Odstartoval lifestylový web Ženy.cz, se sloganem Hýbeme světem, kromě vlastních materiálů bude přinášet obsah časopisů Moje psychologie, Dieta, OK! Magazine a F.O.O.D. téhož vydavatele CN Invest. „Nechceme kopírovat stávající weby pro ženy. Vidím velký potenciál v tom, přinášet více obsahu z reálného života,“ uvádí šéfka projektu Dita Křížová, jež do března dělala v digitálním týmu Českého rozhlasu. Projekt chce za rok získat půl milionu reálných uživatelů měsíčně.

Panoramatická 360° videa: wow efekt bez námahy

Nový videoformát se rozmáhá díky schopnosti zachytit atmosféru a zapojit diváka.

Panoramatické video z natáčení spotu pro Krušovice umožňuje divákům "přiblížit se" herečce Jitce Čvančarové

Panoramatické video z natáčení spotu pro Krušovice umožňuje divákům „přiblížit se“ herečce a modelce Jitce Čvančarové

Jsou nová, mají velký potenciál zaujmout, nejsou realizačně náročná a lze je zhlédnout na nejpopulárnějších sociálních sítích – na Facebooku a na YouTube. To jsou nejpádnější argumenty zdůvodňující, proč se jednou z dynamicky se rozvíjejících novinek letošního roku stala v marketingové komunikaci panoramatická neboli 360° videa. Česko není v tomto ohledu výjimkou: od února pracují s těmito videoklipy mediální domy, v dubnu se přidali velcí reklamní zadavatelé.

Vodafone a Krušovice mezi prvními

„Je to atraktivní technologie a v lidech vzbuzuje wow efekt – prostě zaujme. Produkčně to přitom není až tak složité, dá se použít stávající technika, konkrétně kamery GoPro, případně RedKamery spojené dohromady, a k tomu speciální software na spojování obrazu a editaci. Složitější je to jenom pro režiséra a herce, protože se točí ne záběr, ale celý prostor,“ vysvětlil Médiáři některé důvody k zapojení panoramatických videí Petr Hermann, manažer PR a sociálních médií agentury McCann Prague. Videa jsou tedy natočena tak, že při přehrávání umožňují divákovi sledovat situaci z různých úhlů, které si určuje sám. Otáčet videem může například za pomoci levého tlačítka myši nebo pomocí šipek umístěných v levém horním rohu videa. 

Právě McCann, respektive jeho reklamní tým McCann Red vyčleněný pro Vodafone, využil panoramatické video v aktuální kampani Vodafonu, která se odehrává v hudebním klubu. Video vzniklo při jejím natáčení a běží na YouTube. „V našem případě to má smysl hlavně kvůli pojetí kampaně – na zachycení atmosféry v prostředí koncertu je to výborné,“ řekl Hermann. 

Ke zvýšení zájmu o panoramatická videa přispělo právě to, že 360° videa začal přehrávat YouTube a Facebook (YouTube loni na jaře, Facebook na podzim). Videa tak mají šanci dostat se k velkému publiku. Navíc nejsou vázána jen na zobrazení na počítači, protože YouTube uvedl také aplikaci na jejich přehrávání v chytrých telefonech. Ta je dostupná jak ve verzi pro Android (v Google Play), tak pro iOS (dostupná v AppStore) a Windows Phone (Microsoft Store). Na počítači lze video spustit v nových verzích internetových prohlížečů Google Chrome, Mozilla Firefox, Internet Explorer 11 nebo Microsoft Edge.

Vodafone se stal druhým zadavatelem během jednoho týdne, který tuto technologii využil. Ještě před ním totiž použila podobně koncipovanou kampaň (nasazení klasického spotu v kombinaci s 360° videem „ze zákulisí“) také pivovarská skupina Heineken pro svou značku Krušovice. „Divákům jsme chtěli zprostředkovat reálný pohled do zákulisí během natáčení televizní reklamy očima našeho Krále Vládi. Díky videu se ocitnou bok po boku Jitky Čvančarové a mohou sledovat vše, co se během natáčení odehrává,“ popsala group brand manažerka Krušovic Lenka Kroupová.

Čeští zadavatelé tak následují trend, který ve světě pomohla odstartovat už loni v červnu mexická Coca-Cola, když představila svou první 360° reklamu, natočenou u příležitosti oslav svého stého výročí. 

Důvody k marketingovému využití nové technologie jsou nasnadě. Videa, která dávají divákovi možnost částečně ovlivňovat, na co se dívá, mají samozřejmě velký potenciál získat jeho pozornost a překonat obvyklou nechuť k reklamě.

Tvorba atraktivního videoobsahu navíc patří k aktuálním silným marketingovým tahákům. Podle analýzy investic do české internetové reklamy v roce 2015, kterou zpracovalo Sdružení pro internetový rozvoj, směrují vydavatelé do videa a mobilní reklamy na internetu stále víc peněz. V posledních třech letech (od roku 2012) vzrostl výkon videoreklamy dvojnásobně na 1,09 miliardy Kč a displejová reklamy na mobilech dvaapůlkrát na 189 milionů Kč.

U nás s tím začala média

Zadavatelé nebyli první, kdo začal v Česku aktivně využívat panoramatická videa. Už v únoru představily tento formát takřka současně dva mediální domy – vydavatelství Czech News Center a rozhlasová skupina Lagardere.

Czech News Center používá tento formát pro své portály iSport.cz a Blesk.cz, zpopularizoval je například 360° videem z letošního pražského Plesu v Opeře. Lagardere využívá tento formát především pro své rádio Evropa 2. Poprvé to bylo pro reportáž u příležitosti návštěvy americké kapely Twenty One Pilots ve vysílání Odpolední show Evropy 2, potom při přenosu výročních hudebních cen.

„Videa distribuovaná nejnovějšími technologiemi nám dělají na Facebooku statisíce zhlédnutí a zhruba desetitisíce zhlédnutí na webu,“ sdělila PR manažerka a mluvčí skupiny Lagardere Zuzana Nevoralová.

Řádově vyšší je návštěvnost čerstvého 360° videa spjatého s jedním z nejpopulárnějších seriálu současnosti Hra o trůny. Jeho úvodní znělka v novém formátu získala – i díky sdílení šéfem Facebooku Markem Zuckerbergem – už bezmála sedm milionů zhlédnutí.