikaci, působil 13 let v Ipsosu jako ředitel obchodního rozvoje, nyní čerstvě v Global Marketingu

Cisco posouvá způsob nakupování

Registrovaný zákazník je informován o produktech, i když jde jen okolo prodejny

Registrovaný zákazník je informován o produktech, i když jde jen okolo prodejny

Společnost Cisco, která se zabývá síťovými službami, a londýnský obchod s pánskou módou Dandy Lab spojily síly a představily futuristický koncept obchodu, který zahrnuje interaktivní technologie a internet věcí (bezdrátová síť, v níž se propojí jednotlivá zařízení/spotřebiče v jednom prostoru) v souladu s mobilní komunikací. Koncept zatím funguje v menším prostoru Dandy Lab v Londýně, v dohledné době se ale plánuje přemístit do většího maloobchodního prostředí, které umožní další rozvoj technologických možností.

Po naskenování zboží ukáže aplikace z čeho je produkt vyroben, v jakých barvách a velikostech je momentálně dostupný

Po naskenování zboží ukáže aplikace z čeho je produkt vyroben, v jakých barvách a velikostech je momentálně dostupný

Právě skrze mobilní aplikaci má systém zajistit zákazníkům pohodlí virtuálního prohlížení sortimentu, zkoušení si oblečení nebo rychlé rady od odborníka. „Mobilní technologie jsou na vzestupu a tento trend se nevyhne ani oblasti retailu. Naše studie ukazuje, že už dnes si polovina zákazníků před návštěvou kamenného obchodu hledá recenze a další informace online a asi dvě třetiny zákazníků chtějí svůj chytrý telefon pro lepší navigaci po obchodě nebo ke skenování zboží pro informace, “ říká Pavel Křižanovský, technický ředitel Cisco ČR.

Na interaktivní obrazovce se může zákazník přesvědčit, jak v daném kousku vypadá, případně aplikace navrhne jinou barvu, velikost nebo doplňující prvky

Na interaktivní obrazovce se může zákazník přesvědčit, jak v daném kousku vypadá, případně aplikace navrhne jinou barvu, velikost nebo doplňující prvky

Obchodníci mají zase dostat zpátky přesnější data o svých zákaznících a jejich preferencích, a to skrze připojená i nepřipojená mobilní zařízení. Lepší plánování a pochopení provozu obchodu by měly poskytnout nejnovější technologie Cisca. Nejzajímavější z nich je startup z inovačního centra Cisca Hoxton Analytics. Ten funguje tak, že u vchodu jsou nainstalovány kamery na úrovni bot a snímají všechny příchozí. Speciální software pak počítá počet návštěvníků, kdy do obchodu přišli a jestli byli sami nebo ve skupině. Toto řešení dokáže také na základě analýzy typu bot rozpoznat věk a pohlaví zákazníka s přesností na 75 %. Snímáním bot údajně odpadá problém ochrany osobních údajů, který by vznikl snímáním tváří. 

„Zatím nemáme přesnější informace o rozšíření tohoto konceptu v Evropě nebo v Česku,“ doplnil Křižanovský pro Médiář. „Nicméně, vzhledem k tomu, že tento koncept je výrazem změn, které přináší do retailu digitální ekonomika a stále větší rozšíření a používání mobilních zařízení, očekáváme, že obchodní řetězce i jednotliví obchodníci v Evropě i u nás budou brzy postupně prvky tohoto konceptu využívat. Některá řešení jsme jim schopní samozřejmě nabídnout už dnes, především v oblasti wifi a cloudových technologií, které umožňují obchodníkům analyzovat chováni zákazníků v obchodech a nabízejí jim nové služby více šité na míru.“

Co dodat? Asi ‚amen‘. Vypadá to jako prodejna budoucnosti, integrující klíčové výhody kamenného maloobchodu a nových technologií. Jen někde ve skrytu duše mne napadá, že i tak bude hodně lidí, kterým se budou líbit úplně jiné prodejny. Bez techniky, s příjemnými prodavačkami, skvělou atmosférou. Ale to je asi sci-fi.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Zde se do budoucna nabízí propojení mobilní technologie s věrnostním programem. Je zapotřebí dávat ale pozor na takzvanou ‚komfortní‘ zónu zákazníků, mobilní telefon je vnímaný jako velmi ‚blízký a soukromý‘ prostor, lidé si chtějí do velké míry určovat obsah, který je jim takto nabízený.
Martin Boček

Kofole nahrálo teplé jaro i Slovinci

Fofola Fofola z úspěšných reklam Kofoly

Šišlající pes Ftefan z úspěšných reklam Kofoly

Skupina Kofola navýšila tržby o 15 % na 7,2 miliardy Kč a vydělala o 33 % více než v předchozím období. Na lepších výsledcích má podle společnosti zásluhu loňské mimořádně přející letní počasí a březnová akvizice slovinské skupiny Radenska. Důležitá pro úspěch Kofoly byla i dohoda o distribuci značky Rauch a rozšiřování sítě barů Ugo, jejichž zisk se za loňský rok zvýšil o desítky procent. Kladné body může firma přičíst reklamě „Fofola“, která v Česku i na Slovensku získala ocenění Effie za nejefektivnější reklamu. 

Postránecký tváří 25 let Billy v Česku

Václav Postránecký jako gratulant Billy

Václav Postránecký jako gratulant Billy

S kampaní určenou k oslavám 25. výročí působení obchodního řetězce Billa na tuzemském trhu se mají spotřebitelé setkávat od letošního března do června. Celý projekt podporují krátké spoty na televizi Nova nebo na stanicích Primy, reklamy v novinách, hlavní stránka kampaně funguje billa25.cz ve spolupráci s Facebookem, Instagramem a kanálem na YouTube. Tváři kampaně se stal herec Václav Postránecký. Pro zákazníky připravila Billa doprovodnou soutěž, určenou i pro nečleny jejího loajalitního Billa clubu. Slibem možné výhry elektromobilu BMWi3, patnácti vozů Škoda Octavia nebo „ekologického“ zájezdu do Rakouska láká Billa k nákupu nad 300 Kč a zasláním sloganu nebo fotografii podle aktuálního zadání. Ta se budou měnit v každém ze sedmi kol soutěže.

Jsem lehce rozpolcený. Vím, že 25. narozeniny se mají slavit, ale tak trochu si říkám – koho to vlastně zajímá? Moje firma taky slaví právě 25 let a spíš se kloním k tomu dát zákazníkům skvělý servis, informace a inspiraci teď a tady, bez nějaké historizující omáčky. Ale zpátky k tématu: z toho, co Billa nabízí, se mi nejvíce líbí ty ekologické výlety do Rakouska. Třeba je to signál, že bude následovat obohacení sortimentu právě v tomto směru. Rakouská Billa je v regionálních a bio potravinách a v konceptu udržitelnosti hodně napřed.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Budu zvědavá, kolik lidí se do soutěže zapojí, zdá se mi to komplikované a i když je mi jasné, že pro výhru je potřeba něco udělat, ale myslím si, že to nebude fungovat podle představ.
Monika Hrubalová

DRFG otevře lékárny Na zdraví!

Nová síť lékáren chce útočit na třetí pozici na tuzemském trhu

Nová síť lékáren chce útočit na třetí pozici na tuzemském trhu

Brněnská investiční skupina DRFG, jejíž investice směřují hlavně do sektoru energetiky, zdravotnictví nebo finančních služeb, buduje novou síť lékáren Na zdraví! „Zdraví zákazníků je naším prvořadým zájmem, a proto jsme se jej rozhodli včlenit do názvu řetězce,“ vysvětluje Rudolf Matějka, ředitel divize DRGF Medical, která má provoz lékáren na starost. Obrat lékáren by měl podle plánu dosáhnout do čtyř let jedné miliardy korun a jejich hlavním cílem je stát se trojkou na našem trhu za lékárnami Dr. Max a Benu. Zakladatel a majoritní vlastník investiční skupiny DRFG David Rusňák a dodává: „Více než polovinu lékáren v Česku dosud provozují jednotlivci, trh je tedy stále na začátku své konsolidace. V Norsku a Švédsku, se kterými se v otázce zdravotních a sociálních služeb často porovnáváme, provozují lékárny výhradně řetězce. Naše investiční skupina zde vidí velkou příležitost. Nebylo tedy otázkou zda, ale kdy na trh vstoupíme. Čekali jsme pouze na vhodnou příležitost a hledali správného partnera. Když se v loňském roce uvolnil z angažmá v lékárenském velkoobchodě Phoenix pan Rudolf Matějka, který také sedm let vedl síť lékáren Benu, rychle jsme k sobě našli cestu.“

Do rozvoje bylo investováno 300 milionů Kč, DRGF už nakoupila lékárny v Praze, Brně, Olomouci a Jílovém u Prahy, které v blízké době projdou rebrandingem a úpravami interiéru. Do konce roku chce investiční skupina začlenit do řetězce dalších 12 lékáren napříč republikou, zaměřuje se hlavně na lékárny s větší prodejní plochou. Nové lékárny se chtějí od konkurence odlišit hlavně důrazem na samoléčbu a prevenci, chtějí o své klienty pečovat dlouhodoběji a otevřeně s ním komunikovat. Matějka k celému konceptu dodal, že v nových lékárnách odbourá překážky mezi zákazníkem a personálem například odstraněním sklem, což je prý klíčem k úspěchu.

Velmi racionální úvaha, zdraví je hodně dobrá kategorie. A pokud bude na trhu další hráč, který udělá z pacientů zákazníky, určitě je to dobrá zpráva.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Humanic dál rekonstruuje prodejny

Letošní první zrekonstruovaný interiér Humanicu

Letošní první zrekonstruovaný interiér Humanicu

Prodejce obuvi Humanic chce zlepšit kvalitu svých služeb, a proto rozhodl, že začne postupně rekonstruovat své pobočky v Česku. Loni už rekonstrukcí prošla brněnská prodejna v Galerii Vaňkovka a dvě pražské prodejny v Metropoli Zličín a na Národní. První letošní změnu interiéru má za sebou Humanic v Obchodním centru Nový Smíchov, který funguje od roku 2005.

Nový prostor přinesl rozšíření sortimentu o značky jako New Balance nebo Ecco

Nový prostor přinesl rozšíření sortimentu o značky jako New Balance nebo Ecco

Dřívější továrnu na vlaky a tramvaje průmyslového rodu Ringhofferů předělal architekt Hans Michael Heger, který je autorem interiérů prodejen Humanic například ve Vídni. Pocitově surový interiér smíchovského butiku doplňují prvky neupraveného kovu nebo odhalené režné zdivo. Aby prostor nepůsobil natolik chladně, použil Heger dřevěné prvky. Barevně monotónní police a regály má za úkol tvarově a barevně doladit nabízená obuv. Bodová světla jdou rovnoběžně s prostorem, stejně jako bílé linie zavěšené na stropě, které mají za úkol přiblížit vysoké stropy lidskému měřítku, zároveň ale nepopírají celkovou výšku bývalé továrny. U příležitosti otevření nového designu pobočky společnost rozšiřuje nabídku sortimentu o lifestylovou značku New Balance, pro pány značku Ecco a pro dámy značky Högl a Ara. 

Krásná prodejna. Miluji industriální architekturu a mám radost, že retail začíná přispívat nejen ke kultivaci našeho urbanistického prostředí, ale také tak trochu k výchově zákazníků ve věci dobrého vkusu.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Jedná se o skvělou kombinaci moderního industriálního stylu s módou. K obuvi se tento styl velmi hodí a je patrné, že studená atmosféra je velmi dobře doplněna o barevné prvky, které interiér zateplují a vzbuzují nákupní emoce.
Martin Boček

Globus rozšiřuje distribuční centrum

Jarně laděné otevření 32 500 metrů čtverečních průmyslové zóny Globusu

Jarně laděné otevření 32 500 metrů čtverečních průmyslové zóny Globusu

Osm kilometrů od Prahy a strategicky blízko dálnice D11 se nachází průmyslová zóna Prologis park Prague-Jirny, kde se v úterý 15. března otevřela na míru postavená budova pro hypermarket Globus. Nové prostory přiléhají k budově, kterou si Globus už dříve jako logistickou zónu pronajímal. Slavnostní otevření se inspirovalo tematicky jarem a zúčastnil se ho i majitel Globusu Thomas Bruch nebo ředitel logistického centra Globusu Ondřej Zíka. „Prologis byl schopný nám zajistit více prostoru ,pod jednou střechou’, díky čemuž můžeme optimalizovat náš provoz v parku. Toto byl jeden z klíčových faktorů při rozhodování, zda naše zdejší distribuční prostory necháme téměř zdvojnásobit,“ řekl Zíka. Z Prologisu byl na akci přítomný ředitel společnosti pro východní a střední Evropu Martin Polák.  

Prošel jsem si v minulých dnech několik filiálek Globusu v různých místech republiky a nemohl si nevšimnout výrazně narostlé frekvence zákazníků. Zásadní zvýšení kapacity distribučního centra je hodně silným signálem, že se daří. Gratuluji!
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Krušovice plní do lahví od Velčovského

(Zleva) Stará versus nová orosená láhev Krušovic

(Zleva) Stará versus nová orosená láhev Krušovic

Loni představila značka Krušovice nové půllitry zvané Rudolf od designera Maxima Velčovského, letos začnou Krušovice plnit pivo do „královských“ lahví. Nové sklo bude mít podle manažerky Krušovic pro zahraniční a domácí trh Lenky Kroupové jednodušší logo a plastické prvky (tzv. embosování), třeba vyražený rok založení pivovaru 1581. Každé víčko má mít vyražené výrobní číslo piva. Láhev bude mít na sobě rovněž zobrazené motto značky Buď jsi král, nebo neznámé například z televizního spotu s Tomášem Řepkou. Uvedení nového skla bylo oříškem z hlediska výrobního procesu. Ředitel a vrchní sládek Krušovic Igor Mandryš dodává, že: „pro celý krušovický tým bylo náročné ,vychytat’ všechny zvláštnosti při zavedení do výroby. Vyladění tohoto procesu představovalo celou řadu úprav a testů.“

Rozdíl je patrný, co dodat. Určitě dobrá investice, i v digitální době platí, že obal prodává. Předpokládám, že všichni konkurenti už posílají do e-shopů nové fotky svých produktů (orosen).
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Design prodává a v souvislosti s posunem od kvantity ke kvalitě je to správný krok. Na rozdíl od nealkoholických nápojů je pak sklo, i přes jeho jistou nepraktičnost, stále neodmyslitelným pivním ‚obalem‘.
Martin Boček 

Velikonoce za dveřmi, co na to retaileři?

Albert pořádal dětské velikonoční trhy

Popáté v řadě pořádal Albert 16. března velikonoční trhy pro děti z devíti dětských domovů ze Senožat a Sázavy. Ty si výrobky samy vytvořily a osobně je prodávaly před centrálou Albert v Nových Butovicích. Během dvou hodin se podařilo prodat velikonoční výrobky za téměř 15.000 Kč. 

Kotva se vrací k tradičním Velikonocům

Kotva láká zákazníky na tradiční pojetí Velikonoc

Kotva láká zákazníky na tradiční pojetí Velikonoc

Obchodní dům Kotva na chvíli ustoupil od cílení na čínské turisty a rozhodl se jít vstříc klasickému českému pojetí Velikonoc. Mezi 21. až 25.3. se budou před Kotvou konat velikonoční trhy, kde si bude možné vyzkoušet tradiční řemesla, pletení pomlázek, malování kraslic nebo práci s vizovickým těstem. Atrakcí trhů bude zajisté rynk s králíky, který býval umístěn vedle svatojosefského kostela na náměstí Republiky už na začátku 20. století. „Inspiraci nacházíme v zahraničí – je běžné, že například v Británii nebo Německu či Francii jsou kosmopolitní obchodní domy nositeli lokálních zvyků a obyčejů,“ uvádí Jaroslav Petrů, generální ředitel OD Kotva o účasti obchodního domu na velikonočních slavnostech. Na zviditelnění kampaně použila Kotva sociální sítě a outdoorové nosiče, 22.3. zlevní své zboží o 22 %. 

Kolonial.cz a Tesco svádějí mazancovou bitvu

Tradiční mazance nabízí oba retaileři

Tradiční mazance nabízí oba retaileři

Velikonoce jsou za dveřmi a tak maloobchodní řetězce cílí na zákazníky s hesly o šetření času a příjemné velikonoční atmosféře. Do boje o zákazníky vyrazil třeba e-shop s potravinami Kolonial.cz a zařadil do svého sortimentu ručně vyráběný mazanec, který se drží klasické máslové receptury. Do těsta je navíc vmíchaná pomerančová i citronová kůra, nechybí rozinky. Mazanec (900 g) v Kolonialu.cz přijde na 119 Kč. Jednu z prvních nabídek na domácí ručně připravované mazance a další velikonoční pečivo spustilo Tesco, které je nabízí již od 24. února. Kompletní sortiment nabízí všech 47 hypermarketů Tesco až do velikonočního pondělí 28. března, objednat si ho je možné i přes rozvážkovou službu Tesco potraviny online. Mazance Tesco nabízí ve dvou variantách podle vody nebo mléka a margarínu nebo másla v těstě a stojí podle typu zhruba 28 (230 g) nebo 33 (400 g) Kč. 

A proč ne? Velikonoce jsou hezké svátky, z hlediska businessu s pořád ještě nevyužitým potenciálem. Jen mi přijde, že na mazanec vsadili snad všichni. Za rok bude třeba velká pomlázka zdarma, opět všude. Nebo se konečně dostaví více kreativity?
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Tesco se kromě toho zapojilo do oslav Velikonoc netradičním způsobem a to přes „boření“ klasických velikonočních zvyků. Vyzvalo totiž muže – koledníky – aby místo oblíbeného polévání vodou raději s touto tekutinou naložili jiným, kreativnějším způsobem. Výzvy jsou obecně oblíbeným nástrojem maloobchodníků na udržení si hlavně mladší skupiny zákazníků, pravidelně je vyhlašuje třeba Lidl.

Velikonoční výzva má inspirovat k lepšímu využití vody

Velikonoční výzva má inspirovat k lepšímu využití vody

Že je prý lepší s vodou raději umýt nádobí nebo vytřít podlahu mají koledníkům předvést tři krátká videa. Celá velikonoční výzva běží na stránce https://www.velikonocnivyzva.cz/ a na Facebooku

Součástí výzvy je i doprovodná soutěž o poukazy na nákup v Tesku v hodnotě 10.000 Kč nebo 35 x 600 Kč. Podmínkou a úkolem soutěže je poslat někomu tuto velikonoční výzvu zadáním jeho mailu na stránkách a odpovědět na soutěžní otázku. Soutěž probíhá nyní až do 28. března, zapojit se je možné i přes Facebook. Autorem celého konceptu je agentura Made by Vaculik, která výzvu připravila i pro Slovensko, Maďarsko a Polsko. 

No to opravdu není pravé ořechové. Jednak je zde špatná informovanost o tom, jak se slaví Velikonoce (vodou se oblívá hlavně na Moravě a Slovensku), v Čechách tento zvyk není rozšířen a jinak, co to má společného s Tescem. Zase nějaká bezhlavá soutěž bez myšlenky.
Monika Hrubalová

Tak jsem se dočkal, přece jen kreativita, nejen standardní mazanec.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Personálie

Český L’oréal má nového finančního ředitele

Július Hraško

Július Hraško

Kosmetická společnost L’oréal Česká republika před nedávnem povýšila do nejvyššího vedení dva manažery Adriena Denavita a Martinu Slezákovou, nově na pozici finančního ředitele přijala Júlia Hraška. Hraško na novém postu nahrazuje po 4 letech působení Christopha Durela, který se vrací do francouzské centrály L’oréalu.

Július Hraško má s manažerskými a ředitelskými posty bohaté zkušenosti. Několik let byl finančním ředitelem automobilky Citroën ve Švýcarsku, později ve Skandinávii a časem povýšil na pozici Country Brand Manager s odpovědností za obchodní aktivity. Po 11 letech v Citroënu se přesunul do Tuniska do Stafim Group, kde zodpovídal za obchodní a průmyslovou činnost. Na svém novém postu finančního ředitele v L’oréalu nebude zodpovědný pouze za oblast Čech, ale také za Slovensko a Maďarsko. 

Pozvánky

Slaví se rozšíření Centra Chodov

Tak by mělo Centrum Chodov vypadat na podzim 2017

Tak by mělo Centrum Chodov vypadat na podzim 2017

Centrum Chodov se v na podzim 2017 otevře po dostavbě a bude o jednu třetinu větší (z aktuálních 61.000 na výsledných 100 268 metrů čtverečních). Obchodů bude v novém Centru Chodov celkem 300, navíc přibude multikino s technologií 4DX sálů. Novinkou bude „designérská galerie“, prostor věnovaný jen prémiovým značkám. Za architektonickým projektem stojí studia Benoy a Saguez & Partners, které investor centra společnost Unibail-Rodamco oslovila na základě předchozí spolupráce. Stavební úpravy se teď přesunuly i do vnitřku obchodního centra a to Chodov rozhodl oslavit. Připravilo podle svých slov „na beton skvělou party“, která začne 30. března od 16 hodin v Kruhové věži Centra Chodov a potrvá do 19 hodin.

Na beton skvělá párty v Centru Chodov

Na beton skvělá párty v Centru Chodov

Moderování se ujme Pavel Cejnar, na akci přijdou missky Gabriela Kratochvílová, Aneta Vignerová, Iveta Lutovská, modelka Hanka Mašlíková a bavič Jakub Kohák. Celá akce se ponese v duchu soutěží, vědomostních kvízů a pohybových aktivit, nebude chybět fotostěna a taneční show na lešení skupiny Neon Heads. 

Zpravodajství z retailu a spotřební koš podporuje společnost Global Marketing a její nový projekt

Distribuce POS